Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skal kjøpe domene fra en amerikaner. Hvordan?

erlsae

Medlem
Hei,
Har kommet i kontakt med eier av et domene jeg svært gjerne ønsker å kjøpe.

Han er villig til å selge det for 7000 kr, da han sier at han ikke vil gå lenger ned. Er det mulig å prute, eller vil han da stemple meg og kanskje ikke selge domenet i det hele tatt?

Og det andre jeg lurer på. Hvordan foregår kjøp og salg av domener over landegrenser? Han virker ikke som en sleiping, men man vet aldri.

Finnes det noen sider for dette?

Setter pris på all svar! :)
 

i-net

Medlem
Selvfølgelig går det alltid ann å prøve å prute. Bare prøve å si at du synes 6300 er det du kan gi (eller hvilken sum du vil prute med). Det verste som kan skje er jo bare at han sier nei.

Du kan foreslå at du vil betale halvparten på forskudd.
Så dytter han domenet til deg, og til slutt betaler du siste halvdel.
Så reduseres og deles risiko litt.

Eller betal hele beløpet med https://escrow.com/
Med escrow blir handelen betydelig tryggere uansett.
 
Sist redigert:

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Holder akkurat på med denne prosessen nå i forbindelse med et domenekjøp. Bruker Escrow.
 

erlsae

Medlem
Har forsøkt å prute ned 100 dollar. Om jeg så må betale hans pris, så er det ok for meg. Kan noen forklare meg i korte, korte trekk hvordan Escrow fungerer?

Takk for all svar!
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Slik fungerer Escrow:

1) Selger av domenet oppretter en avtale mellom seg og deg på Escrow (knyttet til din e-postadresse, denne bruker du også til å registrere konto på Escrow, slik at dealen blir knyttet til deg).

2) Du får beskjed om å godkjenne avtalen/summen og overføre penger. Dette kan gjøres via wire transfer (for vanlige kunder, billigst) eller kredittkort/Paypal (kunder som betaler ekstra og har godkjent sitt kredittkort, bare styr). Tar et par dager å få overført penger fra Norge til USA via wire transfer, funker helt greit.

3) Når Escrow har fått beskjed om at pengene har ankommet (du må forresten beregne å betale endel dollars ekstra for å benytte tjenesten og det de kaller "mellombanken" - avhengig av beløpet du skal skal betale for domenet), får både du og selger beskjed om dette og dere avtaler videre overføring før du frigir pengene.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Vi kjøpte Inevo.com av en amerikaner tidligere i år. Domenet lå ikke ute for salg, så jeg kontaktet eier direkte og forhandlet oss frem til en pris over epost.

Brukte deretter SEDO til å gjennomføre selve transaksjonen: https://sedo.com/us/services/domain-escrow/
Siden vi hadde gjort forhandlingen selv ble det ikke dyrt (lurer på om vi betalte $50-60 USD). Veldig ryddig og enkelt, siden jeg overføre pengene til SEDO og selger domenet til SEDO.

Anbefales!
 

erlsae

Medlem
Da er vi igang med å prosessere domenet gjennom Escrow:)

Det du egentlig også sier, er at man aldri skal ta imot betalinger på PayPal fordi sender i teorien kan gjøre en chargeback når han vil? (Nå har jeg aldri brukt PayPal - bare Skrill og Neteller)

For en tid tilbake solgte jeg virtuelle temaer. Det slo aldri feil at mange av de som kjøpte trakk tilbake pengene fra PayPal fordi de mente at de ikke hadde fått temaet. Veldig irriterende, men det skal visst nok være veldig lett å trekke tilbake igjen penger etter at man har betalt noe gjennom PayPal.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Når det gjelder et domene, så spiller det vel ingen rolle om noen tar chargeback? Man kan jo låse domenet for flytting etter at det er flyttet? Eller?
 

erlsae

Medlem
@rune69, du sitter tydeligvis på en god del erfaring her.
Når jeg velger å betale gjennom "Wire Transfer", må jeg da printe ut instruksjonene, fylle de ut, og deretter overlevere det til banken min?

Samtidig, hvordan blir domenet mitt? Når prosessen er ferdig, hvem blir da min registrar? Får jeg innloggingsinformasjon slik at jeg kan kontrollere domenet?
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Velger du wire transfer, kan du bruke informasjonen i pdf'en til å overføre penger via nettbanken din - utenlandsoverføring naturligvis. Husk at Credit Account # er bankkonto du skal overføre til. Husk også å velge at du skal betale for hele overføringen (ikke splitte slik i alle fall DNB har som standard).

Prosessen videre vil jo variere. Du får beskjed fra Escrow når de har mottatt pengene (husk forøvrig å legge på angitte ekstra dollars til mellombanken som også skal ha gryn - 25?), ta da gjerne kontakt med selger og spør etter veien videre.

Hos meg var det da bare å be min registrar om å starte flytting av domenet - nåværende eier blir så kontaktet og må frigi domenet for flytting. Når domenet er flyttet, bør du snarest låse det. Du må altså selv finne en passende registrar, velg for all del en annen enn den nåværende eier bruker (hvem vet hva slags kokkelimonke som kan skje).
 
Topp