Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sporadisk feil

Tonny Kluften

Administrator
Jeg har ei enkel nettside hvor man bestille produkter. En sjelden gang imellom så dukker det opp bestillinger hvor en av produktene ikke er registrert ved navn, kun antallet er registrert. De andre produktene i samme bestilling blir registrert.

Jeg har testet en lik bestilling i IE, FF og Chrome og det fungerer fro meg. Så det er vanskelig å finne feilen.

Noen som har en ide om hva som skjer de gangene navnet på produktet ikke blir registert?

Nettsiden bruker ikke noe CMS, alt er kodet fra scratch.
 

xdex

Medlem
Hvordan "lagrer" du bestillingen? Bruker du en database og en unik ID som holder styr på produktene som er bestilt? Jeg vet at mellomlagring ved hjelp av session/cookies kan være ett problem, da disse har begrenset med "plass" og derfor er det ikke alt som kommer med, dersom dem er fulle.

Anbefaler i hvert fall at du har en session/cookie med en ID, og lagrer alt i databasen for den angitte ID'en.
 

magistratet

New Member
Dette er vanskelig å si noe om uten å kjenne til koden, men sannsynligheten er vel stor for at det er et eller annet i koden som forårsaker dette.

Er det noe spesielt som gjelder for produktene som innimellom feiler? Kan det være tegnsett-problemer f.eks at produktnavnene inneholder æ,ø,å eller andre "spesialtegn?

PS. La visst merke til nå at posten var noen dager gammel, kan være du har funnet ut av dette allerde :)
 

magistratet

New Member
Absolutt. Det kan også ha noe å si hvordan dataene blir sendt til serveren, om det er post eller get, om dataene sendes i json-kall, om urlen encodes på noe vis osv osv. I det hele tatt er det ganske mange faktorer som kan påvirke de innsendte dataene, og hvis det er noen tegnsett-problemer er det ofte vanskelig å gjenskape problemet hos seg selv.
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Iom. at dette er en enkel side, så har du kanskje lagret produknavnene i en ENUM i database - eller i internt array?

Hvis dette produktnavnet har norsk tegn i seg, så vil en referanse til dette feile (og gi blankt) hvis det er forskjellig tegnsett på det som kommer inn og database/skript. Kjapp løsning er da å istedet bruke produktID eller annet navn som referanse.
 
Topp