Spørsmål om merverdiavgift og registrering i merverdiavgiftsregisteret

En tråd i 'Økonomi, regnskap og administrasjon' startet av Dan Åsen Hansen, 5 Feb 2018.

1. Dan Åsen Hansen

Dan Åsen Hansen Medlem

Jeg ser at neste gang jeg fakturerer, så vil jeg passere grensen på 50k.

Hvordan løser jeg dette best mulig? Fakturerer som normalt, og så etterfakturerer merverdiavgiften senere?

Mvh Dan

2. arjoregnskap

arjoregnskap Medlem

Kommer litt an på om det er til privatperson eller selskap. Er det til selskap ville jeg påført noe som "Fakturert uten mva. Mva vil bli etterfakturert så fort mva registrering er godkjent". Når mva registrering er ok, sender du kreditnota og ny faktura med mva , ev kun faktura på mva.

Mot privatperson - Her blir det vanskelig å etterfakturere mva senere. Dersom du er sikker på at du vil få registreringen, kan du ev. fakturere fullt beløp , dvs salgssum+mva men at salgssummen er hele summen, og ikke mva spessifisiert. Når du får registreringen, lager du kreditnota, og ny faktura med mva, men denne går ikke til kunden, den bare skrives ut og bokføres for at du skal få rett mva oppgjør. Noen tar også og fakturerer med mva fra og med den som passerer 50K , og så lenge mva registreringen går i orden og mva betales, så pleier de å bli "tilgitt" for det av skatteetaten (selv om det ikke er helt etter boka)

3. Dan Åsen Hansen

Dan Åsen Hansen Medlem

4. geb New Member

Hvis neste faktura overstiger grensen så sleng på mva. Er ikke mer avansert enn det.

5. Dan Åsen Hansen

Dan Åsen Hansen Medlem

Det tror jeg ikke jeg kan. Bruker som sagt Conta Faktura og der kan jeg ikke legge til mva før jeg står i registeret ...

6. geb New Member

Uten at jeg har brukt Conta Faktura selv, hadde og har jeg gjort følgende flere ganger:

• Skrudd på MVA/Bedt de skru på MVA
    • Sendt faktura som overstiger grensen med MVA
    • Sendt inn registrering til MVA-register (her må du også sende inn alle faktura som viser at du har oversteget grensen)
    • Sende nye faktura med MVA og vente på at mva-registreringen blir "offisiell" (Tar ca. en uke)
    Problem løst :)

7. hansson

hansson Langveisfarende

Ganske seint ute her , men du kan skru på MVA i fakturainnstillingene dine når som helst. Conta kan ikke vite når firmaet ditt blir MVA-registrert før du manuelt skrur på denne innstillingen. Først da får du fram muligheten for å legge på MVA i fakturaene.

(P.S. Jeg er ikke lenger ansatt i Conta.)

8. Dan Åsen Hansen

Dan Åsen Hansen Medlem

Ja, har sett (og gjort). Alt på stell nå :)

hansson liker dette.
  9. nick20000 Member

Men er det ikke slik at man ikke har lov til fakturering mva før kan er registrert? Hvis man er opptatt av å følge reglene altså.

10. hansson

hansson Langveisfarende

Joda, du må selvfølgelig følge reglene. Det er helt ulovlig å fakturere MVA før firmaet er blitt MVA-registrert.

Del denne siden