Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Satelittsider som peker mot en enkelt side

picxx

Well-Known Member
Og har du et større nettverk (20-40 blogger med ti poster på hver) som brukes til lenkebygging kan Google etterhvert deindexere alle bloggene selv om postene er unike.

Eksempler?
 

Anders

Medlem
På webmaster guideline sidene til google, mener jeg å ha sett at de anbefaler å ha mest mulig nisjebaserte blogger/nettsider. Eksempelivis, heller en blogg med fokus på epler(eple.com) og en annen med fokus på appelsiner(appelsiner.com) fremfor epler og appelsiner.com.. Så hvorfor skulle de da straffe en link som forteller om hvilke andre nettsider du driver.

Har du noen lenke til en slik uttalelse fra Google? Jeg tenkte forsåvidt på produktspesifikke blogger, f.eks. "fotballskobloggen" som lenket til "sportsbutikken". Og det må jo sies å falle inn under dette.
 

Hupsey

Medlem
Nå husker jeg ikke helt hvor jeg leste det men mener det var på googles webmastercentral(som forøvrig har my god info).
Men det er viktig å huske på at Google kun er en tjeneste leverandør på lik linje med bing og yahoo..
For google er det aller viktigste at brukerene av tjenesten deres får relevante svar på søkene, og ikke drive "heksejakt" på webmastere uten grunn. Når det gjalt egne domains for nisjer, syns jeg å huske at det var snakk om dersom du har en stor nettside.

Men i all enkelhet ønsker jo google at når en bruker søker på fotballsko skal komme inn på en side som omhandler nettopp fotballsko, og ikke sport, fotball eller sko generelt. At du på din side med fotballsko linker videre til din egen side:sportsbutikken(om det er på samme domain, eller på et annet) er relevant for både bruker og søkemotor siden det er beslektet.

Opprinnelig skrevet av Tonny
Og har du et større nettverk (20-40 blogger med ti poster på hver) som brukes til lenkebygging kan Google etterhvert deindexere alle bloggene selv om postene er unike


Det spørs vel litt hva du legger i lenkebygging i dette tilfellet.
Jeg tviler på at KUN internlinking mellom bloggene er årsaken til deinexeringen.

Se i footeren på magasinene til Aller foreksempel, de linker til andre magasiner som gis ut på samme forlag.
Cnn linker til cnnmoney, Dagbladet linker til kjendis.no domenet som utvilsomt er en del av dagbladet.
Dagbladet hadde neppe trengt å hatt kjendis saker på eget domene, men tviler på at google vi deindexere kjendis.no av den grunn.
 

Hupsey

Medlem
Når du sier de kun ble brukt til link bygging er jo saken litt anderledes en jeg tolket det første du skrev:
Og har du et større nettverk (20-40 blogger med ti poster på hver) som brukes til lenkebygging kan Google etterhvert deindexere alle bloggene selv om postene er unike
Om de kun blir brukt til linkbygging og ikke annet gir de jo hverken verdi for søkemotor eller brukere, og da forstår jeg at google deindexserer. Det jeg mente var at om det var blogger med ti "nyttige" poster, har jeg ingen tro på at google vil velge å deindexere bloggene på grunn av linking mellom bloggene. Om innholdet i postene er kopiert, duplisert, eller meningsløs søkemotormat er saken en helt annen...
 

Hupsey

Medlem
Her er forresten litt stoff jeg klippet fra webmaster central tidligere:

Before making any single decision, you should ask yourself the question: Is this going to be beneficial for my page's visitors?

By keeping all the links on the sites relevant to the blogs content, this is perfectly inside googles guidelines.


However, some webmasters engage in link exchange schemes and build partner pages exclusively for the sake of cross-linking, disregarding the quality of the links.

By keeping all the links on the sites relevant to the blogs content,the quality of the link will be perfect ant not a subject of pages exclusively for the sake of cross-linking..



Examples of link schemes can include:

Links intended to manipulate PageRank
Links to web spammers or bad neighborhoods on the web
Excessive reciprocal links or excessive link exchanging ("Link to me and I'll link to you.")
Buying or selling links that pass PageRank
 

testdriver

Ha det bra..
Problemet med å melde inn konkurrenter er at man risikerer smekk på pung selv...

Litt på siden; en kompis har en større, internasjonal side med fem hovedkonkurrenter. De driver alle maksimal crap-hat på disse sidene. Alle er klar over hva konkurrentene driver med, men det er ikke snakk om å melde hverandre. :)
 
Sist redigert:
Topp