Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Selge til Danmark/Sverige

JoachimO

Medlem
Heisann!

Har satt i gang en nettbutikk og opplever ganske så grei vekst. Startet i November med 70,- i omsetning, 220,- i Desember, 1550,- i Januar og 6300,- i Februar. Siden produktene jeg selger er av relativt lav verdi og sendes som brevpost noterer jeg med at portokostnad til Europa bare er noen få kroner mer enn innenlands, og vurderer derfor å begynne å sende også til Sverige og Danmark. (Da tenker jeg også at Svensker og Dansker forstår Norsk greit og jeg ikke behøver å styre med oversettelse av butikken, men bare kan sette i gang å markedsføre meg)

Er det noe jeg behøver å tenke på mtp toll, osv på småpakker med snittverdi rundt 150-200 kroner?

Er enda ikke momspliktig, hva når dette kommer inn i bildet?
 

Britta

stoffdronning
La oss si du selger en vare som står med 125 kr i nettbutikken. Så lenge du er ikke momspliktig kan du beholde hele beløpet. Og kan selge til det beløpet både i Norge og til andre land.
blir du momspliktig, så er 100 av 125 kr dine, 25 er moms. (Går utifra du kalkulerer 'med moms' helt fra starten, selv om du ikke er momspliktig. du kan ikke plutselig sette opp varene med 25% den dagen du blir momspliktig)
Skal du da selge til utlandet skal du selge den uten moms - altså til 100 kr.
På faktura skal det stå hva som selges og resten er strengt tatt ikke ditt problem :)
 
Topp