Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Salg fra privatperson til bedrift

kris1987

New Member
Hei.

Kan jeg som privatperson selge en importert vare til min egen bedrift, som jeg igjen videreselger til mine kunder?
 

Steve Cash

Medlem
Spikre har rett, en kan kostnadsføre gjenstander en eier privat i et enkeltpersonforetak, men en får ikke merverdiavgiftsfradrag. Detter er ikke uvanlig å gjøre med driftsmidler når en starter som næringsdrivende. To eksempeler:
1. En eier en del verktøy og en biltilhenger, og skal starte som snekker. Da kan få verdsatt utstyret og føre det opp som driftsmidler med rett til avskrivning, eller direkte kostandsføring hvis samlet beløp er under kr 15 000. (Ved samlet kjøp ved oppstart vil det være samlebeløpet som gjelder, selv om hver sag og hammer koster langt under kr 15 000.)

2. En har drevet som hobbyfotograf og har kjøpt inn en god del fotoutstyr. Det viser seg at en kan leve av dette, utstyret kan tas inn i firmaet på samme måte som i eksempel 1.

Men det er ikke driftsmidler trådstarter har tenkt å ta inn, så vidt jeg kan skjønne, det er varer for videresalg. Det står ikke i denne tråden, men det står her:
https://www.webforumet.no/forum/lover-regler-og-normer/21636-fortolling-m-m.html#post177853
2. Kan jeg som privatperson kjøpe de samme type varene opp til grensen på 6000,-. For så å fakturere/selge det videre til mitt eget selskap? Eller er det regnskapssvindel, i og med at sukker og sirupsavgiften ikke vil gjelde for meg som privatperson opp til det beløpet?
Og det er antakelig problematisk. Jeg kjenner ikke til reglene for sukkeravgift, som nevnes i den andre tråden, men hvis en på denne måten styrer utenom pålagte avgifter er det antakelig ulovlig. Og det vil neppe være lønnsomt heller, ettersom en ikke kan trekke svensk mva i norsk regnskap, og heller ikke kan trekke mva ved overføring fra privat til næring. Reglene for å ta inn private eiendeler i næring er rett og slett ikke egnet ved regelmessig varekjøp.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Nei, han blir nødt til å kjøpe varene i Sverige i navnet til sitt firma, som de retter og plikter det medfører, ikke som privatperson. Se mitt resonnement ovenfor. I alle fall hvis han vil ha igjen merverdiavgiften må han det. Er ikke trådstarter registrert for mva blir det et annet regnestykke, men antakelig er det ulovlig hvis det samtidig medfører at en unndrar norsk sukkeravgift.
 
Sist redigert:

seher

Medlem
Kjøper man et kamera,gressklipper osv privat å selger det til sitt eller et annet firma er det lov.
Da har man betalt moms og avgift da bryr ikke staten seg.

Importerer du som privat person uten avgifter (reiser over grense handler for kvote. dette kan du lese om på korte du får fra taxfreen på flyplassen.At dette ikke er ment for vidresalg)

Rart at folk i avgifts Norge kan tro at det er greit...Hehe
 

spikre

peterhamre.no
Nei, han blir nødt til å kjøpe varene i Sverige i navnet til sitt firma, som de retter og plikter det medfører, ikke som privatperson. Se mitt resonnement ovenfor. I alle fall hvis han vil ha igjen merverdiavgiften må han det. Er ikke trådstarter registrert for mva blir det et annet regnestykke, men antakelig er det ulovlig hvis det samtidig medfører at en unndrar norsk sukkeravgift.

Naturligvis får han ikke fratrekk for MVA. Privatpersoner kan ikke melde seg inn i merverdiregisteret...
Jeg har i hvert fall lært at private varer kan overføres ("kjøpes") også av ENK. Men at det ikke må skapes noen merverdi - men at ENK-et betaler privpers samme sum som han, og gjerne med privpersens kvittering/bilag som vedlegg og dokumentasjon. Om privatpersonen selv importerte, eller ikke, ser jeg ikke hvordan kan være vesentlig (?)

Uansett finnes det en enkel løsning på dette problemet:
Gi varen i gave til en venn, og så kan ENK-et kjøpe varen av denne vennen.

Edit: Jeg mener her selvfølgelig ikke at man skal drive med privatperson som et ledd i næringsvirksomhet som intensjon - bare at det i enkelte tilfeller kan være nødvendig og da også mulig.

Men for all del, jeg har tatt feil før (...)
 
Topp