Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sosiale medier og SERP

metallian

Medlem
Trodde faktisk jeg hadde postet dette tidligere men har vist ikke det :)

For en tid tilbake kjørte jeg et lite prosjekt på sosiale mediers innvirkning på SERP (og delvis PR forsåvidt) på et annet forum.

Ideen var å ta en artikkel med lite konkurranse på søkeordet og se hva som skjedde når artikkelen fikk en boost i sosiale medier.

Innlegget var dette: Hjemmelagde elgburgere

Hele prosjektet er oppsummert her: Sosiale medier og SERP

Ved start lå innlegget på 9.plass hos google.no for søkeordet "elgburger" og i løpet av perioden til avslutning fikk artikkelen 20 delinger på forskjellige sosiale medier (videredelinger ikke medregnet naturlig nok).

Etter disse delingene hadde artikkelen klatret 6.plasser fra 9. plass til 3.plass hos google.no....

Noe av det interessante er-bortsett fra at SERP åpenbart påvirkes av sosiale medier-at det virker som om delinger på forksjellige medier virker "bedre" enn f.-eks bare delinger på FB, som jo ofte kan nå et anseelig antall alene for mange artikler.

Jeg vil tro mange her som meg bruker mest FB/Twitter til å dele innlegg, men jeg er ihvertfall inspirert til å bli flinkere til å bruke også andre sosiale medier etter dette prosjektet!
 

metallian

Medlem
Tråden ligger jo på webforumet-og en artikkel på bloggen der, samt min egen blogg :)

Jeg antar hoppet til førsteplassen henger endel sammen med linking til artikkelen etter at prosjektet var over i forbindelse med at jeg skrev om prosjektet.
 

Ole Avranden

utvandret
Det viktige er vel resultatet, og ikke hvor tråden eventuelt har vært postet før ;)

Bra at du deler Metallian, og følger opp i etterkant med resultatet etter så lang tid. Og så er det selvfølgelig supert at du tok førsteplassen!



OT: En variant som gir litt mer spiss på elgburgerne: Tilsett godt med finhakkede grønne oliven og løk som du elter inn. Og hvis du bruker litt medisterdeig, så blir burgerne saftigere.
 

metallian

Medlem
My point exactly. ;)

Surra litt der, ligger på bareblogg-forumet mente jeg- dobbeltsjekket nå og jeg har ikke postet dette før her inne, men det er vel interessant her også :) Det er jo mye teoretiske diskusjoner rundt PR/SERP osv men ofte ikke så mye konkrete eksempler å finne.

Litt av grunnen er kanskej både at ikke alle vil dele slikt-men også at det er litt vanskelig å måle effekten. Ofte spiller jo flere faktorer sammen.

KAn forøvrig nevne at artikkelen har PR2 nå, mens min mest delte artikkel "verdens beste hamburger" har PR1. Den har også noen innlinker, og etter å ha blitt lagt ut på vg.no fikk den kjappt over 80 delinger på FB.....Denne har også flere G+ delinger enn elgburgeren... Igjen, jeg tror en variert deling er best for resultatet, men jeg ser jo at grunnlaget er noe tynt da.
 

metallian

Medlem
Forøvrig er det selvsagt en egenverdi for meg å dele dette også-jeg får jo delt ut linker til meg selv, og om jeg ikke er verdens beste på monetizing og webdesign(haha...) har jeg mine gode øyeblikk på PR/SEO.

Noen av Dere husker kanskje tråden min her om "NAttsurfing med John Chow" som førte til en artikkel med praktiske eksempler på linkbygging her: "Linkbygging for PAgeRank" som har gitt god effekt både på SERP og PR hva angår den opprinnelige lakesfiskeartikkelen og fiskesiden :)
 

metallian

Medlem
HAr forøvrig merket et oppsving på ca 20% i trafikk på siden etter at jeg begynte å bruke flere sosiale medier. Skal være litt forsiktig med å konkludere med at det alene er årsaken, men aktiviteten mtp posting osv er ihvertfall ikke høyere enn tidligere.
 
Topp