Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Samarbeid om å lage dataprogram for skolen?

yaba

New Member
Hei!
Jeg leter etter noen som er interessert i å lage program/spill som kan brukes i skolen for elever som sliter med lesing og skriving (dysleksi). Jeg har en del erfaring med det, men vil ikke ta programmeringsjobben. Dette skal være "enkelt", men må ha litt innslag av belønning som "fanfare, ballonger, diplom" osv...
Ser for meg at oppgavene kan hentes fra en orddatabase med flervalgsmuligheter.
Det finnes svært få nye slike programmer som kan spilles/installeres fra cd. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke en web-løsning.
Vel, finnes det noen som kan være interessert i et samarbeid eller har du noen gode tips om emnet?

(Blir det kroner ut av det, så kan det jo bli litt moro også...)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Velkommen til forumet!

Når det gjelder topic tror jeg du må være litt mere spesifikk på hva du vil ha ut av dette!

Er dette en skoleoppgave? Eller er det bare du som har fått en "god idé" på å lage et hjelpemiddel ofr dyslektikere?
Og, hva er det du har erfaring med ??? Siden du ikke ville ta programmeringsjobben....!?!
 

yaba

New Member
Takk for velkomsten!
Når det gjelder fanfarer og ballonger, så mente jeg at når oppgavene er løst får man en "belønning" som respons fra programmet.
Jeg kan ikke programmering, men har bred dataerfaring som bruker fra både datafirma og fra skole. Jeg mener å ha spisskompetanse på programvare som gjelder elever med lærevansker innen matte og norsk (spes, dysleksi)
Tilbudet er lite og mye er dårlig.
Et godt program må være både motiverende, men også være enkelt, gjerne med noen moduler hvor man kan hente oppgavesett.
Jeg jobber som spesialpedagog og har bra tekstmateriale som utgangspunkt.
Alle med dysleksi får datamaskin fra NAV, men den skal ikke bare brukes til spill og surfing... Kan jeg få til et samarbeid med en eller flere, kan vi faktisk lage noe salgbart sammen. I utgangspunktet bør nok begge parter ha en smule idealisme i et slikt prosjekt.
Det ble kanskje en lang forklaring, skal prøve å korte ned etterhvert?
Ble noen klokere av det? Bare spør

PS: Har lest litt i dette forumet. Mye spenstig her... men jeg får tåle en trøkk
 

picxx

Well-Known Member
Nå er ikke jeg noen programmerer, så jeg kan nok desverre ikke tilby min hjelp, men har likevel lyst til å kommentere litt på dette.

Om det er slik at du har spisskompetanse på dette er jeg ganske sikker på at du ser hva som mangler i en læringssituasjon til dyslektikere.
Om det som finnes av læringsmateriell i dag enten er utgått på dato eller rett og slett er for dårlig vil jeg tro at det ligger store muligheter i dette, både for å styrke læremateriell for dyslektikere og også når det kommer til den delen hva gjelder å profittere på et slikt program.

Om jeg hadde kunnet å kode hadde jeg nok ikke vært i tvil om jeg skulle inngått et samarbeid med deg.
 

Msites Ltd

Livsnyter
yaba - nå skal jeg ikke slakte deg, men det å skulle starte med et slikt prosjekt på idealistisk grunnlag tror jeg nok er total skivebom!

Mitt forslag til deg er at du setter deg ned og lager god dokumentasjon på dette og så lager du en vel gjennomtenkt forretningsplan.
Så går du til Innovasjon Norge med forretningsplanen og søker tilskudd/lån eller hva du måtte ønske. Søk også etter tilskudd hos andre relaterte organisasjoner e.l.
Så leier du programmerere, eventuelt får inn en som partner - slik at man kan holde kostnadsnivået nede.
Lykkes dere med å skape et godt verktøy så ligger det et internasjonalt marked der. Hvis du mener det er dårlig utviklet/dårlig tilbud i Norge kan jeg nesten garantere deg at det er minst like dårlig tilbud internasjonalt på dette.

Og, til slutt vil jeg gi deg et lite tips: ikke glem å finne en god salgsperson til dette!!! Den største feilen folk som har slike ideer gjør er å selge det selv!!
 

yaba

New Member
Først takk for konstruktive innspill! Her var det konkrete forslag jeg skal jobbe videre med. Takk!
Spørsmålet er; hvor finner jeg programmere eller firmaer som kan gjøre slik applikasjoner?

Tror ikke idealisme i dette er skivebom, men jeg skjønner poenget. Selv om det er marked for dette, så vil slik programvare alltid være litt sært for de store programvarehusene. Kundene vil være skoleinstitusjoner ( og noen private), og der varierer det veldig på hva man vil bruke på innkjøp av programvare.
Jeg tror jeg har prøvd ut det meste som finnes på det norske markedet. Enten så er det laget litt banalt med hovedvekt på "ballonger og fanfarer" eller så det utrolig tørt og kjedelig. Det skjer lite videreutvikling (pga økonomi?), og det meste ble laget for windows 95/98. Noe henger også igjen fra dos-tida! (Selv om flere ideer derfra hadde fortjent en oppussing)

Ser at flere har lest innlegget, og hvis noen der ute snapper ideen, så vær velkommen! Det viktigste er at noe blir gjort!
Jeg kunne skrive flere meter om hvor skrøpelig tilbudet er. Det blir laget en del fikse ting på nettet, men det meste er rettet mot vanlige elever som ikke har spesifikke vansker.

Som sagt. Jeg har konkrete ideer basert på god teori om hva dyslektikere trenger å trene på. (Stavelsestrening, ordbilder osv..) Men å få det ut i motiverende programvare, det er en annen sak.

hm..dette ble visst ikke kort.
 
Topp