Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Siste sjanse til å annonsere på Agurkposten!

peterandrej

pensjonert moderator
Ok da, litt tabloid overskrift, men du er nå her og leser ikke sant? Greia er at besøket til Agurkposten nå ligger på det dobbelte av det nivået AG var på da jeg lagde prisene på annonsering. Det vil si; disse prisene vil øke kraftig.

Nøkkeltall for AG:
UV pr dag: ca 1000 ifølge Google Analytics og 103bees.com (fin teller. prøv den)
Sidevisninger pr dag: Ca 2500
RSS-Abonnenter: 100 (100 for første gang i dag faktisk)

Så, nå kan du sikre deg billig annonsering før prisene øker! Noen luringer har vært såpass framtidsseende at de har kjøpt for et helt år framover for en slikk og ingenting - og kommer til å få masse igjen for det. Det kan du også gjøre nå!

Prisene pr idag:

Tekstlinker i sidebar:
tekstlink.jpg

120,- pr måned
plasser tilgjengelig: 6 av 10

Linker i "boksen" øverst i content-område:
contentlink.jpg

Kun 1 link pr post selges, så her blir din link “ekslusiv”. Linken er selvsagt permanent, og vil ligge ute så lenge Agurkposten eksisterer!

Priser:

* 5 neste poster: kr 200 pluss mva
* 10 neste poster: kr 350 pluss mva
* 20 neste poster: kr 600 pluss mva

En av fordelene med denne annonseringsformen er at din link kommer i content-området på siden som gjør at leserne ser linken din. Meget effektivt!!

-----

Jeg øker prisene drastisk innen kort tid - så benytt sjansen nå!
Imorgen kan det være for sent!

Ta kontakt på:
post@peterandrejensen.no

Se Agurkposten på:
Agurkposten.no
 

Msites Ltd

Livsnyter
Som erfaren gammel annonseselger må jeg nå si ifra!

Når man skal presentere tall - så bruker vi ukestall! Eventuelt månedstall på slike fastprisavtaler!

For - si meg en ting Peter - har du 30.000 UV på en måned??? Dvs har du 30.000 forskjellige lesere? Neppe..... (men, jeg håper du får det :) )

Nå ble det deg som ble eksempelet her Peter - helt tilfeldig selvfølgelig - men, det er viktig at man bruker tall som er mer realistiske i forhold til de salgsperiodene man selger på.
Du vil aldri selge annonsering for én dag, i alle fall ikke hvis man vil pleie både sine kunder og seg selv litt seriøst. På slike små siter som mange av oss driver er det KUN langsiktig annonsering som vil ha effekt hvis man ønsker trafikk/salg.

En annen ting Peter! Når du har gått til det skrittet å bestemme deg for å heve prisene - er det fordi du har priset dem for lavt i utgangspunktet, har stor dekningsgrad/press på annonseplassene eller kun på grunn av din økte trafikk?

Og - synes du prisen er det mest vesentlige når du skal selge en annonse?
 

picxx

Well-Known Member
Det er ikke rakettforskning å prise sin annonsering.

I et tenkt tilfelle, la meg si at jeg har 100.000 sidevisninger på en mnd.
Den generelle ctr raten ligger på 1 prosent.
Klikkprisen innen mitt segment ligger generelt på 3-4kroner / klikk.
En måneds annonsering vil da koste 3000.- kroner.

Personlig synes jeg prisene på AG er veldig lave om du får den eksponeringen som er lovet.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Nå sa jeg ingenting om prisen var for lav eller for høy!

Det var vel heller for å få en liten diskusjon rundt temaene:

- prising av annonser,tekstlinker etc på en ny/liten nettside
- når er det riktig for meg å øke prisene og på hvilket grunnlag
- hva bør jeg bruke som argumenter for å få solgt annonser/tekstlinker på min side

Jeg hadde håpet at folk tok disse poengene og ikke hang seg så veldig opp i tall! For vi vet vel alle at noen områder kan man ta seg bedre betalt enn andre - og til og med noen medier kan ta seg bedre betalt!
 

peterandrej

pensjonert moderator
Msites Ltd skrev:
For - si meg en ting Peter - har du 30.000 UV på en måned??? Dvs har du 30.000 forskjellige lesere? Neppe..... (men, jeg håper du får det :) )

Nei. GA har jo en greie som heter "absolute unique visitors" som jeg kan tenke meg teller unike IP-adresser. Og den viser besøk på ca 1000 pr dag - de siste 3 dagene. Hadde det bare vært 1000 en eller annen dag, og besøket hadde hoppet litt rundt - så hadde det vært greit - men dette er stabile 1000 over 3 dager - og den fjerde (altså idag) viser samme mønster. Så da velger jeg å tro at besøket vil stabilisere seg rundt 1000 pr dag for en periode. Om dette da blir 30,000 unike IP-adresser i løpet av en måned? Vet ikke. Jeg er dårlig på statistikk-verktøy.

Kan du si meg en metode for å finne dette ut, da? Vil GA med "absolute unique visitors" gi meg en pekepinn?


Msites Ltd skrev:
Nå ble det deg som ble eksempelet her Peter - helt tilfeldig selvfølgelig - men, det er viktig at man bruker tall som er mer realistiske i forhold til de salgsperiodene man selger på.

Alltid glad for å være et eksempel. Og jeg mener det er realistiske tall. Men igjen, hvis du har en bedre metode enn GA og 103bees.com og slikt - så kom med dem.


Msites Ltd skrev:
En annen ting Peter! Når du har gått til det skrittet å bestemme deg for å heve prisene - er det fordi du har priset dem for lavt i utgangspunktet, har stor dekningsgrad/press på annonseplassene eller kun på grunn av din økte trafikk?

Prisene var vel ganske lave i utgangspunktet, og med økt trafikk vil jeg tro i all min enfoldighet at verdien av annonseringen for annonsøren vil øke - så da er det rett og rimelig at jeg øker prisene også.
 

picxx

Well-Known Member
Det var vel heller for å få en liten diskusjon rundt temaene:

- prising av annonser,tekstlinker etc på en ny/liten nettside
- når er det riktig for meg å øke prisene og på hvilket grunnlag
- hva bør jeg bruke som argumenter for å få solgt annonser/tekstlinker på min side

Prising av annonser på en ny / lite besøkt nettside bør skje utifra de kriteriene jeg nevnte i min forrige post, og det å vite klikkprisen i sitt egment er egentlig alfa og omega.

- Man øker prisene om man får mere trafikk.

- Trafikk.

:)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Nå er vi inne på noe som kan diskuteres. For jeg mener tallene alene ikke er nok til å sette priser og verdi på et nettsted! (Med tanke på annonsering)

Og, skal man leve av dette så må man opp i sinnsykt høye tall for å få en levbar inntekt fra dag én.

Og trafikk alene sier jo ikke så mye. Kan man få en demografi over leserne mener jeg man kan ta mer, hvis siten er direkte linket opp mot annonsøren (miljø) vil det ha større verdi, og vi kan ganske sikkert legge på enda flere verdier.

Og, det er forskjell på tekst og bannerannonsering.

For å bruke Peter som eksempel igjen er det vel i utgangspunktet en ganske bred målgruppe han når.

Dvs at sannsynligheten for å selge mot en veldig segmentert gruppe kan være vanskelig. Ta et eksempel hvor jeg øsnker å promotere P-piller mot målgruppen kvinner mellom 15 og 25, over hele Norge. Sannsynligheten for å treffe med høye tall på en slik kampanje hos Peter vil være mindre enn f.eks på www.woman24.no hvor man har gode tall på at det er kvinnelige lesere....
Jeg vil da betale mer for annonsen hos w24 enn hos Peter. Og, Peter vil helt sikkert ikke si nei til annonsekronene. Men, som den erfarne forretningsmann Peter er forstår også han at jeg ikke treffer "bullseye" hos han og gir neg en pris deretter.
 

picxx

Well-Known Member
Nå er vi inne på noe som kan diskuteres. For jeg mener tallene alene ikke er nok til å sette priser og verdi på et nettsted! (Med tanke på annonsering)

Jo, i de aller fleste tilfeller er tallene i seg selv nok til å sette pris hva gjelder annonser. Dette fordi at de aller fleste nettsteder faktisk er nisjebaserte, og ikke favner om "hele befolkningen".

Og, skal man leve av dette så må man opp i sinnsykt høye tall for å få en levbar inntekt fra dag én.

Det er nok ingen som lever av dette fra dag en :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Msites: Det er jo ganske umulig å si "hvem" som leser AG, uten å gjøre skikkelige undersøkelser på dette. Og, det har jeg ikke gjort. Og kommer sikkert ikke til å gjøre det heller, da dette krever ganske store ressurser. Mulig jeg kan gjøre det med en konkurranse eller noe. Typisk: "fyll ut litt om deg selv, og bli med i trekningen av en playstation3" eller noe sånt. Kanskje jeg gjør det. Vi får se.

Og, jeg skjønner jo også at annonser på AG derfor blir mindre verdt, i og med at man ikke vet hvilket segment man treffer. Derfor er jo også prisene ganske lave. Typisk kan man kanskje si at de som leser ITavisen kanskje også leser AG, da en del av trafikken kommer fra kudos - som jo er linket heftig mot Itavisen. Det segmentet vil jeg tro - og nå gjetter jeg jo selvsagt - er det som leser AG. Dette er gjetting, men en kvalifisert gjetning.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Må bare minne om at jeg kun bruker Peter og AG som eksempel her! Og, Peter - det å gjøre en brukerundersøkelse er ikke så vanskelig - det finnes flere som leverer dette! Men, det koster jo noen kroner.

Picxx - jeg synes du generaliserer litt nå når du sier at de fleste siter er nisjepregede. For det finnes mange oppdelinger innen nisjer, demografi etc...

Og, når jeg sier lever av dette fra dag én tar jeg utgangspunkt i at man legger opp til å kunne leve av det fra første dag hvis man hadde solgt ut 100%! Noe som er rimelig vanlig i mediabransjen!
 

picxx

Well-Known Member
Picxx - jeg synes du generaliserer litt nå når du sier at de fleste siter er nisjepregede. For det finnes mange oppdelinger innen nisjer, demografi etc...

Og, når jeg sier lever av dette fra dag én tar jeg utgangspunkt i at man legger opp til å kunne leve av det fra første dag hvis man hadde solgt ut 100%! Noe som er rimelig vanlig i mediabransjen!

Annonsering i det store og hele er egentlig generalisering. Det finnes ikke mange fiskebutikker som vil annonsere på din sexbutikk og forventer å se høye klikktall derfra.

Om en forventer å leve av en nettside, og dens inkomst i norge fra dag en (slik du beskriver det) er man i overkant litt naiv. Jeg driver per i dag oppimot 30 norske blogger og hadde en samlet inntekt på disse i fabruar på 15 lapper....noe som betyr ca. 500 kroner hver nettside....og det hadde vel neppe noen overlevd på :)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Nå vil jeg ikke skape noen debatt om naivitet - men, det er da mange som starter opp business - innen media hvor man har planer om å leve av det fra dag 1 !!!

Dvs inntektene sannsynligvis ikke er 100% fra dag én - men, arbeidet er 100% som igjen skaper nok til å leve av.
Og, det er faktisk mulig å lage et prosjekt (nettside) med lanseringsdato og selge annonsene i forkant! Dette er gjort flere ganger!

Vil ikke påstå man er naiv for det!

Jeg ser at mange som driver på nett aldri har jobbet i andre type salgskanaler og ikke sitter på den erfaring jeg for eksempel har og derfor blir litt "trangsynte" når det gjelder muligheter på nett. Det finnes en verden utenfor husets fire vegger og pc-skjermen!
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hvor mange av disse brukerene kommer fra dagbladet, kudos eller msn reporter? Dette er totalt verdiløse brukere i mine øyne og burde ikke være med på å trekke opp noe trafikktall..
 

peterandrej

pensjonert moderator
Uenig med deg der Kenneth. Ja, Kudos-, Dagbladet- og MSN-reporterbrukere (heretter KDM-brukere) klikker ikke mye på bannerannonser og adsense og slikt - sannsynlig grunnet høy tech-know-how (de gjenkjenner annonsene som annonser) - men de handler da varer på nett som alle andre. KDM-brukere handler kanskje oftere på nett enn den gjengse nordmann.

De er en verdifull brukergruppe etter min erfaring. Og som med all annen annonsering som må jo denne være relevant for segmentet som til enhver tid befinner seg på sites. Det fine med KDM-brukere er jo at de store sitene de kommer fra allerede har gjort mye av jobben for deg - se på annonsene på ITAvisen og kopier disse.
 
Topp