1. stigolsen Member

Hvis jeg selger tjenester for 100.000,- og har kjøpt inn tjenester for samme pris for å kunne selge mine tjenester; kan jeg da trekke fra hele beløpet og dermed ikke betale 0 i skatt?

2. Freakshow

Freakshow New Member

hvis inntekter og utgifter er det samme, så er fortjenesten null og skatten selvfølgelig like så

3. Pong

Pong Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)

Kjapt og (for) enkelt sagt:

Summen av utgående fakturaene = Omsetning.
    Summen av innkommede fakturaene = Kostnadene.
    Omsetning - Kostnadene = Profitt.

Du betaler inntektsskatt over profitten.

4. Tonny Kluften

Tonny Kluften Administrator

Hvis du har høyere kostnader enn inntekter kan du også trekke fra resten av kostnadene på annen inntekt.

5. Lebardski

Lebardski New Member

Hvordan skal slike kostnader loggføres og hvilke tjenester kan man få fradrag for?

6. Tonny Kluften

Tonny Kluften Administrator

Det er fradrag for alle utgifter du har til å tjene de pengene du krever fradrag for.

7. Pong

Pong Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)

Rammen her er forsåvidt "tjenester", men det er kanskje greit å nevne at det er noen unntak og skal være innenfor rimelighetens grenser. Er ikke sikker om skattemyndighetene godtar min nyinnkjøpte Ferrari som tjenestebil kanskje.. Men nå har jeg heller ikke undersøkt om noen har prøvd ;)
    Mobiltelefonregningen er en typisk kostnad som jeg utelater fra å føre opp.

Når du fyller ut skjema RF-1175 Næringsoppgave 1 så finner du mange poster for kostnadene, som f.eks. innkjøp av varelager, frimerker, annonsering, leie, leasing, kontorkostnader osv.

I praksis kan du lage en liste (i et regneark f.eks.) over fakturaene du har sendt ut (dato, beløp, hvem) samt en liste over fakturaene du har fått inn som er relevante (dato, beløp, hvem, og postnr). Postnr er de som finnes i RF-1175.
    Jeg tror følgende lenk er en forklaring på numrene, men det er mye tekst og i praksis bruker du nok ikke så mange.
    https://www.skatteetaten.no/globalassets/skjema/2017/rettledning/rf-1176b.pdf
    Egentlig ikke vanskelig å se hva de mener for hver post.

Del denne siden