Seriøse, men desperate (nett-)aviser tar etter Nettavisen & Co.

En tråd i 'Generell snakk' startet av rune69, 14 Jun 2014.

  1. rune69

    rune69 Gjerrigknarken sjøl Forumleder

    Innlegg:
    1.551
    Jeg synes å merke en forflatning av artiklene som endel seriøse aviser publiserer på nett. Det virker som om f.eks. Amedia-konsernet kjører en bevisst strategi på å sluse inn trafikk ved hjelp av overskrifter som f.eks. denne: 10 ting du ikke visste om IKEA - Nyheter - Drammens Tidende.

    Drammens Tidende oppfattes av de fleste som en seriøs regional avis. Men på nett skal tydeligvis synergieffektene utnyttes til det fulle, uten hensyn til kvalitet.

    Artikkelen lenket til over er skrevet av en i Nettavisen og publisert på Drammens Tidendes nettside i dag 14. juni, artikkelen er bare en ren kopi av en Side2-artikkel fra 12. juni.

    Er det slik avisene og eierne bak vil sikre at de overlever "aviskrakket"?
     
  2. Tonny Kluften

    Tonny Kluften Administrator

    Innlegg:
    15.951
    Triste saker.

    Amedia eier jo nettavisen så det er ikke så rart at det skjer.
     
  3. zapotek

    zapotek Medlem

    Innlegg:
    3.689
    Det er et SEO-aspekt i denne krysspubliseringen også.

    Klikk.no f.eks. publiserer jevnlig artikler (med tonnevis av dyplenker til sitt nettsted) på lokalaviser rundt om i landet.
     
  4. rune69

    rune69 Gjerrigknarken sjøl Forumleder

    Innlegg:
    1.551
    Dessverre er neppe SEO-aspektet særlig vektlagt - på en smart måte i alle fall. 98% av artikkelen hos Drammens Tidende er nemlig en blåkopi av artikkelen hos Side2.no :)

    Sørger for litt link juice selv til denne fantastiske artikkelen: Visste du dette om Drammens Tidende? | Runes verden
     
  5. Santo

    Santo Active Member

    Innlegg:
    879
  6. rune69

    rune69 Gjerrigknarken sjøl Forumleder

    Innlegg:
    1.551

Del denne siden