Kjapp og trygg hosting for Wordpress

SEO vennlig url's & filnavn på bilde

KIA

Medlem
Har lest en del ang SEO. Det ser ut at SEO vennlig url's har stor effekt for indeksering, og også filnavn til bilde. Blir noen teknisk feil med norske bokstaver (ø, å, æ), hvis du velge f.eks. www.domain.no/ønske-liste-på hvis en nettleser skal lese url som har norske bokstaver inne? Vet ikke om Google forstår det hvis url ser ut sånn oenske-liste-paa
 

T SL

Active Member
Det går helt fint med øæå i domener. Regner med at leserene dine er i Norge uansett, så da trenger du ikke å tenke på utenlandske tastatur mm.
 

T SL

Active Member
de forstår også a~å, men det er i utgangspunktet ingen problem å bruke norske bokstaver i domener, og spesielt ikke på indre sider.
 

KIA

Medlem
Hvis jeg søker etter ordet "aerboedighet", viser google resultat for "ærbødighet". Hvis jeg søker etter paastand, førstår google ikke, men hvis jeg søker etter pastand, viser Google resultat for påstand. Sjelden ser jeg norske bokstaver i domain eller url på indre sider. CMS tar tittel på en side og endrer ø til o og å til a. F.eks. hvis din side har tittel "ønskeliste på", gjør en CMS sånn: onskeliste-pa
Litt usikker om google lister din side overst på resultatlisten, hvis en søker etter "ønskeliste på", hvis url på din side heter /onskeliste-pa
 

Stoppet

Banned
Google skjønner at nordmenn bor i Norge og at israelere bor i Israel. Så skriv språket til de du skal nå. Tror neppe det er mange nordmenn som bytter ut æøå når de søker.
 

Tore

New Member
Ved søk på "ønskeliste" dukker url-er med onskeliste øverst. Men jeg ser også url-er med "ø" i resultatlisten.
Er en god blanding med resultater hvor søkeordet er i url med og uten særnorske bokstaver samt resultater hvor søkeordet kun er i url eller tittel.
får så å si samme resultat med søkeordet "ønskeliste"
 

KIA

Medlem
For å være på toppen i resultatliste spiller URL en stor rolle (syns jeg). Selvfølgelig fins de andre faktorer som har effekter.
 

Stoppet

Banned

Det har vel strengt tatt ingen betydning hva den enkelte synes. Selve URLen trenger nødvendigvis ikke å inneholde tittel eller søkeord i det hele tatt for å rangere høyt i googles søketreff.

Lag en grei URL, men overfokus på dette kan fort ta bort fokus på innhold og annet viktig SEO arbeid.
 

Stoppet

Banned
@KIA den øverste er reklame som er kjøpt og betalt. De to neste er en av norges største nettsider. Resultatet er overhode ikke basert på URLen
 

KIA

Medlem
@KIA den øverste er reklame som er kjøpt og betalt. De to neste er en av norges største nettsider. Resultatet er overhode ikke basert på URLen
Jeg vet at den første urlen er en Google Adwords, men det fins flere sider som kjører Adwords på søkeordet treningsarmbånd. De som har søkeordet i sin URL, får bedre rangering på Adwords. Det fins andre faktorer f.eks. høy budgiving etc. Men det er ikke riktig å si at søkeord i URL spiller ingen rolle.
 

Stoppet

Banned
Jeg selv klikker ikke på et resultat, hvis siden har et helt annet ord på sin URL.

Den jevne nordmann vet ikke hva en url er engang. Så det er nok ikke det som avgjør om de klikker.
 
Topp