Kjapp og trygg hosting for Wordpress

se hvor kundene kommer fra?

StianK

Medlem
Har ett nybegynnerspørsmål her... Kan du ved hjelp av Google Analytics se hvor de som handler på nettsiden din kommer fra (url)? Si du kjører annonse på feks vg og dagbladet samtidig. GA viser hvor mange besøk du får fra hvert sted, men kan den også vise hvilket sted som gir flest kunder?
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Ja, ved å ta i bruk google ehandel(e-commerce) kan du tracke både salgssum og kilde..

Google ehandel er en del av google analytics og kan aktiveres ved å "endre" den aktuelle nettsiden inne på din analytics konto.

Mulig det finnes enklere metoder..
 

Fredrik

Medlem
Analytics lar deg se fra hvilke URLer brukere kommer fra. Jeg har feks satt opp mål på min "kjøps trakt". Dvs kasse er mål 1, valg av frakt og betaling er mål 2 og gjennomført handel er mål 3. Da finner jeg fort ut hva som lønner seg og ikke. Dermed kan jeg gå inn i analytics og velge la oss si henvisningsnettsteder. Hvilke nettsteder gir høyest målkonvertering ol.

Du kan også gjøre som Akvario sier. Vet ikke hvordan man setter det opp da det var nettopp Akvario som satte det opp til meg. Men den funksjonen lar deg se nøyaktig kjøp på hver kunde. Dermed ser du feks at VG har sendt deg 100 brukere det siste døgnet og tre av de handlet. Du ser nøyaktige produkter samt summene. Da ser du at VG brukere handler i gjennomsnitt for 144,89.- og annonsen på VG koster 111.- per klikk. Med andre ord dårlig butikk.

Du kan også dersom du bare selger svært få ting i butikken din sette opp det samme med konverteringssporing. DU angir da at det bestemte målet skal ha en verdi.
 
Topp