Kjapp og trygg hosting for Wordpress

SEO nytte av html sitemap?

zapotek

Medlem
Se for dere følgende scenario:

Man har et stort nettsted (flere 1000 sider).
Alle sidene kan nås via naturlige linker på nettstedet, og med passende ankertekst.
Vanlig XML sitemap sendes til Google med jevne mellomrom.


Vil det da ha noen særlig SEO verdi å ha et HTML sitemap i tilegg? For eksempel med 100 interne lenker pr side?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg synes er sitemap er nyttig siden det gir google en enklere oversikt over sidene dine. Erfaringene mine er at sider som ligger langt inn i hiarkivet blir flittigere indeskert naar man har sitemap. Etterhvert som nettsiden har faatt en bedre verdi kan man ogsaa fortelle naar de inviduelle undersidene har blitt oppdatert og Google vil da besoeke en side hver gang den har blitt oppdatert og ikke fokusere saa mye paa dem som ikke er oppdatert.

Min erfaring er at det gir nettstedet mer verdi i Google sine regler siden du gjoer ting enklere for dem og viser dem at du bryr deg om "reglene" til Google.
 

webpiken

Medlem
Er det ikke XML sitemap det er snakk om da? Iallefall det jeg snakker om.

Neida, var snakk om HTML-sitemaps :)

Hvilken verdi html-sitemaps har, når man har xml-sitemap, strides vel de lærde om.

På enkelte sider kan det jo være nyttig for brukerne ihvertfall, og med god ankertekst på lenkene der kan man vel ikke helt utelukke at det kan ha en verdi, ihvertfall om du har lav grad av internlenking på nettstedet fra før.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Personlig ser jeg ikke annen nytte enn at siden blir brukervennlig av det. Trenger vel ikke ha med absolutt alle undersider i det om du har flere tusen - da blir det bare rot.

Hvor mange som bruker en sitemap vet jeg ikke. Jeg vet iallefall jeg bruker det selv naar jeg kommer inn paa et rotete nettsted.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg har lagt til et html-sitemap på alle themes til WP som jeg har laget. Hovedgrunnen er at man kan ha en side der man finner linker til ALLE poster på en blogg. Et arkiv, altså.

Det er iallfall den tilnærmingen jeg har til å lage dette. SEO-delen må andre svare for, siden jeg ikke har peiling på SEO, men jeg kan ikke tenke meg at det er negativt å ha en side som peker til alle poster man har skrevet.

Men jeg har et XML-sitemap i tillegg også.
 

ksandven

Medlem
Ser ikke brukerverdien av en HTML sitemap på en så stor site. XML Sitemap er tilstrekkelig mtp Google og de andre søkemotorene.
 
Topp