Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Spørsmål om kontoplan

Hmm, da har jeg vel gravet litt og funnet ut at det må være noen av disse:

3010 Salgsinntekt egentilvirkede varer avgiftspliktig høy sats
3020 Salgsinntekt tjenester avgiftspliktig høy sats

3110 Salgsinntekt egentilvirkede varer avgiftsfri
3120 Salgsinntekt tjenester avgiftsfri

Så blir spørsmålet, er tekst og foto "egentilvirkede varer" eller "tjenester" ?
 

Steve Cash

Medlem
Å skrive tekst for andre som næringsdrivende er salg av tjenester, men hvis det er unntatt merverdiavgiftsloven blir det konto 3220 (eller 3200), ikke 31xx, det er fritatt omsetning som omfattes av mva-loven. Det må i tilfelle bli aktuelt bare ved eksport av tekst som villle ha vært avgiftspliktig ved salg innenlands. (Salg av artikler osv. er unntatt mva- loven hvis det omfattes av åndsverksloven.)
 
Takk for svaret.

Skiller man mellom tekst skrevet på oppfordring (bestilt tekst), og tekst som skrives, og deretter legges ut for salg (spek)? Tenker da om førstnevnte er en tjeneste, men sistnevnte er et produkt produsert med tanke på salg ...
 

Steve Cash

Medlem
Det tror jeg ikke. Det er heller ikke så viktig om du bruker salgskonto som ender på 00 eller på 20, det viktigste er at du holder styr på om det skal være mva på beløpet eller ikke. Tolkning av åndsverkloven tør jeg ikke gi meg ut på, så hvor grensen går vet jeg rett og slett ikke. Men det står noen eksempler i lovens § 2.
 

Steve Cash

Medlem
Det kommer litt an på hva de brukes til, men jeg bruker ofte en konto for leie i 6400-serien, f.eks. 6420.
 
Topp