Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Spørsmål vedrørende arbeidsgiveravgift

MariusB

Skaper & Idémaker
Jeg driver p.d.d. et selskap i Finnmark, og de ansatte vi har her betaler vi naturligvis ikke arbeidsgiveravgift for ettersom Finnmark er fritatt for dette.

Det jeg lurer på, og som Bedin/Narviktelefonene faktisk ikke kunne svar meg på i går(!), er hvordan det er i forhold til arbeidsgiveravgift når jeg ansetter folk som er bosatt og vil jobbe fra Oslo.

Skal jeg betale arbeidsgiveravgift for de jeg ansetter i hovedstaden, eller er de også fritatt siden de jobber for et selskap som har hovedkontor i Finnmark?

PS! Setter pris på svar fra folk som vet om dette konkret, eller kan henvise til kilder som gjør det.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det jeg jobbet i Finnmark hadde vi stadig ansatte med bostedsadresse i Oslo. Og disse betalte bedriften arbeidsgiveravgift for. Men nå kan jo selvsagt reglene være endret siden den tid, så ville sjekket dette opp. Det du kan gjøre, Marius, er å gå til en bedrift i Finnmark som du VET har ansatte med Oslo-adresse. Studentkroa - hvis den fremdeles er i drift - er en opplagt kandidat. Og så har du AlfaOmega, f.eks - som sikkert har en del atudenter ansatt.
 
Sist redigert:

sta

Medlem
Det jeg jobbet i Finnmark hadde vi stadig ansatte med bostedsadresse i Oslo. Og disse betalte bedriften arbeidsgiveravgift for. Men nå kan jo selvsagt reglene være endret siden den tid.

Husker jeg ikke mye feil ble vel reglene endret i 2007?.

Sakset fra linken over:

I den gamle ordningen var det den ansattes bosted (egentlig skattested) som var avgjørende for hvilken sats arbeidsgiveren skulle benytte ved beregning av avgiften. ESA ville imidlertid ikke lenger godta at satsen ble knyttet til arbeidstakerens bosted.

Begrunnelsen er at de nye retningslinjene kun tillater at det gis støtte i virkeområdet. Siden det er virksomhetene som er støttemottakere, er det derfor et krav at de støtteberettigede virksomhetene ligger innenfor virkeområdet. En ordning der satsen er knyttet til den ansattes bosted, vil medføre at også virksomheter utenfor virkeområdet for regional differensiert arbeidsgiveravgift kan motta støtte dersom de ansetter personer bosatt i virkeområdet. Dette kan ESA ikke lenger akseptere.

I notifikasjonen er det derfor foreslått at avgiften skal beregnes på grunnlag av hvor virksomheten er lokalisert. Virksomheten vil i utgangspunktet anses lokalisert i den kommunen hvor foretaket er registrert. Et foretak kan imidlertid ha mer enn én virksomhet knyttet til seg dersom de driver virksomhet med ulik geografisk lokalisering eller innen ulike næringer. Når disse virksomhetene er registrerte som egne underenheter, vil hver virksomhet/underenhet kunne anses som egen beregningsenhet for arbeidsgiveravgift, slik at satsen som skal betales følger sonen der underenheten er registrert.
 

MariusB

Skaper & Idémaker
Etter å ha lest dette virker det for meg soleklart at vårt selskap ikke skal betale arbeidsgiveravgift, men for å være på den sikre siden har jeg sendt spørsmålet videre til vår advokat - så man er 100% sikker. Takk for nyttige tilbakemeldinger!
 

Bjrl

Medlem
Du skal benytte den arbeidsgiversatsen som gjelder på ARBEIDSSTEDET for den enkelte arbeidstager.

Har du to som jobber i Oslo, en som jobber i Våler i Hedmark og fire som jobber i Finnmark, bli rdet slik:

De 2 i Oslo: Full sats
Den ene i Våler: Redusert sats
De 4 i Finnmark: Ingen sats

Det er den enkelte arbeidstagers arbeidssted som er avgjørende.

Hvis bedriften driver "ambulerende virksomhet" eller har ansatte som har ambulerende arbeidssted (f.eks. sjåfører i langtransport) gjelder egne regler.

Mvh
Bjørn Jarle
 
Topp