Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sindresindre.no

Sindre

Medlem
Jeg registrerte et domene i slutten av fjoråret/begynnelsen av året med utgangspunkt i mitt eget navn, Sindre. Ettersom sindre.no selvsagt var tatt for lengst, fant jeg etter mye idémyldring ut at jeg kunne registrere sindresindre.no. Det har navnet mitt i domenet (x2) og det kan også tolkes som Sindres indre.no... altså mine indre tanker. Og dette var ment som en personlig blogg, som skulle holde et langt mer personlig nivå enn Glabladet-innleggene mine. Her skulle jeg skrive alt jeg hadde på hjertet og gi F. Så domenet var genialt, ettersom det slår to fluer i en smekk.

Men jeg har ikke kommet ordentlig i gang enda, og i dag fikk jeg en henvendelse fra en person som hadde hatt samme idé som meg, og lurte på om jeg var villig til å selge det.

Det jeg lurer på er: Noen som har litt erfaring med domenesalg/handel? Noen som kan gi meg en pekepinn på hva et slikt domene er verdt? Spesielt nå som jeg faktisk har minst én person som er interessert i å kjøpe det?

Hva bør jeg forvente å få for et slikt domene?
 

Bjørn

Domenespekulant
Alt kommer jo ann på kjøperen. Ut fra navnet så har det egentlig ingen verdi, men hvis han andre Sindre har samme plan, så bør han jo være villig til å gi litt for det. Kanskje du kunne prøve å starte med ett par tusen, og forhandle ut fra det. Eller be om hans beste tilbud og forhandle ut fra det.
 

picxx

Well-Known Member
Personlig synes jeg det høres mye kulere ut med arnebjarne eller tullerulle, men er det jo noen som faktisk er villig til å betale mere enn reg.avg. for domenet og du selv ikke skal ha det er det jo bare å slå til :)
 

PIP

Medlem
Å si at domenet ikke er verd så mye i seg selv synes jeg er et dårlig argument og utgangspunkt for salg. Iallefall hvis tanken er å tjene penger på det. Vil du bare bli kvitt det så kan du jo gi det bort. De som øsnker å kjøpe et domenenavn har som regel en idè og et konsept i tankene. Da er domenet automatisk mer verd enn selvkosten. Hvor mye kan denne personen være villig til å betale for å få domenet? Hvis personen ser for seg et inntektspotensiale på 250 000,- i året, og domenenavnet er en viktig del av forretningsidèen, så kan man forvente å få en del. Og de fleste som ønsker å kjøpe... har nok et mål om å generere penger ut av det.
 

picxx

Well-Known Member
Hvor mye kan denne personen være villig til å betale for å få domenet? Hvis personen ser for seg et inntektspotensiale på 250 000,- i året, og domenenavnet er en viktig del av forretningsidèen, så kan man forvente å få en del.

Må virkelig berømme deg for dine egenskaper som selger om du greier å få en evt. kjøper til å forevise deg sin forretningsplan før du prissetter domenet til han.
 

Sindre

Medlem
Er helt enig med PIP. Å si at domenet ikke er verdt noe i seg selv er bare bullshit. :p

For meg og vedkommende Sindre er dette domenet verdt en god del. Det blir ikke riktig å si at et domene ikke er verdt noe bare fordi DU ikke er interessert. F.eks. er ikke domenet "tømmerhogger.no" eller "gassproblemer.com" verdt noe for meg, men det kan være mye verdt for noen andre. Det kommer helt an på hva slags planer man har.

Jeg ville bare ha en generell pekepinn på hva folk trodde man kunne få for et "kreativt" navnedomene som dette. Jeg er sikker på jeg kan få langt mer enn "noen hundrelapper", og vedkommende har allerede sagt at han er villig til å betale et firesifret beløp. Jeg får se hva jeg gjør. Mulig jeg beholder domenet selv.
 

picxx

Well-Known Member
For meg og vedkommende Sindre er dette domenet verdt en god del. Det blir ikke riktig å si at et domene ikke er verdt noe bare fordi DU ikke er interessert. F.eks. er ikke domenet "tømmerhogger.no" eller "gassproblemer.com" verdt noe for meg, men det kan være mye verdt for noen andre. Det kommer helt an på hva slags planer man har.

Mener ikke å starte noen stor diskusjon på domener her, men sindresindre er jo et veldig generisk domenenavn, mens de to eksemplene du nevnte faktisk er veldig generelle og relevante for en mye større gruppe enn det ett fornavn er, så generelt sett er eksemplene dine mye mere verdt enn det et personnavn er.
Selvsagt, verdien ligger jo likevel i hvor mye en evt. kjøper er villig til å gi for det, uasnett domene.
 

Sindre

Medlem
Er enig i det du sier, Picxx... Poenget mitt var bare at forskjellige domenenavn er verdt forskjellige summer, avhengig av person og planer. Sindresindre.no var ekstremt relevant for meg da jeg kom på det, men jeg tror ikke jeg kommer til å "bruke det" med det første. Mens de to eksemplene mine er ting jeg... øh, ikke interesserer meg for, og dermed har det for meg personlig, ingen verdi. Det betyr ikke at de ikke har verdi for andre, akkurat som "sindresindre" har verdi for folk som heter Sindre og ønsker en personlig blogg ;)
 

picxx

Well-Known Member
Domenenavn som har "personlig" verdi blir som ting med affeksjonsverdi.
Det er bare deg som synes det er verdifullt ;)

Jeg har også domener på bl.a. unga og madammen, men jeg ville blitt veldig overrasket om jeg fikk annet enn reg.avgifta om jeg skulle solgt dem, om det da ikke lå en heidundrande god side på domenet.
 
Sist redigert:

Gaasehud

Medlem
Likte idéen med sindresindre–sindres indre. Dessuten er det enkelt å skrive og huske. Synes du bør se hvor mye du klarer å få for det, ved å forhandle, som Bjørn nevnte, og tenke over om prisen er god nok i forhold til hva du kunne utrettet med domenet. Tross alt kan det hende at du angrer på at du kvittet deg med domenet du har "klekket ut", for så å droppe hele prosjektet på grunn av dette. Derfor må du jo vite om pengene egentlig var verdt det.

Vil gjerne høre hva du kommer frem til – lykke til! :)

Forøvrig må jeg si det var interessant at picxx fikk i gang en tullete diskusjon, som konkluderte med det Bjørn skrev i første svarpost;
Alt kommer jo an på kjøperen.
… men det er vel slik som må til. Godt jobbet! (Og du klarer sikkert å finne på noe som gjør at du kan fortsette med denne.)
 

PIP

Medlem
Må virkelig berømme deg for dine egenskaper som selger om du greier å få en evt. kjøper til å forevise deg sin forretningsplan før du prissetter domenet til han.

Det var heller ikke poenget mitt. I en salgssituasjon der man blir spurt om man vil selge, så skjønner man umiddelbart at verdien er høyere enn registreringsavgiften. Og da kan man vurdere; er det noen vits i å selge for noen hudrelapper? Men mindre man er desperat, eller ønsker å frigjøre plass til andre domener, så er det ikke det. Da kan man like godt legge lista litt høyt. Hadde jeg vært Sindre så hadde jeg begynt på 5000 lapper... så ville det briste eller bære. Har jo ingenting å tape på det... 5000,- kroner i dag er jo uansett ikke noe som varer lenge. Og uansett hva man selger til, så er det for billig... i mine øyne. ;)
 
Topp