Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Spørsmål om merverdiavgift og registrering i merverdiavgiftsregisteret

Kommer litt an på om det er til privatperson eller selskap. Er det til selskap ville jeg påført noe som "Fakturert uten mva. Mva vil bli etterfakturert så fort mva registrering er godkjent". Når mva registrering er ok, sender du kreditnota og ny faktura med mva , ev kun faktura på mva.

Mot privatperson - Her blir det vanskelig å etterfakturere mva senere. Dersom du er sikker på at du vil få registreringen, kan du ev. fakturere fullt beløp , dvs salgssum+mva men at salgssummen er hele summen, og ikke mva spessifisiert. Når du får registreringen, lager du kreditnota, og ny faktura med mva, men denne går ikke til kunden, den bare skrives ut og bokføres for at du skal få rett mva oppgjør. Noen tar også og fakturerer med mva fra og med den som passerer 50K , og så lenge mva registreringen går i orden og mva betales, så pleier de å bli "tilgitt" for det av skatteetaten (selv om det ikke er helt etter boka)
 

hansson

Langveisfarende
Det tror jeg ikke jeg kan. Bruker som sagt Conta Faktura og der kan jeg ikke legge til mva før jeg står i registeret ...

Ganske seint ute her , men du kan skru på MVA i fakturainnstillingene dine når som helst. Conta kan ikke vite når firmaet ditt blir MVA-registrert før du manuelt skrur på denne innstillingen. Først da får du fram muligheten for å legge på MVA i fakturaene.

(P.S. Jeg er ikke lenger ansatt i Conta.)
 

nick20000

Member
Men er det ikke slik at man ikke har lov til fakturering mva før kan er registrert? Hvis man er opptatt av å følge reglene altså.
 
Topp