Kjapp og trygg hosting for Wordpress

SEO utfordringer - hvilke av disse problemene kan Google Webmaster Tools hjelpe med?

JonasG

New Member
Jeg driver nettstedet General Hotell - kurs, messe og konferansehotell. Forsøker for tiden å lese meg opp på SEO og samtidig gjøre utbedringer. Det er noen ting jeg synes det er vanskelig å lese meg til, så her kommer et par spørsmål jeg håper noen velinformerte sjeler kan hjelpe meg med!

To domener - men èn fysisk adresse:
Jeg opprettet først helgelandsmoen.no, og deretter generalhotell.no (som er samme fysiske site). Nå ønsker jeg å fase ut den første. Jeg laster opp sitemaps til Google Webmaster Tools fra tid til annen - og da bruker jeg samme map for begge domener, men jeg registerer at helgelandsmoen.no ikke blir "ryddet opp" av Google like hyppig. Jeg er redd for å fjerne domenet helt, men ønsker egentlig at alle oppføringer i indexen til google med denne adressen fjernes. Noen gode råd for hvordan jeg får til dette uten at det påvirker generalhotell.no?

Oppdaterte Metatags
Jeg har gjennomført en grundig oppdatering av meta desciption og keywords på mitt nettsted. Etter at oppdateringen var gjort lastet jeg opp nytt sitemap via Google Webmaster Tools. Det begynner å bli en stund siden nå, men fremdeles står oppføringene med den samme beskrivelsen i google sin index. Jeg ser jo at googlebot har vært innom titt og ofte. Hvordan kan jeg få fortgang i denne prosessen - eller: er det noe jeg gjør galt eller har glemt å gjøre? Noe er oppdatert, men merkelig nok er mange av de viktigste sidene (forsiden f.eks) fremdeles ikke oppdatert. Webmaster tools mener jeg har 12 duplicate metadescriptions, men i virkeligheten har jeg færre.

Robots.txt og "Remove URL"
Samtidig med metatag-oppdateringen unnlot jeg et par mapper med robots.txt, men oppføringer som har ligget/ligger i disse mappene finnes fremdeles i google sin index. Skal jeg bruke muligheten til å fjerne URL's i Webmaster tools til å rydde i dette manuelt - eller skal jeg bare smøre meg med tålmodighet?

Sitemaps
Enn så lenge er jeg stuck med dynamiske URL's, men kommer til å bytte CMS i løpet av neste år (gruer meg som F). Noen som kjenner et bra program (gjerne gratis) som kan hjelpe meg å generere gode sitemaps til Webmaster Tools? For tiden benytter jeg Google Sitemap Generator - Free Site Map Builder, XML Sitemaps, Easy - men har ingen kunnskaper om den leverer et bra nok format eller gjør en bra jobb. Har forsøkt å lese litt om sitemap-strukturer men det blir gjerne litt for teknisk for meg.

Tusen takk til alle som gidder å komme med noen tanker og synspunkter!
 

tyr897

Medlem
To domener - men èn fysisk adresse
Det du ønsker å gjøre er å kjøre en 301 redirect fra helgelandsmoen.no til generalhotell.no. Dette kan du ordne via .htaccess siden du kjører Apache. Google har nok løsningen: 301 redirect htaccess

Oppdaterte Metatags
Meta keywords er vel helt død nå. Du kan like godt droppe den.
Når det gjelder description taggen din, ser jeg at Google har cache fra siden din 12. oktober, med en annen description tag enn den du har nå. Å få oppdatert description taggen regner jeg ikke med er særlig akutt, så ta tiden til hjelp :)

Robots.txt og "Remove URL"
Med mindre det er veldig viktig for deg å få fjernet disse sidene, er det vel ingen grunn til å skulle kreve de fjernet manuelt - fremfor å vente på Googlebot?
En helt annen ting er at når jeg søker på General hotell, kommer denne siden opp som treff nummer to.
"You are not authorized to view this resource. You need to login." Den siden, og sikkert andre, har ingenting i Googles indeks å gjøre. Prøv å merke disse sidene med meta name robots og value noindex.

Sitemaps
Du bruker så vidt jeg kan se sannsynligvis Joomla (Mambo?), jeg regner med at det finnes en extension for Joomla som genererer sitemaps for deg. Jeg vil tippe at det også finnes en for SEO-vennlige urler. Jeg bruker dog ikke Joomla, så kan ikke anbefale noe konrekt.

Generelt sett, for å få Google til å oppdatere siden din oftere, tror jeg du trenger flere lenker. Du har absolutt i minste laget. Bygg relevante lenker, og Google vil nok bli mer interessert i deg.
 

JonasG

New Member
nærmere målet

Hei tyr - og takk så mye for rask respons og spennende svar. Det er gjerne sånn at svar skaper nye spørsmål :)

301 redirect
Du sier jeg kan kjøre en 301 redirect. Jeg fikk samme svaret av mitt webhotell for 10 minutter siden. Men dessverre er jeg ikke teknisk nok anlagt til å skjønne hvordan jeg gjør det. Webhotellet foreslår at jeg gjør det med PHP sin header() - PHP: header - Manual, men det ble jeg heller ikke så mye klokere av.

Det jeg ikke skjønner er jo at begge domenene peker jo til de samme filene. Så hva er da poenget med redirect (sikkert et teit spørsmål).

meta name robots og value noindex
Jepp, jeg bruker Mambo - og neste år går jeg over til Joomla slik at jeg kan få mer søkemotorvennlige URL'er og større kontroll over metadataene. Per i dag har jeg ikke mulighet til å bruke verdiene du nevner på enkelte sider (alt eller ingenting - og det er i hvert fall ingen god ide). Synes du da det vil være riktig å bruke verktøyet i Webmaster tools for å fjerne denne URL'en? Jeg har også lagt merke til denne siden for å si det sånn... Tipper det er en side som nå ligger i mitt "arkiv" i Mambo.

Lenkebygging har jeg bare så vidt begynt med, men forstår jo at det er vesentlig. Akkurat for øyeblikket er jeg veldig nærme unna å gå fra PageRank status Low til Medium - så det er et naturlig delmål for meg. Noe sier meg at det er lenkebygging som kan hjelpe meg raskest over den kneika !?
 

JonasG

New Member
Har jobbet litt videre med 301 redirect. Sånn jeg forstår dette, så bruker man 301 redirect om man har flyttet sider fra ett sted til et annet og ønsker å beholde samme rankingen etc.

Problemet er bare at det ikke er det jeg har gjort. Jeg har ikke flyttet noen filer. helgelandsmoen.no og generalhotell.no er samme sted/samme filene.

Det jeg ønsker å få til er at alle som taster inn Kurs, konferanse og messe - General Hotell automatisk skal få opp adressen Kurs, konferanse og messe - General Hotell i adresselinja. Inkludert googlebot'sene.

Noen som skjønner hva jeg mener? Vrient å forklare når man ikke har noe ordforåd...
 

tyr897

Medlem
Har jobbet litt videre med 301 redirect. Sånn jeg forstår dette, så bruker man 301 redirect om man har flyttet sider fra ett sted til et annet og ønsker å beholde samme rankingen etc.

Problemet er bare at det ikke er det jeg har gjort. Jeg har ikke flyttet noen filer. helgelandsmoen.no og generalhotell.no er samme sted/samme filene.

Google forholder seg til addressene, ikke hvor på serveren filene faktisk ligger (i det store og hele). Derfor må addressene oppdateres akkurat som om filene hadde ligget et annet sted.

Prøv med en enkel .htaccess-fil og se om det funker.
Kode:
RewriteEngine on 
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?helgelandsmoen\.no
RewriteRule (.*) http://www.generalhotell.no/$1 [R=301,L]
 
Topp