Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Søke ord for grunnlag til artikler

Terjemk

Medlem
Hei.

Jeg teste ut og trener meg på å skrive artikler ut i fra interesse på spesifikke områder. I den forbindelse øsnker jeg å gjøre research på hvilke ord og uttrykk som er mest søkt i google for å få trafikk og faktisk skrive noe om det folk er ute etter. I så måte lurer jeg på om det å søke opp uttrykk og ord i google adwords er riktig vei å gå? Jeg har ikke gjort denne type research før så jeg er helt ny på dette. Jeg ser for eksempel at nå rjeg søker etter "wordpress hjelp" i adwords keyword tool så får jeg blant annet opp at "lage blogg" har 3600 søk og med lav konkurranse. Har jeg da forstått det riktig at dette er da et bra uttrykk å ha med i artikkelen og selvf da lage en bra artikkel om å lage en blogg?

Alle tips mottas med takk!

Mvh
Terje
 
Sist redigert:

Terjemk

Medlem
ok ja det kan jeg skjønne. Men er det riktig tankegang. Å finne uttrykk og ord i adwords verktøyet og implementere de som er mye søkt og med lav kokurranse? Har ikke tålmodighet til å teste sjæl så er ute etter noen gode tips:)
 

arve

Medlem
Forsåvidt grei strategi det der men ikke heng deg opp i "lav konkurranse" for lav konkurranse i adwords sitt verktøy betyr at det er få som byr på søkeordet, ikke at det er få som skriver om det.

Så har du tenkt å få inntekter så skal du heller satse på nøkkelord med høy konkurranse
 

Ole Avranden

utvandret
Tenker du bare å finne random tema som har mange "søkere" og liten konkurranse, eller tenker du å bruke det innen et gitt tema for å spe på med gode søkefraser i artikkelen?
 

mjogul

Medlem
Noen som vet hvor mye man egentlig kan stole på google ad-words keyword tools sitt anslag over kewywords i mnd?

Min erfaring er at de er vanskelig å stole på.
 

hvaer

Medlem
Ikke noe problem å stole på de tallene i det hele tatt(til en viss grad), men man må ikke se på tallene isolert. Forklaring under.

Ta f.eks kredittkort.
TinyGrab - Simple. Screenshot. Sharing.

Her ser du at kredittkort gir 90500 globale søk, og 40500 lokale søk i måneden, på fleksibelt. Med fleksibelt søk, så tar den for seg alle former som søk på kredittkort opptrer under. Være seg beste kredittkort, verdens beste kredittkort, eller dritdårlig kredittkort. Dette gir bare en indikasjon på nisjen, og er lite interessant i dette bildet. Av den grunn, så huket jeg også av for eksakte treff, og det er tallene du skal se på. Det er altså i Norge 8100 eksakte søk etter kredittkort i måneden, skulle man tro.

Men, man må analysere litt dypere. Man må gå inn i Google Trends, og søke på kredittkort der.

TinyGrab - Simple. Screenshot. Sharing.

Jeg satte musepekeren på det laveste punktet, for å forklare det best mulig. Hva betyr 50? Joda, det er meget enkelt. I denne perioden, så var søket etter kredittkort på 50% av maks søket. Hvis denne perioden hadde vært en hel måned, så ville søketallet vært 4050 eksakte søk for den måneden. Men, man vet også at det er en form for utjevning, og ingen eksakte tall fra Google. Nå som kredittkortsøket er på maks, så kan det fint overstige 8100 eksakte søk. Max søket til Google kan avvike på opp mot 20%.

Gjør samme testen med ribbe. Det gir deg 12100 fleksible søk, også ser man i Trends, så er det følgende ( TinyGrab - Simple. Screenshot. Sharing. ). Man kan faktisk se på kartet, hvor folk spiser mest ribbe på julaften :)

Det er mange som kun bruker G Keyword Tool, og ser på CPC, for å tjene penger på reklame. Trends er en svært essensiell del, og må tas i betraktning når man skal vurdere en nisje. Det er også andre verktøy som man kan bruke for å bryte det enda mer ned, men de vil være overkill på dette stadiet som de aktuelle spørsmålene i tråden dreier seg om.

Ett søk som derimot er ganske morsomt, hvis man ser engelskspråklig, er Halloween. Det gir isolert 301.000 eksakte søk, men her er det alle de små nøkkelordene som er interessante, og slike fenomener i USA er det store penger i. Så det er mange som lager Halloweensider, for å tjene penger i den aktuelle perioden hvor det er mulig. Som man ser, TinyGrab - Simple. Screenshot. Sharing., så er det slettes ikke hele året hvor man tjener penger på dette. Slike søk kan du helt sikkert finne i Norge også, bare du leter godt nok, og finner man rett nisje, så kan konkurransen være latterlig lav, og man kan tjene gode penger i den aktuelle perioden.

Dette ble veldig mye mer enn det jeg hadde tenkt til, og hadde kanskje passet bedre som en artikkel på min nettside som står i stampe, men håper at både trådstarter og mjogul har fått ett svar de kan leve med :)
 
Sist redigert:

mjogul

Medlem
Jepp, jeg har også merket radikal ending på noen keywords jeg jakter på.
For en mnd siden var det over 80 000 søk, nå er det nede i angivelig 15 000 søk i mnd.

Så litt kjedelig for min del om det viser seg etter en del 10 000 kroner i innvestering at det kun er 15 000 som søker i mnd på de aktuelle keywordsene akkurat når jeg skal gå live med det.

Er det andre som har tilsvarende opplevelse i google keywords tools?
 

hvaer

Medlem
Din radikale endring er at du tidligere har brukt bredt søk(som var default i GKT), mens i den nye saken, så er eksakt søk default.

At du ikke har lært deg nok kompetanse før du investerte var nok ikke det mest gunstige, men man lærer alle av sine feil, på godt og vondt.
 
Topp