Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Serverload

Knut

Medlem
Hva bør den ligge på/ikke overstige?
Og siden jeg har veldig lite greie på serverdrift, -finnes det ett prog. som viser hvilken ting som kjøres på serveren og hvor hvor årsaen til en evnt. overlaod er? Centos os på server.
 
Sist redigert:

vidarlo

Apache-junkie
Det vil eg sei er ei myte.

Det viktige er å dimensjonere slik at responstida er akseptabel i fleste tilfeller. At apache har meir enn 1 kjørande tråd per cpu vil ikkje nødvendigvis føre til høg responstid, men det kan føre til høg load-tall :)

Definisjonen er som følger:
The load average is the sum of the run queue length and the number of jobs currently running on the CPUs.

Dersom du har 10 apachetråder som venter, men som kvar tar 1ms å kjøre, vil det gi høg load, uten å nødvendigvis føre til treg server.

Det finst eksempel på at en enkelt tråd kan drepe ytelse, t.d ved tunge beregninger, og det finst eksempel på at du kan ha rimelig høg load uten at det er merkbart.

Så kort sagt: load-indikatoren er ikkje veldig nyttig tall. Det er betre å sjå på responstid på sida som skal loadast.
 

Deezire

Medlem
Bare for legge til så kjørte jeg og vidarlo Juiced.no (ikke i bruk enda) sin nye server opp i 70 load, på en dual-core Intel Core Duo-prosessor. MySQL døde etterhvert, men det var ingenting problemer med å nå sidene - selv på så høy load og med dynamisk innhold.

Nå skal det sies at vi har et veldig optimalisert system fordi vidarlo er Kickass med Apache (tm).
 
Sist redigert:

vidarlo

Apache-junkie
Bare for legge til så kjørte jeg og vidarlo Juiced.no sin nye server opp i 70 load, på en dual-core Intel Core Duo-prosessor. MySQL døde etterhvert, men det var ingenting problemer med å nå sidene - selv på så høy load og med dynamisk innhold.

Nå skal det sies at vi har et veldig optimalisert system fordi vidarlo er Kickass med Apache (tm).

Mysql døde aldri. Den var bare ikkje konfigurert til å svare på meir enn 1000 forespørsler samtidig, og droppa derfor overflytande connections.

Når torturen var over funka alt igjen...

Edit: oooog... mens serveren håndterte 2500 dynamiske requests i sekundet så var fortsatt ting kjapt som faen for brukeren...
 

Deezire

Medlem
Takk takk - har egentlig lusket rundt her i en god del år. Men av ukjente grunner aldri registrert meg her. Dere finner meg på skitx og nFF også, om noen skulle lure! :)
 
Topp