Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Selge privateid bil til enkeltmannsforetak

Pia Olafsen

New Member
Jeg har en privateid bil jeg skal ha over i mitt enkeltmannsforetak,som opprettes i februar. Bilen er en bruktbil,er belånt i bank,og skal brukes i næring. Ettersom jeg forstod av samtale med banken,kan jeg ikke overdra denne bilen med billånet inn i enkeltmannsforetaket mitt,og heller ikke kjøpe den av meg selv til mitt ENK. De mente jeg måtte selge den til en tredjeperson,for så å ta opp billån i ENK og kjøpe den tilbake. Jeg har hørt om flere som har solgt andre produkter fra seg selv til sitt ENK, som bl.a PC. Er det riktig det banken sier? Er det i tilfelle grunnet billånet? Har det noe betydning at jeg også er registrert som eier av en annen bil privat,slik at jeg ikke har behov for å bruke firmabilen privat?
 

Steve Cash

Medlem
Jeg skjønner heller ikke helt dette, men det er muligens en misforståelse rundt pantet? Banken kan bare ta pant i det bilen kjøpes, ikke senere, har jeg fått forklart en gang. Men så lenge det faktisk er samme eier kan jeg ikke se at dette er noe problem. Og selge den og kjøpe den tilbake er i alle fall bare sludder. Etter mitt skjønn er det banken uvedkommende om bilen står i balansen i ditt enkeltpersonforetak eller ikke.

Det kan også hende det er forskjell på betingelsene på privatlån og næringslån, men du trenger heller ikke ta inn lånet i balansen selv om du tar inn bilen. Det har riktignok litt betydning for personinntekten, men antakelig ikke all verden, det spørs hvor store renteutgiftene er. Men for ordens skyld, be banken om å få en god begrunnelse for dette,.
 

Pia Olafsen

New Member
Når du skal drive ENK er det vel egentlig ett fett om du eller firmaet eier bilen, siden staten anser deg og firmaet som samme enhet. Kan ikke se at det skal være forskjell på om firmaet eller du eier den.
I utgangspunktet skal det vel ikke være noe forskjell,men siden det er lån på bilen,må vel lånet utgiftsføres på firmaet? I forhold til beregning av skatt,mener jeg? Skatten beregnes vel av inntjening etter alle fradrag,eller er jeg helt på viddene her? (Har møte med regnskapsfører om litt,så dette har jeg foreløpig ikke satt meg så mye inn i...)
 

Steve Cash

Medlem
Avdrag på lån er ikke en kostnad, akkurat som det ikke er inntekt å ta opp et lån. Rentene er fradragsberettiget, men det er direkte på selvangivelsen. Det eneste poenget er at renter på banklån i næring reduserer personinntekten, men poenget er at hvis hoveddelen av lånet er brukt på et driftsmiddel i næring så kan du ta det inn i balansen ettersom dette er et enkeltpersonforetak. Jeg skjønner ikke engang at banken har noe med dette, eller at det er nødvendig å nevne det for dem. Men diskuter dette med regnskapsføreren, det er lettere for en som kjenner hele sammenhengen å mene noe om saken.
 

Steve Cash

Medlem
Det er nok enklere, det kan til og med være mer lønnsomt. Det kommer an på hvor mye en kjører. bilens alder og kostpris og noen andre faktorer. En kan maksimalt kostnadsføre 6 000 km i næring og forsatt regne bilen som privatbil. Merk at en kostnadsfører beløp pr. kilometer i regnskapet, en skriver ikke ordinær reiseregning som en ansatt i eget AS gjør.

Hvis en skal kreve fradrag for mer enn 6 000 km pr år må bilen regnskapslignes og bilagene føres i regnskapet. Hvis en ikke greier å sannsynliggjøre at bilen bare brukes i næring får en tillagt fordel av privat bruk av yrkesbil, dette kan være et stort, avhengig av kostpris og alder, og det er slett ikke sikkert det er den mest lønnsomme løsningen. Men nå var det nå ikke dette trådstarter spurte om i utgangspunktet.
 
Topp