Kjapp og trygg hosting for Wordpress

sluttet med snus, reddet livet

peterandrej

pensjonert moderator
Snus dreper!

Jeg er innlagt på sykehus for tiden, i et presserende ærend. Men det legene var mest bekymret for var mitt blodtrykk og puls. Jeg har de siste årene hatt et blodtrykk på 180/120 og en hvilepuls på 100-110. Så igår sa legen at jeg måtte begynne å ete blodtrykksmedisin og begynne å gå til jevnlige kontroller for min hjerte- og karsykdom.

Men, så sluttet jeg å snuse. I går. Legen sa det var en god ide. Så jeg sluttet. Hev snusboksen i søpla og ferdig med det.

I dag, 20 timer etter snuskuttet, har jeg et blodtrykk på 134/83 og en puls på 61!! Helt normalt altså. Min hjerte- og karsykdom var altså Løs General.

Andre som har sluttet å snuse eller røyke med lignende erfaringer?
 

zapotek

Medlem
Vet ikke med snusing, men at folk jevnlig betaler gode penger for å dra ned tjære, nikotin og annet faenskap på det eneste organet vi puster med er for meg en gåte. Nei ta deg en pils Peter så skal du se at blodtrykket går ytterligere ned ;)

Det jeg vet at skjer både ved røyking og snusing er at nikotinet får blodårene i kroppen til å trekke seg sammen. Blodet får dermed dårligere gjennomstrømning og hjertet kompenserer vel med å øke blodtrykket.

Uansett gratulerer med å ha sluttet med styggedommen!
 

clinton4

Medlem
Har tenkt å slutte selv, men utsetter det dag etter dag. Ikke lett å gi helt slipp på nikotinen dessverre :(
 

Tonny Kluften

Administrator
Har du lest boka "endelig ikke røyker"? Vet ikke om det virker, men kjenne flere som har sluttet etter å ha lest den. Inkludert meg, men jeg sluttet 1 1/2 år etter at jeg leste den. Skjønner ikke helt psykologien bak boka, men det har noe med å bli bevisst hvorfor man røyker og hvem som bestmmer i livet sitt. Jeg tror Allan Carr i den boka fletter inn noen budskap som ikke er åpenbare med en gang man leser, men som over litt tid virker. Litt skummelt i grunn. Uansett, boka er bra skrevet og koster bare to tjuepakninger å kjøpe på Haugen bok.
 

Krister

Romteknolog
Å si at du har kurert hjerte- og karsykdommen med å slutte med snus etter 20 timer er vel litt forhastet? Det er vel såvidt tid til at nikotinet kan ha kommet seg vekk.

Ta jevnlige målinger i en uke du, og se om det fremdeles holder seg slik. Man kan aldri være for sikker :)
 

Gaasehud

Medlem
Har aldri "kost meg" med tjære og skal aldri gjøre det heller, men jeg så en gang et program om å slutte å røyke hvor en eller annen luring hadde en filosofi/psykologi som jeg synes er ganske genial (husker den ikke ordrett, men noe slikt):
Til dere som røyker og snuser: Den følelsen dere har når dere røyker/snuser har vi ikke-røykere/-snusere hele tiden.

Tror det kan hjelpe litt om du tenker slik. Ikke tenk at dere får noen "overjordisk" følelse når dere ruser dere - det er følelsen du skal ha hele tiden. Ingen lengting etter et drag eller en tjæreklump. Du har den gode følelsen hele tiden, om du slutter. ;)
 

Kassimaja

Geocacher
JEG, EN SYNDER!

Jeg må ærlig innrømme at jeg er en del av den stadig synkende del av befolkningen som daglig inntar nikotin. Jeg er ikke stolt av det, men missliker den stigmatiseringen vi stadig blir møtt med rundt i samfunnet.

Jeg er glad i pausene røyken gir meg. Røyken gir meg i tillegg til roen i sentralnervesystemet en unnskyldning til å ta meg en femminutter. Jeg tar gjerne denne samtidig som jeg tar et par telefoner. For Telefontid er røyketid. Jeg liker ikke de som ringer meg og samtidig vil at jeg skal sjekke ett eller annet på nettet, for jeg har sjelden nettet i nærheten når jeg røyker, for jeg røyker KUN ute.

Jeg har hatt røyken som trofast parter gjennom mer enn halve livet. En gang holdt jeg opp i et år, men syntes plutselig ikke de var verdt å gå å savne røyken hver eneste dag.

Røyken er en av to laster som jeg har, den andre er Cola. Jeg kan godt holde det gående på Cola og røyk en hel lang arbeidsdag hvis jeg skulle finne på det, men jeg anbefaler det ikke.

Summen av laster er konstant sies det og jeg tørr ikke tenke på hvilke laster som skulle ta over plassen til de jeg allerede har.

De som mener at de vet hvordan jeg skal kutte ut i alle fall en av mine synder og som vet hva jeg skal fylle tomrommet med slik at jeg ikke sprekker må gjerne fortelle meg det uten å formane. Så lenge ikke inspirasjonen til å slutte er der er det heller ikke noe poeng i å forsøke for så å sprekke IGJEN...

Endelig ikkerøyker har jeg selvfølgelig lest uten at det ga meg nevneverdig tiltro til å slutte, men kanskje jeg ikke skjønte poenget.
 

Gaasehud

Medlem
Jeg er glad i pausene røyken gir meg. Røyken gir meg i tillegg til roen i sentralnervesystemet en unnskyldning til å ta meg en femminutter.

Denne følelsen har jeg hele tiden! :p

Jeg har som sagt ikke røyka, men om du skal slutte tror jeg du må tenke annerledes; nå har du akkurat sagt at du elsker det – dårlig start på å slutte. ;)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Har aldri "kost meg" med tjære og skal aldri gjøre det heller, men jeg så en gang et program om å slutte å røyke hvor en eller annen luring hadde en filosofi/psykologi som jeg synes er ganske genial (husker den ikke ordrett, men noe slikt):
Til dere som røyker og snuser: Den følelsen dere har når dere røyker/snuser har vi ikke-røykere/-snusere hele tiden.

Tror det kan hjelpe litt om du tenker slik. Ikke tenk at dere får noen "overjordisk" følelse når dere ruser dere - det er følelsen du skal ha hele tiden. Ingen lengting etter et drag eller en tjæreklump. Du har den gode følelsen hele tiden, om du slutter. ;)

Den teorien du referer til overfor heter EASYWAY og kan leses mer om i boka "endelig ikke-røyker" som Tonny refererte til. Jeg har lest boka, for noen år siden.

Kort fortalt; man har "vanskelig" for å slutte å røyke/snuse fordi rusavhengigheten gir abstinenser. Heldigvis er abstinensene fra snus/tobakk ørsmå, nærmest ikke merkbare, og går raskt over. Innen 3 uker er det fysiske suget vekk, og da gjenstår kun den mentale "sperren". Denne mentale sperren er lett å overvinne, og jeg gjorde det i går. Tok bare et valg; nå slutter jeg, og så sluttet jeg.

Jeg føler bare en rusavhengighet nå fordi jeg har gitt meg selv et rusmiddel. Det er altså rusmiddelet som skaper avhengigheten. Derfor; slutter jeg å ta rusmiddelet forsvinner også avhengigheten etter 2-3 uker.
 

onlyme

New Member
Jeg har alltid hatt blodtrykk som en tennåring selv om jeg både røyker å drikker.

Oppskriften min er:

Dropp middagen 3 - 4 dager i uken. Ta multivitamin og et glass appelsinjuice.
Stek alt i olivenolje.
Lag alle sauser med Toro pulver.

Tenk langsiktig.
 

Tonny Kluften

Administrator
Summen av laster er konstant sies det og jeg tørr ikke tenke på hvilke laster som skulle ta over plassen til de jeg allerede har.

Du sier det som en vits men det er noe i det og det er en interessant teori. Men da må man se bak kulissene. Hvorfor røyker man? Og hvis årsaken til at man røyker forsvinner så vil ikke lastene være konstante fordi man ikke vil få noen ny last i og med at årsaken til å ha en last ikke er der lenger.
Jeg sluttet å røyke brått for 3 år siden og har ikke kunnet se at jeg har fått en ny last. Jeg tror jeg sluttet fordi årsaken til at jeg røykte forsvant.
 
Topp