Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Server/hosting/hotell -- hva trenger jeg?

Jeg har i så godt som alle år vært webhotellkunde hos Subsys, og trives svært godt der. Problemet mitt er at nettsidene mine har vokst slik i størrelse at de største webhotellpakkene Subsys tilbyr begynner å bli for små for meg. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre videre med dette, da hosting egentlig er en verden jeg ikke har peiling på. Aller helst har jeg lyst til å fortsette hos Subsys i mange år til, og for alt jeg vet har jeg kanskje mulighet til å spørre pent om å få et større produkt som ikke finnes på menyen, men jeg aner ikke hva jeg skal spørre om, isåfall. Er det noen her med peiling som kan hjelpe meg med å finne ut hva det egentlig er jeg trenger?

På litt over tre år har nettsiden jeg driver vokst til over 4,3 GB, med en trafikkmengde på cirka 100 GB i måneden. Det aller, aller meste som ligger på serveren er filer som brukerne har lastet opp, så dette er et tall som kommer til å øke (og det er også et tall som kommer til å øke proporsjonalt med sidenes popularitet/tilgjengelighet, noe jeg kommer til å satse på i nær fremtid). Jeg er med andre ord fryktelig nær å vokse ut av Subsys' Webhotell Pro. Et av satsingstiltakene på blokka er dessuten å lage en engelsk utgave av nettsidene, og derfor vil jeg helst være forberedt på minimum en tidobling av trafikken, helst enda mer.

Har sidene mine blitt så store at det er bare meningsløst å fortsette å ha dem på webhotell -- hva blir isåfall neste steg? Jeg har hørt ord og uttrykk som "dedicated server" og "virtual private server" og slikt, men jeg aner ikke hva av disse alternativene, eventuelt helt andre alternativer, som egentlig passer best for meg.

Jeg kan forstå litt grunnleggende teknologi, men tror ikke at jeg på noen måte har det som trengs for å installere / sette opp en egen UNIX-server, for å si det sånn. Og aller helst vil jeg fortsette å ha et menneske jeg kan kontakte dersom serveren mot formodning går til Helheim som har kunnskap til å fikse feilen for meg. Å sette en server på kjøkkenbenken kommer med andre ord ikke på tale.

Pris spiller selvsagt også en rolle, men jeg er ikke interessert i å kjøpe et produkt av elendig kvalitet bare for å spare penger.

Noen forslag til hva det egentlig er jeg er ute etter?
 

Bjørnar

Gründer
du kan doble pakkene hos subsys, og antakelig flere-doble dem også.

jeg har nå rundt 40 domener der, og ... sava... kanskje jeg burde sikre meg dersom dem går til helsike...

foreløpig finnes det ikke andre alternativer for meg - subsys er virkelig knall.
 
Mange takk for gode råd. Det jeg aller helst vil er jo å fortsette hos Subsys, så om det er så enkelt som å be om å få doble en pakke gjør jeg selvsagt det.

Tonny: Jeg har vokst opp med å få vite at når noe høres for godt ut til å være sant, er det som regel det. Hva legger Hostgator egentlig i ordet «unlimited»? Ser de er svært glade i å bruke det iallefall. Har de en liten klausul de bruker for å stenge nettsidene dine dersom det faktisk blir litt trafikk?
 

Tonny Kluften

Administrator
Ja jeg vet at når noe høres for godt ut til å være sant så er det ofte det. Men Hostgator har aldri slått feil for meg og jeg kjenner dem veldig godt gjennom fire år med to kontoer der. Det er ganske nylig at de har begynt å bruke unlimitedbegrepet og jeg tror de mener det de sier. Jeg ville blitt svært overrasket om de bløffer. Du kan jo spørre live chat der om det finnes klausuler.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det er jo faktisk hyggelig og høre at noen her har gode erfaringer med Subsys. Jeg har ikke annet enn vonde ord og si om dem, og straks jeg bestemte meg for og dra fra dem ble jeg jommen meg nektet og overføre domenene mine også, som attpåtil var betalt for den perioden da jeg ville flytte dem. Host jeg endret til kunne ikke bare kreve domenene heller fordi at Subsys merkelig nok hadde satt hele epostadressen på alle domenene som deres egen, noe som da gjorde at jeg ikke kunne flytte dem elektronisk. Det som måtte til, som jeg ikke orket, var altså min underskrift på papirer for hvert eneste domene. Da lot jeg heller domenene gå.

Uten at jeg skal rable ned om hvordan jeg ble behandlet videre kan jeg jo nevne litt annet også. Nå vet jeg ikke hvor store pakker Subsys tilbyr, men at prisene er stive vet jeg. Om du har trafikk på over 100GB per mnd vil jeg anbefale deg en såkalt Managed Dedicated Server. Det vil jeg fordi at med slike mengder trafikk tror jeg faktisk det vil lønne seg for deg.

En "Managed Dedicated server er en maskin du har helt for deg selv, mens leverandør kan stå for alt som sikkerhet og installasjon av f.eks Linux, Apache med mer på serveren. Alt du egentlig trenger og gjøre er og opprette webhoteller for domenene dine, og deretter peke dine domener mot dine egne navnetjenere som du også har på server.

Ettersom host står for sikkerhet og alt det andre trenger du egentlig ikke tenke på det. Allikevel har du tilgang til "root" på server, og kan dermed gjøre nødvendige endringer direkte i viktige filer dersom du skal kjøre noe skikkelig stort noe en gang i fremtiden.

En managed dedikert server anbefaler hvertfall jeg på det sterkeste. Det er ikke så veldig vanskelig, og du vil plutselig forstå veldig mye mer av hva mennesker prater om i offentlige diskusjonsfora osv. Det er små forkjeller, men ikke så store at du blir helt fullstendig grønn.

NB: Dessuten vil jeg anbefale deg cPanel. Ikke eget system slik som din nåværende host har. Dette har meget begrensede muligheter, og sist men ikke minst, din nåværende host tar ubehagelig høye gebyrer for og utføre tjenester du enkelt kan gjøre selv i cPanel.
 
Sist redigert:

kspoosh

Sjømann, morgenfugl, nerd
Hei,

Et alternativ er jo også VPS konto. Da får man ofte rikelig med lagring og overføring til en rimelig penge. Ulempen her er at du gjerne må kunne litt selv da man ofte må gjøre driften av kontoen.

Vi har selv avtale med et firma i Nederland om VPS kontoer og der kommer man unna med 512 MB minne, 15 GB lagring og 100 GB trafikk til ca 300 NOK pr måned. Og det finnes enormt mange slike gode tilbud der ute.

Ha en god helg!
 

Bjørnar

Gründer
NB: Dessuten vil jeg anbefale deg cPanel. Ikke eget system slik som din nåværende host har. Dette har meget begrensede muligheter, og sist men ikke minst, din nåværende host tar ubehagelig høye gebyrer for og utføre tjenester du enkelt kan gjøre selv i cPanel.

Hvilke tjenester er det som koster penger hos Subsys som er inkludert i cPanel?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
VPS er også bra ja. Jeg bruker i dag VPS fra Solidhost og er meget godt fornøyd. Per i dag betaler jeg 987,00 NOK per mnd for en VPS jeg aldri har opplevd problemer med. Denne har også gode spesifikasjoner.

Desverre kan jeg ikke si hvilken pakke jeg har hos Solidhost da dem ikke lenger tilbyr denne pakka for nye kunder. Support er meget god, dog litt treige nå i ferietider, noe dem også har gitt bekjed om. Må innrømme jeg har opplevd litt krasse svar, men vi alle kan ha en dårlig dag.

jebbis skrev:
Hvilke tjenester er det som koster penger hos Subsys som er inkludert i cPanel?
Om du er mannen her på forumet som jobber hos Subsys, eller at du er nysjerrig ville det være greit om du heller vil ta kontakt med meg på PM. Jeg vil jeg helst ikke kommentere for mye om mine erfaringer om Subsys her i tråden, mest fordi jeg ikke har lyst og ødelegge en ellers nyttig tråd. Ellers, om noen har intresse av dette skal jeg alltid rote frem mine gamle mailer jeg hadde med denne host. :)
 
Sist redigert:
Heisann, der tok tråden en interessant vending. Jeg er selvsagt så blåøyd at jeg selvsagt ønsker å fortsette med det tilbudet jeg er fornøyd med inntil jeg får problemer selv, :) men jeg har aldri hatt problemer med Subsys og synes derfor dette var svært interessant informasjon.

Jeg aner ikke hva det er standard å kunne forvente av en webhotell-leverandør, men Subsys har overgått de forventningene med høy margin i mitt tilfelle. Jeg har også flittig søkt opp ulike leverandører i hostingforumet på NWF, og kan ikke huske å noen gang ha sett noe negativt om Subsys der (bortsett fra at enkelte kritiserer prisen). Har du flere anekdoter du ønsker å dele på PM, er du hjertelig velkommen til det!

straks jeg bestemte meg for og dra fra dem ble jeg jommen meg nektet og overføre domenene mine også
Så dersom man ikke vil gi slipp på domenene bør man ikke forlate Subsys? :) Har lagt merke til at Subsys' e-postadresser står oppført på whois, ja, men var av den oppfatningen at dette var normal praksis. Uansett har jeg ingen problemer med å skrive navnet mitt på papir om det skulle bli et problem.

Nå vet jeg ikke hvor store pakker Subsys tilbyr, men at prisene er stive vet jeg.
Den pakken jeg bruker (den største de har) har som sagt 5 GB lagringsplass og 100 GB månedlig trafikk for 80 kr/mnd.

Om du har trafikk på over 100GB per mnd vil jeg anbefale deg en såkalt Managed Dedicated Server. Det vil jeg fordi at med slike mengder trafikk tror jeg faktisk det vil lønne seg for deg.

[...]
Du argumenterer iallefall svært godt for alternativet, det skal du ha. Skal innrømme at jeg blir veldig interessert her, og at det høres ut som et alternativ jeg absolutt må vurdere.

NB: Dessuten vil jeg anbefale deg cPanel. Ikke eget system slik som din nåværende host har. Dette har meget begrensede muligheter, og sist men ikke minst, din nåværende host tar ubehagelig høye gebyrer for og utføre tjenester du enkelt kan gjøre selv i cPanel.
Nå skal jeg innrømme at jeg ble fryktelig interessert her, da jeg aldri har vært borti et eneste gebyr hos Subsys. Og jeg regner meg selv som en SVÆRT krevende kunde i Subsys' tilfelle.

Et alternativ er jo også VPS konto. Da får man ofte rikelig med lagring og overføring til en rimelig penge. Ulempen her er at du gjerne må kunne litt selv da man ofte må gjøre driften av kontoen.
Jeg er selvsagt nødt til å spørre -- hvor mye må man kunne selv for å klare dette?

Stemmer det hvis jeg sitter igjen med et inntrykk av at VPS generelt er dyrere enn webhotell? Skjønner selvsagt at man får litt igjen for det ettersom man da får tilganger man ikke hadde tidligere, men hvis jeg ganger opp det jeg betaler hos Subsys ville 300 GB trafikk / 15 GB lagring koste meg 240 kroner måneden (og Subsys ryktes å være et dyrt webhotell), og det ville altså koste 300 kroner hos kspoosh' nederlandske partner (med bare 1/3 av trafikken) og 399 kroner hos Solidhost (med bare 5/6 av trafikken). Dere mener at det er verdt det?

Tror det du er ute etter er en Managed dedicated server. Da får du din egen server på et datasenter. Det er folk som oppdaterer og passer på serveren din. Blir som et kraftig webhotell. Dedicated Servers - Dedicated Web Hosting with Linux or FreeBSD
Takk for link!

Skal se nærmere på både managed dedicated server og VPS. Basert på hva de tilbyr høres dedikert server virkelig ut som det jeg er ute etter -- selv om jeg er nødt til å vurdere om jeg er villig til å betale for det først :)

Takk for hjelp til alle!
 

Bjørnar

Gründer
@Atle: nei, jeg jobber ikke hos Subsys. Men jeg kan ikke huske at de tar noe ekstra betalt for noen tjenester, annet enn eierendringer som sendes til Norid. Så jeg var bare veldig nyskjerrig ;)
 

mkander

Medlem
Når det gjelder VPS har jeg undersøkt en god del i det siste og funnet frem til Linode - Xen VPS Hosting som virker som et veldig bra selskap. Datasenteret i Newark (ikke New York nei, men rett i nærheten) har veldig god forbindelse til Europa. Linode gir mye for pengene og har et godt rykte.
 

kspoosh

Sjømann, morgenfugl, nerd
Jeg er selvsagt nødt til å spørre -- hvor mye må man kunne selv for å klare dette?

Hei,

Å drifte en VPS er det samme som å drifte en egen server. Det vil med andre ord si at du må være god på serverdrift. Mange av de som tilbyr både serverleie og VPS har en driftspakke som man kan legge til på toppen. Jeg vet ikke av så mange norske som tilbyr driftspakker. Vi har brukt å ligge på 800/mnd for drift. Også kommer en evntuell server eller konto i tillegg.

"Over there" tror jeg du finner driftspakker helt fra 35 US$/mnd og oppover. Kvaliteten er dog varierende, så her må man gjøre hjemmeleksen før man handler.

Mange selger "Managed Dedicated Server". Det betyr i praksis at du kjøper en ferdigpakke med både serverleie og drift til en fastsatt pris. Det er ofte en god løsning, men gjerne kostbar.

Håper det oppklaret litt.

Ha en fortsatt fin helg!
 

Tonny Kluften

Administrator
Hvis du ikke kan serverdrift og skal ha dedicated server så må du ha managed hosting. Uten managed hosting kan du belage deg på veldig lange netter med søking på Google for å finne svar på de enkleste ting.
Selv buker jeg IT Hosting, Managed Dedicated Server Hosting, Server Management pakke boxstandard#05 + cPanel. Ca. $115/mnd. Og jeg tåler ikke krøll hos en host, skifter med en gang det blir tull og har brukt dem i tre år.
 
Topp