Kjapp og trygg hosting for Wordpress

SEO urls - best practice?

quicktech

Medlem
Hei!

Vi har et nytt prosjekt på trappene hvor det handler om å fornye en eldgammel nettside som har tusenvis av gamle artikler de ønsker å ta vare på. Tross at siden er bygget med gammel teknologi og relativt manuellt har siden svært høye trafikk tall som følge av den enorme mengden artikler.

Dette er det viktig å ta vare på ved overgang til ny løsning og vi vil derfor forhøre oss litt rundt omkring med tanke på hvordan google-vennlig URLs bør løses teknisk.

URLene på dette forumet feks, har artikkelnavn som en av komponentene. Hva er den beste måten å løse dette på:

1. Bruke rewrite rules i htaccess? Bekymring: 10 000 rader i htaccess blir kanskje tungt for serveren?

2. Lage et admin system som automatisk skriver 1 fil pr artikkel, hvor den eneste linjen i denne filen vil være noe sånt som <?PHP require_once ("index.php?article_ID=name-of-article"); ?> Bekymring : 10 000 filer på server er kanskje unødvendig?

3. Andre forslag?

Imøteser feedback og evt adresser til gode ressurser på dette emnet med stor takknemmelighet.
 

tyr897

Medlem
Den umiddelbart enkleste løsningen jeg ser for meg er å identifisere et mønster som passer på gamle urler, redirecte de til et script (eventuelt en intern rute) som gjør et oppslag og sender videre til den nye urlen.
Du må da konstruere den nye url-strukturen slik at den kan unikt identifiseres fra den gamle på et eller annet vis.
 

quicktech

Medlem
Hei,

Takk for svar. Hvordan teknisk ville du ha redirectet til det sekundære scriptet? Jeg har mange alternative idéer til hvordan dette kan løses - og forstår prinsippene. Det jeg ønsker meg er forslag til faktiske fremgangsmåter.
 

quicktech

Medlem
Hei igjen folkens,

En kjapp oppklaring: Vi skal ikke bruke den gamle siden på noe vis, altså er det ikke snakk om noen "smart" måte å redirecte fra et sted til et annet på.

Vi kommer til å bygge alle de gamle artiklene inn i en DB, og så bygge en komplett ny webløsning.

Det jeg da lurer på er hvordan vi best kan forme google-vennlige URLer, og hvordan teknisk dette løses. Feks rewrite rules, eller å faktisk skrive tusenvis av filer (en pr artikkel) som ikke gjør noe annet en å inkludere index.php med en ID som representerer artikkelen.

For å spørre på en annen måte: Hvordan er dette løst her på webforumet? Eksisterer det virkelig 1 html fil pr tråd eller er dette bare et "triks"?
 

tyr897

Medlem
Den vanlige måten å gjøre det på er å ha én "entry" fil som alle ikke-statiske requests rutes igjennom, eksempelvis slik Wordpress gjør det med sin index.php. Denne tar tak i urlen som er blitt etterspurt og behandler den for å finne hvilket innhold som skal sendes ut, gjerne skal noe hentes fra en database.

Derfor trenger du å ha noe som unikt identifiserer de gamle urlene. Du henter da ut noe fra urlen som kan unikt identifisere artikkelen, og deretter har en lookup tabell fra nøkkel til ny url og 301 videresender til den nye urlen. Trenger du mer konkret hjelp må du nesten gi eksempler på hvordan de gamle urlene ser ut, og hvordan du tenker å organisere de nye.
 

srm

Medlem
Tross at siden er bygget med gammel teknologi og relativt manuellt har siden svært høye trafikk tall som følge av den enorme mengden artikler.

Du skal ikke se bort ifra a "Tross at" egentlig er "Fordi". Manuelt utarbeidet tekst ovegår ofte templates, rett og slett fordi det er skrevet mye naturlig tekst. Og Google liker naturlig tekst. Vær derfor forsiktig med hva som går på skraphaugen i løpet av flytteprosessen.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hva mener du med "gammel teknologi" og "relativt manuelt" - er det bare statiske filer uten noe spesielt mønster, eller ligger de i noen form for database, e.l.? Kan du gi oss noen eksempler på url'er?

Jeg har akkurat gjort om en side jeg har hatt liggende brakk en stund etter at jeg overtok den, der det var masse innhold laget med et litt snodig hjemmelaget CMS. Der fikk jeg alt over i wordpress, ganske enkelt, og alle gamle url'er går rett videre til rett artikkel
 

picxx

Well-Known Member
Se på hva atomet sier.
Folk må rett og slett slutte å tenke så jækla manuelt.
Vi hugger ikke stein her akkurat da!
Ta den enkleste løsningen..i de fleste tilfeller er den også den beste.
 
Topp