Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Søkemotoroptimalisering er dødt?

Ludde

Member

"...Om du søker etter en oppskrift får du ikke en link til en nettside, men du får selve oppskriften...."

"...I praksis betyr dette at sider som belager seg på og støtter seg på søkemotoroptimalisering vil få sin forretningsmodell ødelagt, men at du og jeg som søker vil få svar raskere på det vi søker etter." - Hva skjedde med opphavsrett...? Millioner av Millioner av mennesker er sysselsatt med det her, fra nettbutikker til den gjengse blogger. Og som har skapt innhold, hvordan kan de bare ta det innholdet uten å engang referere til opphavet?

"...Kort sagt vil det forandre hvordan vi har forholdt oss til søk ved at du sjeldnere trenger å bevege deg vekk fra selve søkemotoren..." - Så brukeren vil bruke en søkemotor... Jeg bruker aldri Bing Chat selv om jeg bruker Edge.

Vet ikke helt om jeg kjøper den helt enda.. Hva tror dere?
 

Bjørnar

Gründer
Slike ting blir endret på hele veien. Flyreiser, matoppskrifter, videoer fra youtube (riktignok eid av Google), wikipedia-artikler. Listen er lang allerede. Man har det også, dog betalt, på Google shopping også.

Som de sier i Jurassic Park: Life finds a way.

Jeg mister altså ikke nattesøvnen av dette heller.
 

Ludde

Member
Ja, har tenkt meg litt om (selv om jeg blei litt svett for å være ærlig). Det er bare en marketing-hype for å selge telefoner. Hele artikkelen handler om telefoner som er priset 10-20k som skal ha denne magiske funksjonaliteten. Akkurat som da ChatGPT 3 skulle gjøre hele verden arbeidsløs.
 
Sist redigert:

Ludde

Member
Eventuelt kan man kjøpe seg noen aksjer i Alphabet som en hedge.
Eller Apple...

  • In the US, iPhone has a 57.93% market share.
  • As of 2023, Android has a 70.29% global market share.
  • iPhone users have a 43.7% higher average salary than Android users.
  • Gen Z and Millennials are more likely to be iPhone users.
  • 47% of former Android users say iPhone provides a better user experience.
  • As of 2023, in the United States Safari surpasses Google Chrome’s mobile browser market share with more than 55%.
  • In 2023, Safari is the fastest browser in the world.
  • In the United Kingdom, Safari leads the mobile browser market share with 50.7%.
Kilde: https://explodingtopics.com/blog/iphone-android-users

Det er 1 milliard som bruker Safari (som vi jo må anta bruker iPhone) mot 3.2 Milliarder som bruker Google Chrome (disse tallene sier ingenting om hvor mange iPhone-brukere som har valgt å ha Google Search som standard søkemotor, selv om den er satt som standard). Safari har da uansett en 20% market share.

Så la oss analysere litt her.

For det første så kan det virke som Google prøver å ta en del av high-end telefon-markedet. Google mister store markedsandeler, spesielt i kjernemarkedet sitt USA, og prøver å ta en del av den kaka. Det er vitterlig også high-end telefoner som får denne funksjonaliteten. Og lanseres kun i USA. Selv om Android har 70% av det globale markedet så tviler jeg på at en betydelig andel har råd, eller tar seg råd, til å få seg en slik telefon.

For det andre så er det en dum ide å miste x antall iPhone brukere, som bruker Google Chrome, med et produkt/funksjonalitet som kun er forbeholdt Android og Google-telefoner.

Safari får også betalt 18 Milliarder dollar av Google for å være standard søkemotor. Penger de sikkert gjerne ville ha sluppet å betale (tilsvarer tross alt 10% av omsetningen til Alphabet sånn rundt regnet). Det betyr også at 20% av søkemarkedet globalt, og nesten 60% i kjernemarkeder som USA, ikke vil ha denne nye funksjonaliteten.


I tillegg: Bard er tross alt bare en chatbot det også. Det er ikke ekte, sentinent AI. Og siden Chatgpt var første ut, så blir det spennende om de klarer å få hypet det her nok. Ellers, er det bare Google Lens på steorider...

Nei, jeg tror faktisk Google går veien som Facebook, Altavista og Yahoo. Det er sant at mye content er overoptimalisert osv, men sånn var det også med kw-stuffing en gang i tida. Hvis Google skal overleve så må de holde seg til det de kan (eller kunne) - Google Search, slutte å overoptimalisere, bombardere med reklame og heller sørge for at spam'en blir filtrert ut. Det eksisterer tross alt en nettside som heter https://killedbygoogle.com/, som er en liste over hundrevis av prosjekter som Google har skrinlagt.

Ser heller ut som det er brukeren som ser etter alternativer...

EDIT: Ser det er en kilde ovenfor som gir mange forskjellige, og ukorrekte tall, som jeg også mistenker er laget med ChatGPT :D Understreker vel bare poenget :D Men tallene er ikke så galt avsted uansett så endrer ikke ovenfor. Men i USA og UK er markedsandel til hhv. Safari og Chrome: 30%/50%

Bedre kilde: https://gs.statcounter.com/

Selv om det har vært en greie lenge: Blir viktigere enn aldri før å lage bra, unikt innhold med henvisning til pålitelige kilder!
 
Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Det er fortsatt en type søkemotor man bruker, eller man gjør ihvertfall et søk, uansett om den heter Google eller chatgpt. Så søkemotoroptimalisering vil alltid finnes. Kan kanskje kalle det søkoptimalisering fra nå?

De som søker på oppskrifter vil gjerne se gjennom flere oppskrifter før de bestemmer seg. De som kjøper varer eller tjenester vil velge mellom flere tilbydere. Så det må tilbys et utvalg av Google, ikke bare f.eks. en enkelt oppskrift.

Og en annen ting, hvis Google rapper alt innhold som er på nettsider gidder ikke folk å lage innhold lenger, og uten nytt innhold så har Ikke Google noe å presentere. Så en eller annen balanse der kommer de nok til å sørge for.
 

Ludde

Member
Det er fortsatt en type søkemotor man bruker, eller man gjør ihvertfall et søk, uansett om den heter Google eller chatgpt. Så søkemotoroptimalisering vil alltid finnes. Kan kanskje kalle det søkoptimalisering fra nå?

De som søker på oppskrifter vil gjerne se gjennom flere oppskrifter før de bestemmer seg. De som kjøper varer eller tjenester vil velge mellom flere tilbydere. Så det må tilbys et utvalg av Google, ikke bare f.eks. en enkelt oppskrift.

Og en annen ting, hvis Google rapper alt innhold som er på nettsider gidder ikke folk å lage innhold lenger, og uten nytt innhold så har Ikke Google noe å presentere. Så en eller annen balanse der kommer de nok til å sørge for.
Ja, og det ser ut til det ikke skjer så drastiske endringer med SEO som journalisten i nettavisen påstår - det går nok heller motsatt vei.

Sjekk denne supre videoen for gode tips til å rangere i Google SGE (hopp til 19:24 for en treffende kommentar angående opphavsrett og hvordan Google faktisk stjeler innhold og viser det som generert av "AI"):

 
Topp