Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Størrelse på budsjetter og pengsummer USA - Norge

Tonny Kluften

Administrator
Hvis man sammenligner USA og Norge, kan man sammenligne størrelse på budsjetter/summer ved bare å dele på antall personer?

USA 300 mill folk.
Norge 5 mill. folk.

F.eks. Kan man si det slik?
Når Goldman Sachs måtte betale 42 milliarder kr i bøter i USA, ville det tilsvart om DNB måtte ha betalt 700 mill. kr i bøter i Norge?
 

Stoppet

Banned
Her tror jeg nok at begge lands lover også må tas inn i beregningen. Tror samme beregninger legges til grunn i hvert enkelt land. Se bare på forskjellen i erstatningsrett i Norge og USA. (med mindre det er noen internasjonale regler som er lagt til grunn).
 

Stoppet

Banned
Tror nok at det også tas hensyn til den inntjeningen/overskuddet selskapet har. Rettsvesenet har nok et visst ansvar for alle de som er ansatt i selskapet. Det ville nok ikke ta seg så bra ut at de gikk konkurs på grunn av en slik bot. Ville blitt en del arbeidsledige, samt en dominoeffekt ut i økonomien?
 

Stoppet

Banned
I Norge er det dyrt å bygge veier på grunn av topografi. Nå er jeg usikker på hvordan denne er i hele USA. Men hvis vi for eksempel sammenligner oss med Sverige og Danmark, så vil ikke dette forholdet mellom innbyggere og pengebruk stemme.

Det nærmeste man kommer i slike sammenligninger en kanskje Big Mac indeksen? Wiki
 

Stoppet

Banned
Riktig det. I Danmark er det enda dyrere enn i Norge :)

Ja, dette stemmer hvis vi sammenligner 4 felts motorvei bygget i Norge og i Danmark. Dette har blant annet å gjøre med tilgangen på pukkmasse. Og så er vi ikke akkurat oversvømmet av 4 felts motorveier her til lands. Det er ganske mye mer broer, tunneler, fjelloverganger osv.

En meter Norsk vei koster mellom (2014) 60.000 og 230.000 kroner. En meter dansk motorvei koster 110.000 kroner. (alle tall i norske kroner.)

Nå skal ikke jeg være påståelig, men så vidt jeg vet er snittprisen høyere i Norge. Og vi har flere meter vei og færre innbyggere. Derfor vil ikke sammenligningen til Tonny bli helt riktig. Total pris på veibygging i et land delt på innbyggere vil ikke uten videre kunne bli likt i andre land.
 

pleb

Medlem
Nja, egentlig ikke - i hvert fall ikke i mine øyne. Dette ville vel kun vært gjeldende dersom man hadde kunne vist til at det finnes like mange selskaper i USA og i Norge (jeg antar at det finnes XXX ganger flere i USA) og at størrelsesforholdet mellom dem ville vært likt i begge land.
 
Topp