Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ser etter fraktselskap...

ipconfig

New Member
Jeg har jobbet som speditør og skipsagent tidligere (ca 20 år siden) og har importert endel forskjellig fra USA i container (bl.a. en Ferrari 1967 mod). Dersom varene ikke krever sikring inni containeren (stowage) så er det egentlig grei skuring. Normalt tok vi containere fra vestkysten til østkysten med jernbane for å slippe seilasen rundt panama kanalen. Bruker du de store (Hapag-Lloyd, MSC (Mediteranian Shipping Company), Kuhne & Nagel) så er det stort sett grei skuring. Det er norske agenter (speditører) som det kan være greit å forholde seg til pga dokumenter osv som må utstedes i USA. Har du ikke en full container men f.eks. 5-6 paller så kan det være greiere å bruke en annen speditør (f.eks. Håkull) som har erfaring med forskjellig gods selv om de er mest kjent som flyttebyrå.
 

ani500

Member
Takk for rask tilbakemelding. Kan du gi meg noen eksempler på hva slags ting som krever sikring inni containeren? Og må man tegne egen forsikring på forsendelser eller skal det være inkludert i fraktprisen?
 

ipconfig

New Member
Si at du skal transportere en skulptur (har vert med på dette også). Da blir normalt skulpturen "pakket" av kunstneren eller andre. Når kunstverket skal inn i containeren så er det ett mellomrom til den ene veggen på 40cm. Da kan i prinsippet kunstverket tippe over. Ved å sette inn tre-kiler i lengde og bredde retning så står kunstverket fint mot sidelengs bevegleser. I høyden derimot så må du sette inn en ramme eller kile som gjør at kunstverket sitter bom fast (slik at ved kranløft eller truck løft) så får du ingen vertikale bevegelser.

Når det gjelder forsikring så har du flere alternativer. Du kan kjøpe frakten CIF (Cost insurance Freight) eller f.eks. DDU (Delivered Duty Unpaid - du betaler frakt og terminalomskostninger helt frem til mottakskaien/terminalen men betaler for tollklarering og merverdiavgift - evt andre avgifter).

Jeg har brukt begge deler - rederiets forsikringer og lokale. Dersom varen er av stor verdi (enten emosjonell eller pengeverdi) så ville jeg tegnet forsikring med et norsk selskap (eller det speditøren bruker) der du forstår terminlogien. Skal du sende klær, eller varer for videresalg ville jeg gått for det som rederiet tilbyr. Terminlogien er vanskelig å forstå og det ligger mange hundre år med rettslige avgjørelser for hvorfor det er slik.

Håper du ble litt klokere :)
 
Topp