Kjapp og trygg hosting for Wordpress

skatt og bankkontoer

DagArne

Medlem
Må jeg opprette fysisk forskjellige bankkontoer til alt som skal betales til staten som skattetrekk og MVA og skatt på overskudd eller klarer jeg meg med en eller to? driftskonto og skattetrekkskonto.
 

hungpham

Medlem
Jeg har også to kontoer. En for min kunder å betale. Og en for skatt. Men jeg vet ikke hvordan den skattekontoen arbeider. Må jeg overføre manuelt MVA beløpet av hver transaksjon til skattekontoen?
 

i-net

Medlem
Ja. Altså hver gang du tar ut lønn skal du overføre et beløp til din private konto, og et annet beløp går til skattetrekkskontoen din.
 

HanneSol

Member
Skattetrekkskontoen brukes til å sette av penger til innbetaling av skatt på lønn. Poenget med den er at pengene er sikret, de kan ikke brukes til noe annet - du har ikke tilgang til å betale til andre konti enn skatteetatens.
Ved hver lønnskjøring settes skattetrekket inn på kontoen, og ved terminoppgjøret betales beløpet inn til skatteetaten.

Dersom det er omtrent samme beløp som betales inn hver termin, er det også mulig å ha et beløp som dekker dette stående fast på skattetrekkeskontoen, og betale inn terminbeløpet fra driftskontoen og rett til skatteetaten. Kravet er at det til enhver tid skal være nok penger på kontoen til å dekke utestående skattetrekk.
 
Siden jeg ikke aner hvilken selskapsform du driver under, tenkte jeg at jeg skulle presisere følgende :

Dersom du har et EPF og ingen ansatte (dvs du jobber bare selv) klarer du deg med en driftskonto. Kravet om skattetrekkskonto er for selskaper med ansatte (pr definisjon er ikke innehaver i EPF ansatt).
Som det er nevnt, så er det kun trukket forskuddsskatt som skal inn på denne. Arbeidsgiveravgift, moms, forskuddskatt etc skal alle betales fra driftskontoen.
 
Topp