Kjapp og trygg hosting for Wordpress

RR-0002-U fylles ut også for små AS ???

Floken

Member
Jeg trodde det var snakk om litt forenklede varianter for små bedrifter nå, men jeg finner ikke annet enn RR-0002 for innsending av årsregnskap, og med tilhørende Rr-0002-U. (=kjempejobb, og finner jo ikke en gang alle posteringene!)
 

Floken

Member
Noen som vet om RR-0002-U skal fylles ut også for små aksjeselskaper? Finnes ikke noe forenklet nå?
Forøvrig merkelig resultat og balanse skal føres i detalj en gang til, med tanke på at myndighetene allerede fikk dette 31 mai.... Og hvorfor fylle ut fjorårets, når dette også er informasjon myndighetene allerede har, i flere eksemplarer?
 

Steve Cash

Medlem
Ja, du må fylle ut RR-0002 og RR0002U også for små foretak, det er samme skjema for alle aksjeselskaper, i tillegg må du levere noter til regnskapet. Regnskapsloven og diverse guider på nettet forteller hvilke noter som er obligatoriske.
 

arve

Medlem
Angående noter, så er de nå en del av selve skjemaet RR-0002, flere av dem er forhåndsutfyllt. Det er dessuten avkrysninger, f.eks. "Er det usikkerhet om fortsatt drift?", hvis du ikke krysser av ja på dette spørsmålet så slipper du å fylle ut rubrikken
Så det gikk kjapt å fylle ut. Det har skjedd iløpet av forrige uke for jeg sendte inn for ett selskap forrige helg og da var ikke dette tilgjengelig.

Mulig at det er den test og at jeg er en av de heldige som fikk lov til å prøve det :)

Og årsberetning trenger heller ikke leveres for de fleste https://www.altinn.no/starte-og-drive/regnskap-og-revisjon/regnskap/arsberetning/ , så ting blir enklere selv om det går med "museskritt"
 

Floken

Member
OK, takk for svar. Noe mer enn RR-ooo2 og Rr-0002-U + noter som skal leveres nå, frist ut måneden (for lite As)? Jeg skulle jo veldig ønske disse standard skjemaene lå klare til utfylling i innboksen for meg som amatør i dette.
 

Floken

Member
Får varsel/feil på "Sum overføringer og disponeringer" i U-skjemaet. Hva har jeg gjort galt? Hva menes til eksempel med posten "Overføringer til/fra annen egenkapital" ?? Er det for eksempel det samme som "Opptjent egenkapital"? Noen som vet? Jeg får tallene til å stemme da, men dette er helt gresk for meg...

Neste spørsmål: er man nødt for å fylle ut alle tallene for i fjor?? Hva er poenget? Det er jo levert myndighetene i sikkert minst 2-3 eksemplarer i fra før av, i fjor...
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Overføringer til/fra annen egenkapital er i praksis den delen av årets resultat som ikke avsettes til utbytte eller noe annet spesielt. I ditt tilfelle er det sannsynligvis det samme som årets resultat. Opptjent egenkapital kan være et annet ord for det, dvs. årets opptjente egenkapital, ikke summert opp for alle tidligere år.

Ja, du må fylle ut tallene for i fjor. En kan selvfølgelig lure på hvorfor de ikke er forhåndsutfylt, men å spørre hvorfor myndighetene gjør som de gjør er lite fruktbart. Vil ikke ha trøbbel (og betale tvangsmulkt) er det klokest å fylle ut de feltene de vil ha.
 
Topp