Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Slettet MySQL hostname ved et uhell

Rismoen

Medlem
Ikke selve databasen, bare hostnavnet.

Siden knakk sammen med engang, det sto at siden ikke kunne koble til databasen//Cannot connect to database.

Prøvde en liten quickfix som tydeligvis funket... Nemlig å opprette et nytt hostnavn som het akkurat det samme som den jeg slettet.

Ble litt overasket over at dette faktisk funket..

Så "hostname" er bare et navn som er tilknyttet til databasen? Har det absolutt ingen betydning om jeg sletter det og oppretter et nytt?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
hostname er vel et navn som er et alternativ for en ip-adresse. F.eks. er localhost alternativ for 127.0.0.1
Din hostname for mysql-serveren er noe som lever internt. Noen ganger ser en hostname ut som en FQDN (fully qualified domain name), som f.eks. mysql.rismoen.no men jeg pleier å tenke at hvis det ikke ligger i en DNS så er det en hostname - og den brukes for at jeg enkelt skal huske ting.

I de fleste config.php-filer for WP-baserte nettsider står det f.eks. som mysql server: localhost.
Noen ganger kobler php-koden seg opp mot en mysql server som ligger en annen plass og står det noe annet. DS bruker f.eks. noe som <etellerannet>.mysql.domeneshop.no som servernavn og da ligger det i config-filen.
Men hvis det er ingenting som svarer for hostnavnet...
 
Topp