Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skatt & de

Helge

Profesjonell Googlesøker
Hei


Nå begynner jeg å tjene ganske greit med penger her, og vil jo selvfølgelig bruke litt penger også :p

Så, et par spm.

Jeg har idag satt av 2 kontoer til firmaet mitt (ENK) en der jeg får inn pengene, og så har jeg en klar til å ta imot litt penger som skal være "skatting".

1. Hvor mye skatt skal jeg trekke fra beløpet på la oss si f.eks 10K ?
2. Regnes denne inntekten som inntekt fra bi-arbeidsgiver ? (altså 36 prosent)
3. Hvordan betaler jeg skatt? jeg har jo lysst å gjøre dette lovlig :p
4. Når betaler jeg skatt ?


Ja, jeg lurer egentlig på alt rundt skatt og skatteoppgjør. Og vil helst ikke betale forskuddsskatt slik regnskapsføreren til faren min foreslo at jeg skulle gjøre.
 

picxx

Well-Known Member
1-4: gudene veit... her gjør vi det slik at jeg kjøper inn noe, selger det og beholder profitten. Selvsagt skal det spises en god del av dette i ett kommunistsisk land, men de får kjøra på!
 

zapotek

Medlem
Og vil helst ikke betale forskuddsskatt slik regnskapsføreren til faren min foreslo at jeg skulle gjøre.

Om du ikke betaler noe foskuddsvis får du hele regninga året etter i Oktober når ligningen for næringsdrivende er klar.

Å si hvor mye du må betale i skatt er umulig uten å vite alle parametre, men husk at det er kun to ting i livet som er sikkert: Skatten og døden ;)
 
K

Kontoristen

Guest
1. Hvor mye skatt skal jeg trekke fra beløpet på la oss si f.eks 10K ?
2. Regnes denne inntekten som inntekt fra bi-arbeidsgiver ? (altså 36 prosent)
3. Hvordan betaler jeg skatt? jeg har jo lysst å gjøre dette lovlig :p
4. Når betaler jeg skatt ?


Ja, jeg lurer egentlig på alt rundt skatt og skatteoppgjør. Og vil helst ikke betale forskuddsskatt slik regnskapsføreren til faren min foreslo at jeg skulle gjøre.

1. Din skatteprosent er helt avhengig av hvor du bor, om du har barn, er gift, gjeld osv

2. Kommer an på hva du mener er hovedinntekta di

3. Ta kontakt med skatteetaten og de sender deg gledelig en innbetalingblankett

4. I norge betales det forskudsskatt, for enk er dette en gang per kvartal

Anbefaler deg i et ENK å sette av 60% (25%mva og 35% skatt) av inntektene på egen konto slik at du slipper å risikere å ikke ha nok penger den dagen dette skal innbetales.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Hovedinntekten min er en 100% stilling som jeg har utenom ENK. Men er ENK bi-arbeidsgiver, eller er det næringsinntekt (28%) ?

Hvorfor i all verden skal jeg betale forskuddsskatt når jeg ikke vet hvor mye jeg kommer til å tjene? det er jo helt på trynet.

En kamerat av meg fikk nettopp en regning på 30 000(!!!) i forskudssskatt, og han har ingen planer om å tjene penger på firmaet sitt en gang, han registrerte det vell for å kunne ha .no domener.

Jeg tjener penger på ENK mitt innimellom, og vet aldri hvor mye jeg kommer til å tjene, så da synes jeg forskuddsskatt blir feil for meg (?)


jeg er ikke registrert i MVA-registeret (under 50 000), så da slipper jeg vell å sette av det?


ENK er stress :p hehe...
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Vel, nå har jeg snakket med skatteetaten. Og han maste om at jeg var pliktig til å betale forskuddsskatt siden jeg nå spørte om det.

Men så var han enig med meg igjen om at jeg kunne betale etterpå siden jeg aldri vet hvor mye jeg kommer til å tjene.

Blir veldig forvirret av dette her jeg.

Med skatt og trygdeavgift så går jo nesten 40% av fortjenesten min.
Er det da bedre å registrere meg et NUF på det? eller er det vanskeligere papirarbeid/skatteregler etc da ?
 

zapotek

Medlem
For å betale forskuddskatt så skal du fylle ut et skjema om hvor mye du kommer til å tjene i år. Om du ikke vil betale forskuddskatt så sette du bare en lavt beløp. Feks: 10000,- kr. Da må du kanskje betale 500,- kr fire ganger i året. Resten får du som baksmell neste år.

Enkelt og greit.
 
Forskuddsskatt virker sjelden praktisk -- men det er nå alltids slik systemet fungerer.

Ser at zapotek allerede har sagt det, men her finner du skjemaet for å registrere hvor stort overskudd du kommer til å ha: link Fyll inn et omtrentlig beløp, og så skatter du av det. Når skatteoppgjøret kommer neste år får du tilbake det du har betalt for mye, og ettersom det ikke kommer før i oktober får du også renter på det. Mener å huske at du skal skrive inn forventet inntekt på to av linjene der -- i mitt tilfelle har jeg skrevet det på 1.6.2. Positiv personinntekt fra annen næring og 2.7.6. Inntekt fra annen næring.

Husk å tipse kameraten din om å gjøre det samme.

Hvor mye skatt du skal betale kommer an på hvordan inntekten ser ut ellers, og diverse andre faktorer. For å bruke meg selv som eksempel: I fjor betalte jeg 29 % i skatt. Nå har jeg fått en annen jobb i tillegg til ENK-et, men inntekten i ENK-et er omtrent den samme som før -- likevel betaler jeg nå noe sånt som 35 % i skatt på ENK-et også. Går ut fra at en grei huskeregel kan være at du skal betale cirka samme prosent som du betaler på den vanlige jobben din (eller litt mer).

Nei, dette regnes ikke som inntekt fra biarbeidsgiver. Du har ingen biarbeidsgiver, det er deg selv du jobber for, og da er du ikke arbeidsgiver. I stedet for må du levere næringsoppgave sammen med selvangivelsen, der du oppgir nøyaktig hvor mye du har tjent.

Mener å huske at forskuddsskatten skal betales 15. mars, 15. mai, 15. september og 15. november.
 
U

Uregistrert

Guest
Siden det foreløpig er så lite, og du har jobb utenom. Tror jeg det beste er å investere bort alt i saker å ting du har nytte av til driften.

Ellers er personlig firma noe dritt når det gjelder skatt og goder tilbake.

Registrer et NUF så har du samme goder som alle arbeidstaker, og du slipper å kaste bort penger på revisor.
 

zapotek

Medlem
Uregistret: Med så liten omsetning som trådstarter nevner her (ikke nådd momsgrensa på 50k), så er det jo veldig mye styr å ha et NUF. Må jo da levere bla årsregnskap + betale for opprettelse av NUF'et og vedlikehold av dette. I tillegg må han vel betale arbeidsgiveravgift på den lønna han tar ut til seg selv. Revisor må han uansett ikke ha da han har et ENK.
 
Sist redigert:

Helge

Profesjonell Googlesøker
Så det beste jeg kan gjøre er å investere i ting til bedriften?

La oss si at jeg får inn 10.000 kroner nå, og jeg tjener ikke mer en det i år. Så bruker jeg de 10.000 til å kjøpe meg f.eks en pc eller noe i den duren til firmaet. Må jeg ikke betale skatt i det hele tatt da? eller må jeg fortsatt betale skatt for at jeg faktisk har fått inn pengene på konto ?
 

zapotek

Medlem
Da har du 0 i overskudd, og skal ikke betale noe i skatt nei. Du må selvsagt levere næringsoppgave 1 og selvangivelse for det.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Så det beste jeg kan gjøre er å investere i ting til bedriften?

La oss si at jeg får inn 10.000 kroner nå, og jeg tjener ikke mer en det i år. Så bruker jeg de 10.000 til å kjøpe meg f.eks en pc eller noe i den duren til firmaet. Må jeg ikke betale skatt i det hele tatt da? eller må jeg fortsatt betale skatt for at jeg faktisk har fått inn pengene på konto ?

Du betaler skatt av overskuddet i et ENK. Så hvis du klarer å pådra deg utgifter i inntektserverv som senker overskuddet så blir det mindre skatt ja.

Det er jo sunn fornuft her også. Det er ikke "lov" å ha et skinnfirma for å kjøpe seg datamaskiner og slikt. Virksomheten skal ha en mulighet til å gå i pluss.
 
Topp