Kjapp og trygg hosting for Wordpress

SEO - oppbygging av side

orjan

Medlem
Hei,

Skal lage en side som skal bestå av 4-5 "elementer", eksempelvis forum og blogg.
Vurderer om jeg skal sette opp Joomla og tilpasse det deretter, eller laget et CMS-theme for Wordpress og utvikle det videre.
Men har også tenkt tanken om følgende:

Index: Et hovedbilde/illustrasjon som lenker til forum, blogg etc.
domene.no/forum
domene.no/blogg
etc.

Hvordan vil dette fungere i forhold til å få flest mulig folk til index-sida så de ser hvilke valg de har? Denne index-sida vil jo på mange måter være statisk. Er dette en dårlig strategi (eksempelvis i forhold til søkemotorer)?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet ditt, men ja - det vil gå helt fint å plassere de forskjellige modulene slik du beskriver, med en "samleside" på forsiden. Det er faktisk noe av det lurteste du kan gjøre seo-messig.
 

Gaasehud

Medlem
Det er vel en grei praktisk løsning. Men det er større sjans for at folk, ved søking, kommer inn på en av de andre sidene enn "gateway-sida". Der ligger det jo ikke så mye stoff, sansynligvis som på de andre. Linker du til "gateway-sida" fra de andre skjønner jo folk hvor de er, så jeg synes det er en god løsning. Fikser du det med CMS og joomla vil jeg heller foreslå det. :)
 

picxx

Well-Known Member
Index: Et hovedbilde/illustrasjon som lenker til forum, blogg etc.
domene.no/forum
domene.no/blogg
etc.

Om du ikke er så opptatt av seo er det vel greit nok å ha en splashside som kun består av grafikk, men jeg ville ikke anbefale det om du ønsker å søkeoptimalisere nettstedet.
 

orjan

Medlem
Hei,

Makan til rask repons på forumet! :)

Føler Kenneth og picxx svarer litt motstridende...?

Tanken er et bilde/illustrasjon på forsiden og lenker "rundt" dette til forum, blogg etc.
Hvis jeg da registrerer domene.no i Google og andre steder og disse bootene er innom, så vil de vel ikke finne mye nyttig informasjon der? Eller kommer de også til å scanne alle subdomenene?

Spør litt dumt her, men det er vel lov...
 

Gaasehud

Medlem
Vi sitter bare og venter vi veitdu ;)

Ja, hvis du f.eks. har et forum og en blogg om jakt, og folk søker på jakt kommer de nok ikke inn på splashsida. Da kommer de på forumet eller bloggen, fordi det har bedre innhold med flere ganger nevnt jakt osv. Tror jeg da. :) Men det gjør jo ikke noe om de ikke kommer til splashsida, gjør det vel?
 

picxx

Well-Known Member
Hei,

Makan til rask repons på forumet! :)

Føler Kenneth og picxx svarer litt motstridende...?

Tror rett og slett ikke Kenneth fikk med seg den 'bilde' delen din.
En index/forside som linker ned til andre 'moduler' er bare flott, men en splashside som kun består av grafikk er ikke særlig god seo.
 

SEO_lady

New Member
Innholdsrik forside

Jeg vil heller anbefale deg å lage en mer innholdsrik forside med enkel html og en del tekst. Søkemotorene liker det mye bedre enn fancy sider med mye grafikk. Legg inn viktige søkeord i title-tagg h-tagger og uthev de samme søkeordene i teksten. Link til undersidene fra ord i teksten i tillegg fra en meny. Tenk brukervennlighet, så kommer SEO vanligvis av seg selv.

En forside som kun heter domene.no vil være enklere å bygge linker med enn domene.no/navn, da mange kataloger kun linker direkte til førstesider/hovedadresser, ikke til undersider.

Og husk at det tar litt tid å få pagerank og gode plasseringer hos søkemotorene, særlig for et nytt domene, så det aller viktigste du kan gjøre er å jobbe jevnt og trutt og å smøre deg med tålmodighet.
 

Gomlers

Member
Jeg ville også holdt meg unna en sånn type side som eksempelvis FINN.no serverer brukerne. Disse kan gjøre det fordi de er FINN.no, vi andre dødelige må tenke mer på hva søkemotorer OGSÅ liker..

Og de liker tekst, h1, h2, h3-tagger, <strong> og <b> elementer, samt <u><i> osv. En søkeord-density på +/- 5% har jeg funnet ut fungerer bra, så lenge teksten er på rundt 3-400 ord.

Tør jeg spørre hva slags nettsted du tenker på?
 
Topp