Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Spørsmål om bokføring ifbm salg.

DagArne

Medlem
Jeg har begynt å selge litt varer på festivaler ol.
Når jeg kjøper inn servietter og pappkrus som kunder får sammen med mat. Skal det på 65-serien. 6550 driftsmaterialer eller 6560 rekvisita? føler at ingen av de blir helt riktige.

Kjøpte noe syltetøy og sjokolade som jeg har bokført på 4330 skal jeg bokføre servietter på samme?

Jeg leier bil også da dette er litt prøveprosjekt enda. Jeg har bokført leie av bil på 6100 blir det riktig? er jo en salgskostnad da jeg må leie bil for å få solgt?
 

Steve Cash

Medlem
Servietter og krus er varekostnad, du fører det på 43-et-eller-annet, litt avhengig av hvordan kontoplanen din ser ut. Du kan gjerne bruke konto for emballasje.

Leie av bil har som regel en egen konto i 64-serien, merk at billeie skal på egen post på næringsoppgaven, så du trenger en egen konto.
 

DagArne

Medlem
Takk for svar. Har ingen konto som heter emballasje på 43-serien har 4600 som heter emballasjematerialer.
Siden drivstoff ikke er inkludert må vel det inn på 7000 det da?
 

Steve Cash

Medlem
4600 bør gå bra. Uansett utgjør antakelig servietter og pappkrus små beløp sammenlignet med innkjøp av mat og drikke, så om du setter det der eller på samme konto som selve varekjøpet ødelegger det neppe bruttofortjenenesten. Jeg vet at noen fører dette på samme konto også. Det er jo et poeng at både en selv og skattekontoret skal kunne kontrollere at salg minus vareforbruk utgjør en "fornuftig" prosent, uten at det er så lett å si hva som er for lite i et gitt tilfelle.

Ja, drivstoff, vedlikehold mv. for bil føres i 7000-serien.
 
Topp