Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Spinglo

Mortenxx

Medlem
Vi har nesten ikke hørt om Spinglo her i Norge engang, men det har visstnok slått an i Sverige. Jeg har såvidt sett at det blir omtalt på typiske pyramideforum for mange måneder siden.

Jeg er ikke dønn motstander av pyramider, men det kommer litt an på hvor mye de flår folk for av penger, og litt an på hvordan de presenteres. I WMI ble f.eks. folk fortalt at de kunne si opp jobben og bli sin egen sjef, og ble villedet til å tro på oppdiktede inntekter.

Jeg kritiserer ikke folk for å delta, men jeg kritiserer svært ofte mye av markedsføringen de driver med. Jeg antar at noen deltakere ihvertfall vil ha nytte av erfaringen de får.

Pyramider har svært mye fokus på selve vervingen. Vanligvis er man avhengig av å verve folk i downline for å ha noen realistiske sjanser til å tjene på deltakelsen. Deltakerne har gjerne ubegrenset rett til å verve nye deltakere, og tjener penger direkte eller indirekte på selve vervingen.

Lovlige selskaper har vanligvis krav til at noe salg skal skje til vanlige forbrukere, altså til folk som IKKE verves inn i systemet. Man har ikke rett til å verve flere hvis man ikke oppfyller kravet til eksterne kunder.

Selskaper i gråsonen er f.eks. der hvor distributørene selv står for mesteparten av forbruket, hvor kunde og distributør er samme person. For eksempel hvis firmaet har autoship av månedlig forbruk til distribitører (som de selv forbruker), og de kan tjene provisjon på forbruket i en downline (men ikke på selve vervingen).

Du får en temmelig god pekepinn hvis du ser på dine egne motiver for å delta, om du først og fremst deltar på grunn av inntektsmulighetene eller om du er oppriktig interessert i produktene (at du kunne tenkt deg å kjøpe produktene likevel, selv om du mister interessen for å selge/verve).

I pyramidekonsepter er det omtrent bare "income opportunity seekers" som deltar, og du finner knapt noen "ekte kunder". Et selskap må ha ekte kunder for å kunne være levedyktig på lang sikt.

Pyramidereglene er med vilje gjort litt diffuse for å gjøre dem vanskeligere å omgå. Det kreves en hel utredning i hvert enkelt tilfelle for å finne ut av spørsmålet, både av selskapenes inntekter og av distributørenes.

Kjennetegn på pyramider er stort sett at
* du betaler noe direkte eller indirekte for å delta
* lokkes med økonomisk fortjeneste ("stilles i utsikt til ...")
* ... som hovedsakelig stammer fra at andre verves inn i systemet (eller oppover i systemet)
* ... ikke fra salg eller forbruk av varer eller tjenester

"Indirekte" betaling kan f.eks. være overprising av produkter eller opplæring. Hverken selskapet eller distributørene skal egentlig tjene noe særlig på internt salg til deltakere, eller på rekrutteringen av nye deltakere.
"Gråsonen" er der hvor folk både er distributører og kunder samtidig, altså hvor det kan være vanskelig å identifisere motivene for å delta. Noen velger distributørstatus først og fremst for å kunne kjøpe produkter til redusert pris, altså at de egentlig er kunder/forbrukere. Disse selskapene vil høyst sannsynlig klare å overleve uten å kollapse, men et selskap BØR ha noen eksterne kunder.

Det finnes en haug av metoder for å forsøke å omgå reglene, men de aller fleste metodene er rettet mot å kamuflere pyramidekonsepter som "lovlig business". Ofte er disse tiltakene rettet innover mot deltakerne, altså at de først og fremst skal overbevise deltakerne om at konseptet er lovlig. Det viktigste er at deltakerne tror det er lovlig, og det er deltakerne som må ta tapet hvis konseptet kollapser eller blir forbudt.

Særtrekket ved pyramider er altså stort sett at deltakerne selv (ikke selskapet) må verve en endeløs strøm av nye deltakere (og/eller verve dem til høyere posisjoner i systemet) - for å kunne oppnå de inntektene som man egentlig deltar for (altså at hovedmotivet for å delta er inntektsmulighetene). Argumenter som "man MÅ ikke verve nye deltakere" er stort sett bare tull, f.eks. at man kan oppnå noen symbolske inntekter om man ikke verver noen også.

Et annet særtrekk er at man belønnes rikelig for verving og bygging av en stor downline, altså at det er klare og tydelige incitamenter som får folk til å fokusere på verving istedenfor på salg. Dette er vanligvis skjult i kompensasjonsplanen, f.eks. med regler om å være "kvalifisert" til provisjoner og bonuser - at man mister diverse inntekter hvis man ikke verver tilstrekkelig mange (eller får tilgang til bonusordninger om man oppfyller kravene).

Alle selskaper trenger å rekruttere nye medarbeidere når de vokser, men i pyramider er rekrutteringen altfor sentral og dominerende. Selskapet kollapser når vervingen begynner å avta, altså når det ikke lenger kommer inn nye friske penger utenfra i form av nye deltakere. Selskaper er fullstendig avhengig av EKTE kunder for å kunne overleve på lang sikt, og income opportunity seekers er svært lite interessert hvis de ikke tjener penger på deltakelsen.

Jeg unngikk å svare direkte på spørsmålet om Spinglo. Jeg er kanskje litt for kritisk når jeg sjekker selskaper, og jeg synes det er langt sunnere hvis folk finner ut av slike ting selv. Jeg mener altså at du ikke bør stole for mye på "ensidig informasjon" fra noen, og heller ikke fra meg.
 

Mortenxx

Medlem
Her er en artikkel fra RealTid.se - en svensk nettavis (litt gammel artikkel).

Spinglo omtales som "den neste pyramiden", og sammenlignes med Unaico/Sitetalk - og der blir medlemmene stort sett svindlet med falske aksjeløfter og falske investeringer. Unaico/Sitetalk er nå iferd med å kollapse når det gjelder utbetalinger (medlemmene får knapt omsatt aksjer i det hele tatt).

MLM og sosiale nettverk i kombinasjon er generelt en veldig dårlig ide, man får "feil type mennesker" som medlemmer. Sosiale nettverk fungerer langt bedre om man ikke betaler medlemmene for å verve flere medlemmer, eller at medlemmene må betale for "pakker" som gir dem rett til å verve medlemmer mot betaling.

Førsteinntrykket mitt er altså at du er iferd med å bli vervet inn i et pyramidekonsept, som er kamuflert som "sosialt nettsted". Eventuelle aksjer som omsettes i slike systemer er ren og skjær svindel, de kan kun omsettes internt blant medlemmene. Folk blir altså sittende igjen med fullstendig verdiløse "aksjer" hvis rekrutteringen bremser opp.

NB. Jeg har ikke sjekket Spinglo spesielt. De har stort sett holdt seg til Sverige, og i Norge har de holdt seg lavt i terrenget. Verving ser stort sett ut til å skje på typiske "vervemøter" istedenfor på internett, og det lover ikke godt for en internettbasert virksomhet. Det normale burde vel heller vært en haug av aktivitet på internett istedenfor "hallelujah-møter" om virksomheten hadde vært seriøs.
 

Truls Lurås

New Member
Hei jeg syntes du skulle prøve dette. Det er den eneste måten og virklig finne ut om det er noe. Spinglo er i startgropa i norge så her kan det være muligheter. Kjør på. Trorikke du fnner mange positive sjeler her inne. Det vet jeg av egen erfaring. Om du trenger noen tips kan du gå inn på jobbehjemmefra.priv.no jeg har selv akkurat startet i spinglo eller synkronice som selskapet bak heter. Jeg syntes dette virker spennende. Denne pyramidemyten som til stadighet blir framsatt her på webforummet kommer ofte fra personer som ikke vet hvordan neringslivet fungerer. Alt er egentlig en puramide puramidespill derimot er noe helt annet så og si alle mlm selskaper bli beskylt for dette. Spinglo er ingen pyramidespill. Det hadler om og gi folk en gratis mulighet til å få rabbat på vare så her er du trygg. En tng til spinglo er relativt nytt i norge så om du blir med på dette må du tåle at kanskje ikke alt er oppe og går med en gang. Selv om jeg syntes alt ser veldig proft ut.
 

picxx

Well-Known Member
Så langt i år innehar mr. Truls Lurås årets møkkainnlegg.
Hvem i norge har bruk for rabatt på medlemskap hos seniorstrikkeklubben i florida?
Utter bullshit man mest sannysnlig enten må være lobotomert eller hjernedød for selv å tro på ikke er et pyramidespill.
 

Mortenxx

Medlem
Hei jeg syntes du skulle prøve dette. Det er den eneste måten og virklig finne ut om det er noe.

Spinglo er i startgropa i norge så her kan det være muligheter. Kjør på.
Tror ikke du fnner mange positive sjeler her inne.

... jeg har selv akkurat startet i spinglo eller synkronice som selskapet bak heter. Jeg syntes dette virker spennende.

I startgropa i Norge?
Det er langt over et år siden Spinglo ble forsøkt markedsført på Hegnar Online, i den delen som da var pyramideforumet der. Og min kommentar er fra juli 2011, altså et halvt år siden. Hvis de påstår å slite med "oppstartsproblemer" nå hadde jeg blitt skeptisk.

Her den positive innstillingen din vært vellykket, Truls? Eller har den ført til at du har blitt med i diverse "lovende prosjekter" som du egentlig burde styrt unna? De aller fleste originale bøker som snakker om "The Right Mindset" spesifiserer ikke at det dreier seg om "positivt tenkesett", dette er noe som folk har føyd til etterpå når ideen skal formidles videre. Det blir litt kjipt hvis du i ettertid finner ut at "The Right Mindset" ville vært å være kritisk istedenfor positiv?

Takk for opplysningen om hva selskapet bak Spinglo heter. Spinglo var svært lite kjent på nettet i Norge da jeg prøvde å sjekke det i juli 2011, så det er mulig jeg har bedre sjanse med "Syncronice"/"Synkronice" som søkeord.
 

Mortenxx

Medlem
@Truls Lurås
Synkronice i UK er iferd med å bli tvangsslettet?
På grunn av manglende innrapportering, fra august 2011.
Name & Registered Office:
SYNKRONICE (EUROPE) LIMITED
PRINTING HOUSE
66 LOWER ROAD
HARROW
MIDDLESEX
UNITED KINGDOM
HA2 0DH
Company No. 07325348
Status: Active - Proposal to Strike off
Date of Incorporation: 26/07/2010

Country of Origin: United Kingdom
Company Type: Private Limited Company
Nature of Business (SIC):
None Supplied
Accounting Reference Date: 31/07
Last Accounts Made Up To: (NO ACCOUNTS FILED)
Next Accounts Due: 26/04/2012
Last Return Made Up To:
Next Return Due: 23/08/2011 OVERDUE

Spinglo virker egentlig som et slags "rekrutterings-system" for diverse pyramider.
Synkronize var tilnærmet ren pyramide, altså uten noen produkter involvert, bare en inngangssum som ga rett til å verve andre. De har endret litt på dette nå, til å ha en uspesifisert "produktpakke" knyttet til inngangsbilletten (priser €575 og €1725).

Videoer på nettet er vist i gjennomsnitt 20 ganger totalt siden november 2011. Dette selskapet kan umulig være særlig aktivt?
 

Speca

Medlem
Jeg ble for en god stund siden forsøkt headhuntet til Spinglo, altså da til å være en part av ledergruppen i Norge. Dette var basert på anbefalinger fra andre, samt at jeg gjorde en svært god figur i noen pyramider for 8-10 år siden. (Nei, ikke T5PC).

Men pyramidespill, enten om det er det eller bare ligner, har jeg vokst fra. Skulle jeg blitt med i ett MLM nå, så skulle selskapet ha vist seg å være levedyktig på verdensbasis i minst 5 år. Hvis man blir lokket med at det er gunstig å bli med fordi det er i starten, så har man sjelden bærekraftige visjoner for selskapet i fremtiden. Det er svært viktig at det er produktene som blir fokusert på, ikke hva man kan tjene. Vervemøter hvor 95% av tiden går til kompensasjonsplan og 5% til produkt, er hvordan man lurer den uintelligente.

Man går ut, salig i blikket, og tenker at her kan man bli millionær. Men så spør noen om hva som skal selges, og man kan ikke gi ett godt svar...
 

Mortenxx

Medlem
@Speca
Vet du om det er noe fart i det?

Det virket fullstendig dødt da jeg sjekket på internett i juli 2011, altså da jeg forsøkte å svare på det første innlegget her. Da jeg sjekket igår virket det omtrent like dødt, med videoer som var vist 20 ganger i snitt på 2 måneder.

Jeg så video-presentasjon på engelsk, lest opp av en dame med øst-europeisk aksent, som gradvis mistet gløden etterhvert som det nærmet seg slutten på videoen, og stemmen ble stadig flatere og mindre inspirert.

Deretter så jeg "David Bosley holder tale på 1-års dagen" - vist 26 ganger siden november. Heller ikke han klarte å skape den helt store stemningen.

Inntrykket mitt er altså at dette er temmelig dødt, på tross av påstander om mer enn 250.000 medlemmer i 20 land og planer om å lansere det i USA. Men jeg har tross alt bare sjekket internett, mens inntrykket i juli var at det ble markedsført på andre måter (personlig eller via møter). Truls Lurås snakk om "oppstartsfase" og "oppstartsproblemer" bidro ikke akkurat til å forbedre inntrykket.
 

Speca

Medlem
@Speca
Vet du om det er noe fart i det?

Ingen anelse. Jeg søkte opp mailen nå, og ser at det er snart 2 år siden jeg ble forsøkt headhuntet til dette. Det var Thor Hermansen som forsøkte å få meg inn, og dette er en person jeg har null og niks tillit til. (Dog, da var det synchronice som skulle være bakselskapet til Spinglo, hvor strategien er i dag vet jeg ikke)

Konseptet i seg selv er ikke så dumt, men jeg ville nok ha brukt en helt annen strategi enn mlm på dette. Dette er konsept som i stor grad selger seg viralt, hvis en bruker rette teknikker. At de da i det hele tatt ønsker å befatte seg med en så møkkete bransje som mlm, er over min fatteevne.
 

Mortenxx

Medlem
@Speca

Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk skal blande inn MLM i alle mulige forretningskonsepter, bortsett fra at markedsføringskostnader kanskje er lavere i starten.

Synkronice manglet "glød" i de 2 videoene jeg så, og det virket som om de hadde hatt rikelig med ulike problemer - bl.a. blitt nødt til å endre litt på konseptet for å fremstå mer "lovlige".

Jeg blir også temmelig skeptisk når en webside er nødt til å lokke med penger bare for å delta. Gode websider pleier sjelden å behøve å lokke med noe ekstra, altså at de har innhold og funksjoner som tiltrekker isteden.

Konseptet ser ut til å være dårlig kjent i Norge, bortsett fra at folk har blitt invitert av noen uten å bite på. Derfor hadde jeg også store problemer med å gi fornuftige svar i juli 2011.
 

Truls Lurås

New Member
Ringte ledelsen

Etter at det ble skrevet her på forumet om tvanssletting er denne opplysningen tatt videre til ledelsen i synkronice om dette stemmer. Jeg får tilbakemelding i morgen eller senere i dag.
Mvh Truls
 

Truls Lurås

New Member
mortenxx videoene til syncronice er vist 2000 ganger så altså ikke 20 i snitt.
spinglo videoene er vist 1500 ganger i snitt. Kan du poste en link til stedet du fant firmaopplysningene? Finner de ikke selv på nett mulig det er meg.
 

Truls Lurås

New Member
Company Profile

Synkronice is a trading name and trade mark of Phoenix International Network Ltd., a UK registered company. Phoenix also trades under the name Spinglo (registered trademark)

The company registered office is at 7th Floor, 52-54 Gracechurch Street, London, EC3V 0EH.

Her er opplysninger fra synkronice sine egne sider. Det selskapet som er begjert slettet er et helt annet selskap.
 
Topp