Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Søkeord i domenet med bindestrek?

n0stra

Medlem
Jeg lurer på om sammensatte ord som for eksempel "flatskjerm" i domenenavn som www. flatskjerm .no vil fungere veldig mye bedre enn www. flat-skjerm .no eksempelvis?

Veldig mange viktige søkeord er jo tatt forlengst av andre selv om de ikke er i bruk idag. Derimot er mange mulige ved å bruke "-".

Spørsmålet er vel egentlig om flat-skjerm vil plukke opp særlig mange som søker på flatskjerm. Selvsagt vil innholdet måtte være like godt.
 

n0stra

Medlem
"Flat-skjerm" er dårligere da ordet vitterlig heter "flatskjerm".

Absolutt. Men jeg vil tro det er bedre enn "trond elektro" eksempelvis hvis man skal fange opp tvkunder? Spørsmålet er hvor mye bedre/dårligere.

Nå er saken den at produktkategorien jeg tenker på innehar meget få søkeord folk benytter og kjenner til. Og alle disse er tatt i skrivemåte uten bindestrek. Søkeordet jeg tenker på er da også engelsk hvis dette har noe å si, slik at det visuelt og gramatisk ikke blir feil å sette mellomrom inn.
 

Urverk

Medlem
Personlig blir jeg veldig skeptisk til delte ord med bindestrek. Spesielt det eksempelet du gir med flat-skjerm. Dette er jo strengt tatt et ord som ikke skal deles. For meg virker det lite gjennomtenkt hvis jeg søker på et ord og får opp dette domenet som et av treffene. Jeg vil ikke automatisk trykke på denne linken hvis det finnes andre som jeg finner bedre (som flatskjerm.no f.eks). Og dette til tross for at innholdet faktisk kan være 10 ganger bedre enn noen av de andre treffene. Men alt er relativt. kommer jo også selvfølgelig ann på hva slags informasjon jeg er ute etter når det kommer til flatskjermer. Tror det bare er noe som ligger innebygget i meg. Jeg hadde vært mye mindre skeptisk til et ord som LCD-skjerm f.eks som man naturlig ville ha delt. MEN du sier at ordet du faktisk tenker på er engelsk og der blir iallefall jeg litt mindre skeptisk. I engelske ord kan man lettere komme unna med orddeling og bindestrek. Men tenk godt i gjennom ordet for å passe på at det faller seg naturlig til å ha et mellomrom (bindestrek) mellom ordene.

Om et ord som 'flat-skjerm' vil fange opp like mange hits som 'flatskjerm' i en søkemotor vet jeg ingenting om. Men som sagt, jeg personlig blir litt skeptisk.
 

testdriver

Ha det bra..
For eksempel Flatskjermutsalg.no vil lese som flatskjerm utsalg av google, og du vil enkelt kunne optimalisere for enten ett eller begge av disse ordene.

Generelt er bindestreker i domener fy-fy mht besøkende. Det gir ofte skepsis.
 

n0stra

Medlem
I min paranoia har jeg sedvanlig unnlatt å nevne hva jeg faktisk tenker på men siden det vel ikke er noen her som tenker på å holde på med det samme så kan jeg vel lette litt på sløret.

Gjennom adwords kampanjer samt statistikk fra google merker man at produktkategorien vi har åpnet nettbutikk innenfor gjerne søkes etter med søkeordet "wallstickers". Selvsagt er .no tatt både i entall og flertall og vår side har forsåvidt et egennavn og "merkevare" vi ønsker å bygge opp basert på et norsk beskrivende ord istedet.

Tanken er derimot å prøve å fange opp endel av de som søker etter nettopp overnevnte ord. Evt lage en blogg om slike produkter generelt som igjen benyttes som en døråpner til vår egen nettbutikk.

Det var bare en tanke, har lest litt om hvordan google leser bindestrek og lurte derfor egentlig på om det ville hjelpe på SEO-messig.
 

Morph

Svart belte i snoking
Jeg ville heller ikke valgt dette domenet, men jeg vil likevel nevne én ting. Nordmenn generelt er veldig dårlig på dette med orddeling. Jeg vil tro at svært mange ville søke på "Flat skjerm", ikke "flatskjerm". Et eksempel jeg kan bevise er dette med gitarnoter og alt om gitar generelt. En måned gir meg 350 treff på "gitar noter", kun 50-60 på "gitarnoter" - jeg ligger øverst på begge søk.

Likevel er jeg av oppfatningen, som nevnt innledningsvis, at domenevalget kan være dumt. Det er lite brukervennelig - men at det er dårlig for SEO, det nekter jeg å tro - i alle fall med slike ord.
 
Topp