Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Spørsmål om faktura

Nordino

Medlem
Jeg er i oppstartsfasen av min nye bedrift og har et par spørsmål angående dette med faktura.

- Når man kjøper varer i forbindelse med bedriften, hva er det da man må ta vare på? Si f.eks. at jeg kjøper en laptop og får faktura på mail. Er det da denne som gjelder, eller er det kvitteringen som viser at jeg har betalt og ikke bare fått tilsendt regning?

- Bedriften min går ut på å selge medlemspakker mot kontigent. Må jeg da sende ut nummererte fakturaer med et program til alle som ønsker å bli medlem, eller kan jeg bare legge ut et kontonummer på nettsiden min og si at man må overføre penger for å få tilsendt medlemspakken?

Håper på svar :)
 
Hei,

1. Såvidt jeg har skjønt gjelder begge. I mitt regnskapsprogram opereres det iallfall med bilag både for faktura og for utbetaling: Jeg har ett bilagsnummer for mottatt regning (kredit 2400 leverandørgjeld, debit riktig salgskonto), og ett bilagsnummer for at pengene er overført (debit 2400 leverandørgjeld, kredit 1920 bankkonto).

2. Du må ha en faktura. Det betyr ikke at du ikke kan legge ut kontonummer på nettsiden og be folk om å overføre penger for å få tilsendt medlemspakken. Du må lage en autonummerert faktura, men det er ingenting i veien for at du lager denne fakturaen etter at pengene er mottatt. Det er jo slik man går fram for å regnskapsføre innbetaling fra Google Adsense også...
 

Nordino

Medlem
Takker for svar.

1. Så hvis jeg f.eks. betaler en mobilregning (som står oppført som 2/3 bedrift og 1/3 privat), så må jeg ta vare på BÅDE fakturaen og da eventuelt også en bankutskrift som viser at jeg har betalt?

Er det ikke slik at man egentlig ikke trenger å sende inn noe som helst, med mindre staten spør om det etterpå? Vet at man må ta vare på alt i x antall år.

2. Hvis jeg da legger ut et kontonummer og en signup-form slik at jeg får kontaktinfo, skal jeg da sende dem fakturaen etterpå? Blir ikke det litt feil med tanke på at kontonummer, betalingssum osv står der, slik at kundene vil tro at det er snakk om dobbeltfakturering? Eller mener du at jeg skal lage en faktura for meg selv (for dokumentasjon) og sende en slags egenlaget kvittering til kundene etterpå?
 

peterandrej

pensjonert moderator
1. Så hvis jeg f.eks. betaler en mobilregning (som står oppført som 2/3 bedrift og 1/3 privat), så må jeg ta vare på BÅDE fakturaen og da eventuelt også en bankutskrift som viser at jeg har betalt?

Selvsagt. Du må ha dokumentasjon på HVA du har betalt, og AT du har betalt. Hvordan i alle verden skal du vite hva du har betalt hvis du ikke har begge deler?

Er det ikke slik at man egentlig ikke trenger å sende inn noe som helst, med mindre staten spør om det etterpå? Vet at man må ta vare på alt i x antall år.

Forsåvidt riktig. Du fyller ut et skjema, litt avhengig av selskapsform, som viser hva inntekten din har vært. Bilagene skal du ta være på i minst 10 år. Ved et bokettersyn må du framvise alle bilag, kvitteringer og alt, så du MÅ ta vare på slikt.
 

Christian

Medlem
Jeg printer aldri ut noe bankutskrift for hver enkel transaksjon jeg gjør. Jeg printer kun ut månedslige kontoutskrifter og legger med.

Men seff, hvis jeg skulle betale noe med en annen konto, eller f.eks hadde et ENK og ikke hadde egen konto for selskapet måtte jeg jo printe ut for hver transaksjon.
 

Christian

Medlem
Ja, det regnet jeg med kom godt nok frem. Vi får håpe at trådstarter også lever i 2009 :)

Edit: Skriveleif
 
Topp