Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Spørsmål om angrerett og angrerettskjema

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg vet det er mange her som driver nettbutikker, så jeg håper og tror at noen av dere kan hjelpe.

Kona mi handlet noe klær på nettet, men bestilte for stor størrelse og vil derfor bruke angreretten og kjøpe en annet produkt. Hun fikk ikke med noe angrerettskjema ved bestilling, og det lå heller ikke noe skjema i pakken som kom i posten.

Greit nok, vi kikket på nettsiden deres og der ligger det link til et angrerettskjema som de har laget selv. Det står det bl.a at man ikke kan returnere klær som er kjøpt på salg.

Men dette stemmer vel ikke? Man har vel krav på angrerett uansett pris? Og selve skjemaet skal vel også enten sendes på mail eller vedlegges i pakken som kommer i posten?
 

Linderman

Medlem
Hei, Ja du har rett på angrerett, uansett om det er på salg eller ikke.
Skjema skal vel egentlig sendes ut til kunde i papirformat, men det er mange som bare sender ut ved ordrebekreftelse (noe som komplett gjør).
Jeg har valgt å sende ut i papirformat. For hvis du ikke får angreskjema, så kan angrefristen gjelde fra 3 til 12 måneder, og ikke i 14 dager.
Dette er noe du kan lese om her:
http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/angre-+og+bytterett
 

Linderman

Medlem
Ja det stemmer absolutt. Mange som ikke vet at det er et nytt angreskjema, og ikke angrerettskjema (som det hete før) :p.

Jeg er vel en av de få som bruker den nye :).
 

alterego

Medlem
@Dag Frogner Et angrerettskjema har ikke formkrav, men det er noen elementer som skal være med.

Man står altså fritt til å utforme sitt eget angrerettskjema, så lenge man har med de påkrevde elementene.

De fleste velger likevel å bruke Forbruerrådets standardformular.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Sikker på det alterego?

Forbrukerrådet skriver jo: "Selger kan ikke endre på oppsettet på skjemaet, som skal være identisk med det du kan laste ned på nettsidene til Statlig blankettarkiv."

Identisk betyr vel strengt tatt at det skal være 100% likt? Ikke at det er så voldsomt viktig, men rett skal være rett. ;)
 

alterego

Medlem
For å fullføre dette...

Tidligere inneholdt angrerettskjema for fjernhandel både opplysninger om angreretten, veiledning til utfylling og selve skjemaet. Alt i samme dokument, men riktignok på 2 sider.

Det nye er delt opp og skal du oppfylle lovens krav om opplysning, veiledning og skjema, holder det ikke å bare sende Forbrukerrådets angrerettskjema. Du må da enten sende kunden flere filer/dokumenter, lage ditt eget ved å slå sammen/merge filene eller lage ditt helt eget.

Tror mange bommer på dette og bare sender selve skjemaet. I utgangspunktet har du ikke oppfylt lovens krav og forbruker får utvidet angrerett, men kjenner ikke til noen rettsavgjørelser på dette og kan derfor ikke si 100% sikkert om domstolene ville dømt til fordel for en forbruker, som f.eks. krevde utvidet angrerett som følge av mangelfulle opplysninger/veiledning.

Ja, jeg er spesielt interessert i juridiske problemstillinger.
 
Sist redigert:

alterego

Medlem
Og for alle dere som bare har sendt skjema for angrerett og ser etter en løsning som oppfyller lovens krav om opplysning, veiledning og skjema.

Har du nettbutikk, regner jeg med at du også har en nettside med salgsbetingelser (eller kjøpsbetingelser som mange av en eller annen grunn kaller det). Bruk litt plass der til å opplyse om angreretten. Link til det, enten fra teksten i e-posten som inneholder angrerettskjema, ved å legge til en kort setning med nettadresse på skjemaet eller lag ditt helt egne angrerettskjema med alle opplysninger.

Og fy skam @Linderman ...du må ikke ødelegge miljøet ved å skrive ut angrerettskjema på papir og legge ved sendingen ;) Med din Woocommerce-løsning kan du enkelt ha vedlegg til ordrebekreftelsen. F.eks. bruke denne pluginen: http://www.woothemes.com/products/email-attachments/

-Think green, keep it on the screen :)
 
Topp