Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skatt på gaver og tjenester?

Lurimus

New Member
Hei dere, jeg driver et AS og lurer på to ting når det gjelder skatt.

1) Skatt på gaver: hvis jeg gir bort produkter mot at mottaker legger ut et bilde på instagram eller facebook ol - må mottaker skatte av dette da?
I så tilfelle; hvem er ansvarlig for dette? Hva må jeg som AS gjøre i den forbindelse?

2) Skatt på tjenester: Når venner og bekjente stiller opp på korte dagsopprag som bilder ol mot en slant penger - er de da nødt til å skatte av dette? I så tilfelle; betyr det da at jeg må melde det til AA-registeret, betale arbeidsgiveravgift samt trekke skatt? I såfall høres det ut som MYE ekstraarbeid og kostnader for et så lite prosjekt?

Noen som vet?
 

Steve Cash

Medlem
Spørsmål nr. 2 er lettest å svare konkret på. En kan betale en person lønn inntil kr. 1000 i løpet av året uten at vedkommende blir skattepliktig. Du skal da ikke trekke skatt eller sende vedkommende lønns- og trekkoppgave. Beløpet vil likevel inngå i grunnlaget for arbeidsgiveravgift, og skal tas med på eget felt på følgeskrivet til oppgavene. Altinn sier at ansettelsesforhold som varer 7 dager med minst 4 arbeidtimer pr. uke skal meldes inn.

Spørsmål 1 er litt vanskeligere å svare konkret på, men skattetaten har noen websider om inntekt av drift av blogger, websider osv. Facebook og Instagram har jeg ikke sett at de har skrevet noe om, men det må jo bli sammenlignbart. Det er i alle fall klart at dette kan være skattepliktig for mottaker. Her er noen linker:
Skatteetaten - Blogging og skatt
Skatteetaten - Blogger du?
Skatteetaten - Vanlige spørsmål om blogging

Så fremt ikke avtalen er slik at du anses som arbeidsgiver så vil det ikke være prat om lønn og arbeidsgiveravgift, men du skal føre produktet ut av varekjøp og over til reklame/salgskostnad.
 
Sist redigert:

Lurimus

New Member
Spørsmål nr. 2 er lettest å svare konkret på. En kan betale en person lønn inntil kr. 1000 i løpet av året uten at vedkommende blir skattepliktig. Du skal da ikke trekke skatt eller sende vedkommende lønns- og trekkoppgave. Beløpet vil likevel inngå i grunnlaget for arbeidsgiveravgift, og skal tas med på eget felt på følgeskrivet til oppgavene. Altinn sier at ansettelsesforhold som varer 7 dager med minst 4 arbeidtimer pr. uke skal meldes inn.

Spørsmål 1 er litt vanskeligere å svare konkret på, men skattetaten har noen websider om inntekt av drift av blogger, websider osv. Facebook og Instagram har jeg ikke sett at de har skrevet noe om, men det må jo bli sammenlignbart. Det er i alle fall klart at dette kan være skattepliktig for mottaker. Her er noen linker:
Skatteetaten - Blogging og skatt
Skatteetaten - Blogger du?
Skatteetaten - Vanlige spørsmål om blogging

Så fremt ikke avtalen er slik at du anses som arbeidsgiver så vil det ikke være prat om lønn og arbeidsgiveravgift, men du skal føre produktet ut av varekjøp og over til reklame/salgskostnad.


Tusen takk for svar!

Når det gjelder spørsmål 1 - om gaver/sponsing; hvem sitt ansvar er dette hvis det er slik at denne gaven/sponsen må beskattes?
Med andre ord; hva må heg som AS gjøre ifm å gi fra meg produkter? Holder det å føre det som markedsføringsutgifter? Og gjelder da innkjøpsprisen av produktet?

På forhånd takk! Jeg er veldig usikker på dette med gaver ol.. :-
 

Steve Cash

Medlem
Hvis ikke den som mottar gaven er ansatt hos deg, og oppdraget ikke får karakter av lønnsarbeid, så er det mottakerens ansvar å innrapportere verdien av den mottatte gaven som inntekt, hvis vedkommende driver blogging osv. i et slikt omfang at det er skattemessig inntekt. Se lenker i mitt forrige innlegg. I slike tilfeller trenger du altså ikke gjøre noe.

Hvis vedkommende kan ansees å utføre en tjeneste, og gjør dette som enkeltpersonforetak, skal du riktignok innrapportere betalt ytelse på lønns- og trekkoppgave med kode 401, men jeg antar at det ikke kommer til anvendelse her.

Skatteetaten har ganske strenge regler for fradrag av merverdiavgift for gaver du gir bort. Du skal føre produket ut av varekjøp og over til reklame, og det skal som hovedregel beregnes uttaksmerverdiavgift, men dette kan du unntale hvis verdien er under 100 kroner. Hvis verdien er over 235 kroner får du heller ikke skattemessig fradrag for gaven. Det er omsetningsverdi som skal brukes.
 
Sist redigert:
Topp