Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Søke på bil reg. nr.

sqll

New Member
Hei alle sammen,

Jeg skal lage en nettbutikk som kan søke på bilens reg nr.
Finnes det en API, eller tilgang til database for det, evt. hva er prisen og hvem skal jeg kontakte for det?

Eksempel: www.bilxtra.no

Takk på forhånd.
 

xdex

Medlem
Hvilken løsning folk velger å bruke, varierer. Problematikken er også at det hver dag, registreres nye biler, og at databasen derfor må oppdateres jevnlig. Jeg ville nok hørt med Evry eller ta kontakt med vegvesen og hør om du kan få tilgang til data via api. Når det er sagt, ikke forvent at dette er gratis, normalt sett koster det pr trekk eller pr "oppdatering", finnes litt forskjellige løsninger i forhold til volum og hva du skal ha tak i.

Mulig brønnøysundregisteret kan hjelpe deg også, men usikker på hvilken type informasjon de kan gi deg som callbacks.
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg har laget en slik for en kunde som selger bildeler. Man må koble en kontinuerlig oppdatert bil reg. nr. database mot en bildeldatabase. Bil reg. databasen abonnerer man på, det koster en god del, kanskje 10.000 i året, husker ikke i farta. Bildeldatabasen får man fra deleleverandøren, man kan ha flere deleleverandører, og da flere databaser som må snakke sammen. Det er ganske komplekst.
 

Stoppet

Banned
Ut i fra eksempelet som er oppgitt ser det ut til at det skal finnes bildeler som passer til modellen.
 

sqll

New Member
Jeg skal lage nettbutikk som på eksempelen jeg nevnte.

Kunden skriver inn skilt nr->Kunden får bildeler til sin bil modell

Selvle logikken tenkrer jeg at jeg skal klare, så det handler bare om å få tilgang til denne databasen.

Takk for hjelp sålenge :)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Ut i fra eksempelet som er oppgitt ser det ut til at det skal finnes bildeler som passer til modellen.
Takk, mr. Obvious ;-)

En del fabrikanter har lenket produktene sine opp mot Tecdoc sin struktur, som er en (av flere) standarder, hvertfall litt lenger ned på kontinentet. Biltype og årsmodell kan være mer enn godt nok for visse type deler, eller håpløst for visse andre type deler. F.eks. er parametrene om et vindu passer forskjellig fra f.eks. en reim (som avhenger av f.eks. airco eller ikke).

Jeg har noen nisje-sider: http://sferedisospensione.it - som er såpass nisje at det ikke er nødvendig med skiltnr.
Snakker man om gamle biler er det dessuten ikke alltid rett informasjon man går utfra (pre 1975 etc kan det godt være at de ikke hadde de rette delen på en mandagsformiddag, og derfor...).

Kjekt å holde på med hvertfall, synes jeg :)
 

HelgeSverre

Member

xdex

Medlem

Absolutt den dårligste løsningen man kan bruke, med mindre man har fått samtykke. Tar nok ikke lang tid før man ender opp som katt og mus med diverse proxy løsninger, fordi man blir utestengt. Spesielt ikke når det begynner å dreie seg om 10-20 personer som kanskje samtidig sjekker om knalltilbudet for helgen, også gjelder deres bil.
 
Topp