Sette opp VPS

En tråd i 'Produkter og verktøy' startet av Dostojevskij, 3 Mar 2015.

1. Dostojevskij

Dostojevskij Medlem

Har nylig bestilt en VPS-løsning hos Pro ISP, men har egentlig ikke greie på dette i det hele tatt. Jeg tenkte f.eks. at jeg skulle velge en Ubuntu-løsning, siden jeg er vant med det, men det er jo 100 forskjellige ting å velge mellom. Når det står Ubuntu 12.04 LAMP x64, kunne jeg da like gjerne valgt Ubuntu 12.04 x64 og installert LAMP selv?

Forslag til steder jeg kan lese meg opp på dette, og lære litt mer om VPS?

2. Camillafr Medlem

Hei,
    anbefaler at du googler "Digital ocean vps setup guide".

De har skrevet mange gode guider som er lett å følge med på.

Dostojevskij liker dette.
  3. adeneo

adeneo Medlem

Ja, å installere en LAMP server på Ubuntu er så enkelt som

Kode:
    apt-get install lamp-server
    så det kan du nok sikkert klare selv, men du bør nok finne en guide til hvordan du setter opp ting best mulig etter at alt er installert

4. Dostojevskij

Dostojevskij Medlem

Jada, dette har jo gjort på min egen PC så det skal jeg få til, bare jeg finner ut hvordan jeg får tilgang til server, men det skal jeg få til. Ser det er mange versjoner av Ubuntu å velge i; er det noen grunn til å velge noe annet enn den nyeste?

5. Camillafr Medlem

Jeg ville gått for Ubuntu 14.04 LTS, da vet du at det er en versjon som vil bli støttet lenge.

6. Dostojevskij

Dostojevskij Medlem

Den får jeg faktisk ikke valgt. 12.10 er den siste.

7. Camillafr Medlem

Ok, da ville jeg heller valgt 12.04 om den er tilgjengelig?
    Men du har nok helt rett i at du i utgangspunktet bare kan installere Ubuntu 12.04 x64 og så LAMP i etterkant.

Siden Proisp har servermaler er det jo egentlig greit å bare benytte deg av en av de, om ikke du liker å drive med sånt selv. Å installere LAMP er som sagt bare en kommando og så litt konfigurasjoner, så er den oppe å kjører.

Tonny Kluften liker dette.
  8. Dostojevskij

Dostojevskij Medlem

Ok, valgte den nå, men hvorfor? Og hvordan vet jeg at jeg skal velge x64 istedet for x86?

9. Camillafr Medlem

10. Dostojevskij

Dostojevskij Medlem

Takk. Skal jeg få tilgang til kommandolinjen på VPSen ved å skrive ssh brukernavn@ip-adresse i terminalen, og deretter passord?

Bruker Ubuntu selv også.

Endret: Ja, nå fikk jeg det faktisk til.

11. adeneo

adeneo Medlem

12. Dostojevskij

Dostojevskij Medlem

Selv når jeg bruker Ubuntu? Tror jeg fikk det til nå.

13. Camillafr Medlem

Du trenger ikke Putty når du har Ubuntu nei.
    Putty er for windows.

14. adeneo

adeneo Medlem

Aha, jeg trodde du mente Ubuntu kun på serveren, de fleste bruker tross alt Windows, men dersom du bruker Ubuntu på din egen maskin også, så er OpenSSH allerede bygget inn, og da er det helt riktig bare "ssh brukernavn@ip-adresse"

15. Dostojevskij

Dostojevskij Medlem

Jepp! Nå har jeg i alle fall installert LAMP, og det ser ut til å virke. Jeg også har opprettet en DNS zone og pekt et domene til serveren.

Kan jeg nå bare installere et kontrollpanel (Hvilket gratis anbefales?), og vips, så fungerer det som et vanlig webhotell?

Del denne siden