Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skatting og Div.

SuperSet

Medlem
Hei, har noen spørsmål når det kommer til ENK.

1.-Hvis jeg har spyttet in 70,000 kr i Yaoo for trafikk til min kampanje som har igjen skapt meg 100, 000 kr. Ville jeg da bare skattet av netto inntekten, altså 30, 000 ?

2.-Når man er web entrepenør så vil man ofte komme borti at man handler programmer og trafikk i dollar. Og fakturaen man får kan vise de 4 siste sifferene på kortet ditt, samt en sum i dollar.
La oss si 50 dollar, hvordan skal jeg oversette dette til mitt regnskap slik at både jeg og de som gir meg bok-ettersyn blir fornøyde?

B.-Er den kvitteringen du får i mailen din eller på en side du kan printe ut gyldig i det hele tatt?

3.-Noen som vet om noen bok, kurs eller et program som kan hjelpe meg å føre mitt eget regnskap, uten å bruke regnskapsfører?

Takker på forhånd !
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
1. Ja
2. Offisielt har du eget punkt for dette - noe om valutatap, men tror det bare blir mer arbeid - bruk det beløpet som står på kredittkortet - sier jeg.
B: Utenfor riksgrensen kan det være andre regler og lover (ok, litt teoretisk - har har) - har du et bilag som kan sannsynliggjøre at dette er "ekte" og er en del av tiltakene for verdiskapningen, så må det være godt nok.

Sålangt har jeg ikke hatt bokettersyn, og dette er mitt syn på ting.
Jeg går ut fra at når ting er fornuftige, så må det være godt nok.

Min samarbeidspartner har hatt "kontroll" - skattekontoret ville ha en oversikt over alle utgående og innkommede faktura - kun dato og beløp, ikke selve bilagene. Da fikk de oversikt over beløpene og størrelsene samt tidsforløp, og kunne fort avgjøre om de ville bruke mer tid på det eller ikke (det ville de ikke).

Spiller du etter reglene så godt du kan, så er de ikke ute etter deg.
Ikke vær for redd for å gjøre feil - det er ikke 1 beste måte å føre regnskapet ditt eller fylle ut selvangivelsen din på.
 

hansson

Langveisfarende
I boka du finner i lenka i signaturen min lærer du ikke bokføring, men du lærer en hel del om å drive et lite firma og om hva og hvordan du trekker fra i regnskapet, hvordan du forholder deg til kjøp fra utlandet, kjøp i utlandet, salg til utlandet, osv. Og prisen på boka kan du trekke fra den også ;)

Eksempler på ting du kan lese om:

— Er det moms på tjenester jeg kjøper fra utlandet?
— Hvor mye penger må man bruke på arbeidsklær for å få skattefradrag?
— Er det mva på royalty?
— Hvem får skattefordelen hvis frilansere fakturerer hverandre for et felles kjøp?
— Hva er kravene for å få både minstefradrag og næringsfradrag samtidig?
— Trenger jeg en bedriftskonto i banken?
— Hvordan fører jeg regnskap og mva i riktig periode?
— Er bruk av wap og mms fradragsberettiget?
— Hvor stor er den reelle skatteeffekten av et innkjøp til firmaet?
— Hvordan fører jeg avskrivinger?
— Hvorfor er det lurt å ikke glemme skjermingsfradraget?

PS - elektroniske kvitteringer og fakturaer osv. lagrer jeg som pdf ved hjelp av en pdf-skriver (CutePDF, Acrobat el.l). Lagre backupen på nettet, skriv dem ut, før på kursen og summen i NOK, samt bilagsnummer. Skal inn i regnskapspermen sammen med alt det andre...
 
Sist redigert:
Topp