Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Start av nettbutikk innen kosmetikk.

H-O-M

New Member
Hei,

Har kommet over dette forumet og har sittet oppslukt og lest masse. Jeg observerer at det er mange skarpe hoder her inne og det vil forhåpentligvis være +EV og poste her for tips og råd.

Jeg og tre andre er i full gang med å lansere en nettbutikk. Alle kommer fra forskjellige bakgrunner men sammen er vi et meget godt team, med god arbeidsmoral og sunne holdninger til kroner og øre. Vi har god kontroll på programmering av nettside, SEO annen markedsføring, nyhetsbrev etc. Skape trafikk på siden vil være det morsomme for oss å drive med. For min del, som skal ha hovedansvaret for lagerstyring merker jeg at jeg blir litt skjelven i buksene. Og det er her jeg trenger hjelp. Vi mottar i disse dager prislister og oppretter avtaler med forskjellige aktører i bransjen vi skal drive i, som er kosmetikk.

Jeg står så og si på bar bakke når det kommer til hvordan lageret skal drives. Jeg har decent bakgrunn når det kommer til økonomi og økonomisk forståelse. Jeg sitter allerede nå med frykten for å bestille for mye og brenne inn med masse kapital og daukjøtt på et lager.

Det er sikkert mange her inne som har gjort dette opp til flere ganger og har masse tips og råd. Jeg har fått litt innspill på hvilke systemer vi bør bruke osv, men tar gjerne tips på dette også. Samt hvordan rent praktisk styre et lager. I starten blir det kjeller samt loftsbod som blir satt i systemet med hyller og merking. Tips om ulike, kjente og ukjente fallgruver tas i mot med stor takk!

Mvh, gründer med masse pågangsmot men litt skjelv i buksene:)
 

xdex

Medlem
For å svare på spørsmålet relatert til daukjøtt og for mange varer! Dette er litt avhengig av hvilken type avtaler du allerede har i dag. Noen har avtaler som er basert på kvantum, mens i andre tilfeller får man samme pris, "uavhengig av mengde" (tror nok de fleste hadde gått ned i pris om det ble snakk om tusenvis av varer/samme produkt). Hvis du klarer og få kontroll på hvor lang tid en leveranse tar (fra din leverandør) vil det ikke være noe problem å bestille smått, men være klar over hvor raskt du kan få inn den samme varen.

Vet at flere nettbutikker/utsalgssteder gjør det på denne måten. Når det er sagt, er det jo svært sjeldent at butikker i dag har noe stående på bakrommet, det tilhører i hvert fall sjeldenheten. Så fort noe blir solgt, bestilles nytt, med mindre det er sesongprodukter, eller kampanje produkt til "gi-bort-pris" som du likevel tjener penger på. Regner med du har en viss peiling på hva som vil selge godt, og hva som kanskje er mer usikkert, men igjen, så har alt en risiko, og det er kjedelig om 5 stykker ønsker og kjøpe. Det er derfor viktig å legge til funksjonalitet som "send meg e-post når varen er på lager", etc.

Lykke til!
 

H-O-M

New Member
Hei,

Tusen takk for god respons, det er konstruktive innspille du kommer med der!

Vi har våre tanker om hva som vil selge godt, men vi er dønn avhengig av å bestille et helt sortiment innenfor de ulike kategoriene så det blir en god del varer.

Noen tanker om det å begynne helt rolig med få varer for så å ekspandere meget raskt når man ser takten?
 

alterego

Medlem
Dere skal konkurrere i en tøff bransje med utallige utenlandske konkurrenter i tillegg til de norske, som Blivakker.no, Coverbrands.no, Blush.no med flere. Jeg ville derfor sett på hvilke produktkategorier de (norske) fronter, hvilke produkter/merker de fronter, for så å se om dere er i stand til å konkurrere på pris.

Valg av produkter er kanskje det vanskeligste dere skal gjøre i en oppstartsfase. Siden dere er flere partnere, bør dere være enig om hvilke produkter dere skal satse på, så slipper du (eller en av de andre) å "få skylden" alene om produktvalgene skulle slå feil. Og sørg for å gjøre valgene basert på erfaring og kunnskap, ikke tro. Søk gjerne hjelp av leverandørene eller andre eksterne. Skal dere få en god start, er dere avhengig av riktig produktmiks.

Det er mange sterke merkevarer i denne bransjen og selv om dere har funnet noen "unike", vil jeg påstå at dere er avhengig av å tilby kjente merkevarer for å lykkes i denne bransjen.

Jeg ville prøvd å unngå hele bredden av produktsegmenter til å begynne med, rett og slett fordi det blir kostbart å lagerføre. Start heller med å fokusere på å være ekstra god på to-tre områder, som f.eks. hår, negler og/eller vipper. Ta inn en bredde av produkter og merker i disse segmentene og gjerne noen unike produkter som ikke de nærmeste konkurrentene har. I denne bransjen, som i andre, er det alltid noen produkter som blir ekstra populære, så prøv å finn dem.

Jeg ville også prøvd å finne én eller flere tilsvarende nettbutikker i nærliggende land, som Danmark og Sverige, og forsøkt å få til et samarbeid med dem. F.eks. at dere kjøper enkelte produkter fra dem og kanskje kan lære litt om hvilke feil og suksesser de har gått gjennom.

Husk at de fleste større nettbutikker, som Blivakker.no, parallellimporterer og kjøper inn store kvanta. Det betyr at de tjener godt, selv om de selger til lave priser. Vet ikke hvordan det er nå, men tidligere har store norske distributører, som Dermanor (Matis, BareMinerals etc.), hatt relativt stive utsalgspriser til sine forhandlere. De har dessuten fokusert på forhandlere som i hovedsak tjener pengene ved å tilby tjenester og hvor produktsalget blir en bonus (hudklinikker, spa etc.).

Når dere har valgt produkter, er det relativt enkelt å styre lageret (logistikk og distribusjon) i en oppstartsfase, særlig om deres leverandører har rimelig rask levering (Norge/Europa). Utfordringene kommer når dere begynner å omsette for noen millioner og gjør større innkjøp. Den utfordringen trenger du altså ikke tenke så mye på i oppstarten. Du kan starte med å bruke nettbutikkens innebygde system for lagerstyring (antall på lager), evt. kjøre hyppige varetellinger og bruke Excel. Senere kan det sikkert være aktuelt å se på integrering med økonomisystem og ERP-systemer.

Posten/Bring er nok den beste partneren for småpakker, som kosmetikk. De er raske, pålitelige og har greie priser. Inngå avtale om Småpakker (A-post inntil 2 kg) og Servicepakker (inntil 35 kg, MyBring). Også Blivakker.no bruker Småpakker u/sporing. Småpakker er først lønnsomt når dere sender flere enn 5 av gangen, på 200 gram eller mer. Før dere når dette volumet kan dere like godt bruke frimerker.

Det viktigste for dere vil være å få de samme kundene til å handle på nytt. Det er både vanskeligere og dyrere å hele tiden skaffe nye kunder enn å selge til eksisterende. Nyhetsbrev/tilbudsmail, rabatter på neste kjøp etc., er derfor viktige incentiver. Kundeomtaler på produktnivå og samarbeid med bloggere kan også gi godt med kunder i denne nisjen. Sjokktilbud alene er ikke nok.

Og husk: Skriv alltid gode produkttekster og gi gjerne gode brukerveiledninger.

Forsøk å roe ned buksekjelven, ha fokus, jobb jevnt og trutt med produkter og markedsføring, og husk at det som oftest tar lengre tid enn forventet å få opp salget.

Lykke til!
 

xdex

Medlem
Selvfølgelig kan man begynne smått, eller med lite utvalg. Det er jo flere faktorer som kommer inn her, alt fra innkjøpspris til utsalgspris, og hvor attraktivt hver enkelt produkt faktisk er. Siden det er umulig for meg å gjette tall, bør det ikke være noe problem og sette opp ett regnestykke som går ut mot konkurrerende butikker, og hvor mye du skal tjene/tape på salgs perioder. Men igjen, så er alt avhengig av en god supplier/selger, som kan gi deg en god pris.

Du sier ikke så mye om hvilken type produkt dette er snakk om, eller om det er snakk om spesifikke merkevarer. Men siden dette handler om kosmetikk, vil jeg tro at de aller fleste kjøper ting de har hørt om, eller prøvd selv. Tar man det som ett utgangspunkt, er det reklame og små prøvepakker (ved større kjøp) som er gull verdt. Forhandlere er alltid ivrige på samples/prøver, så det er alltid lovt å prøve seg på å få dette med i dealèn, for å så kunne gi dette ut som give-aways.

Utfordringen vil kanskje være at populære merker, ofte har en fast ut pris, og at det kanskje er antallet som gjør ting billigere (noe det mest sannsynlig er). Jeg har null erfaring med kjøp av populære brands, for videre-salg innen kosmetikk, men vil nå tro at det er omtrent likt som utsalg av vesker/klær/elektronikk (merk: populære merker), ikke kina produkter. Jo mer, jo billigere.

Noe annet som er ekstremt viktig, er å vite forskjellen mellom produsenter og trading selskaper (som driver med videresalg). Hvis din butikk er 4 ledd i ett kjøp, da er det ikke rart det blir dyrt, og at du presses til og kjøpe mye. Får du avtale direkte med produsent, uten at det sitter 3 selgere mellom deg og produsenten, vil du få en helt annen avtale.

Research uansett, alltid. Har sett butikker som selger do-koster til 499,- med inn pris på 150,- mens de selges i Nederland til 1€ pr stk. Kanskje ett dårlig eksempel, men det viser litt hvor dårlige folk er på å gjøre research, og hvor billig den do-kosten ville vært i utgangspunktet. Kjøper folk do-kost til 499? Ja. Kjøper folk pysj eller sengetøy til 4000? Ja. Hvorfor? Merkevarebygging.

Siden dette er kosmetikk, vil jeg vel anbefale som mange allerede gjør, og komme med ett stempel for at dette er produkter som ikke testes på dyr, eller lignende. Vis at dere tar ansvar, og bryr dere, for da bryr kundene seg også.

Det kan også være en idè og få tilsendt prøver av utvalgte varer, for å være sikker på at dere får noe som dere vil tilby. Alle seriøse aktører, har null problemer med å sende spennende prøver, og produkter til butikker som viser kjøpekraft. Hvis dem nekter? Ja da er han nok den 4 personen i leddet som jeg snakket om tidligere.

Når det kommer til merkevarebygging, nyhetsbrev o.l. regner jeg med dere har god kontroll. Men igjen, hvis det samme nyhetsbrevet sendes til 3000 kunder, gjør dere en stor feil. Sendes det samme til 10.000,- er tabben enda større. Nyhetsbrev skal ikke være generelt, det skal være basert på tidligere kjøp, sum, kategori etc. Hvordan kan man løse slike utfordringer når en person bare skriver inn en e-post? Det er ikke så vanskelig, men regner med du har folk som kan hjelpe deg der. En hver "ekspert" på seo, eller markedsføring forstår hvorfor og hvordan.

Hvis dette er produkter med dato-stempling, HUSK og ha med en ordning for dette. Dersom det ikke er en god avtale, kan du ende opp med å måtte kaste alt som ikke blir solgt, mens andre leverandører gjerne tar i mot utgåtte produkter.
 

barentshavet

Active Member
Innkjøpsdelen i en nettbutikk er den mest interessante delen av å drive en nettbutikk, synes jeg. Her får man satt analyseferdighetene sine på prøve og man vil garantert oppleve å feile til man får teken på det, men også senere for da blir man plutselig overrasket over at han man har gjort en feil ved å bestille for lite varer fordi en vare på under sekundet blir populært eller at varen er i sesong uten at du kanskje har tenkt noe særlig over det. I innkjøp lærer du svært raskt av feilene dine og gjør dem ikke igjen, for det betyr kun tap for bedriften.

I oppstart av en nettbutikk anbefaler jeg å tenke "nå" og ikke "om to måneder" når det kommer til hvor mye av produktene deres dere ønsker å ha på lager. I starten er det bedre å ha et kontinuerlig vareløp og jevnlig supplering av varer det går mye av. Jeg mener at når man er i en oppstartfase er produktutvalget aller viktigst, og ikke nødvendigvis kvantitet pr. varelinje. Husk at en kunde ofte er opptatt av å finne sitt produkt og nøyer seg ikke med "alternativer" hvis produktet ikke er tilgjengelig. Dersom produktet ikke er i utvalget, vil kunden med all sannsynlighet gå til en konkurrerende nettbutikk og dermed vil dere tape en eventuell konvertering. Dette er spesielt i kosmetikkbransjen og i lignende bransjer. A&Fitch-parfymen lukter ikke det samme som Hugo Boss-parfymen og kunden vil derfor ikke ha alternativet som ligner, rett og slett fordi alternativet ikke eksisterer. Mens i elektronikkbransjen, kan det hende at man kan gå for en annen mikrobølgeovn enn den man så for seg fordi den har lignende karakteristikk, tekniske detaljer, utseende og funksjoner. Men selvfølgelig, her er også kundene kresne.

Jeg jobber i dagligvarebransjen på si hvor jeg har bestilt mye varer i tillegg til nettbutikken jeg driver. I dagligvarebransjen går det hyppigere og mer automatisert fordi de store kjedene har svært gode teknikker på å overvåke vareløpesituasjonen i tillegg til at frekvensen oppdateres ved høytider og dager som er viktige, men konseptet er ganske likt. Det vi gjør for å være sikre på at vi har nok varer, er å lage et oppsett i vår datasystemer over hvor mye av hvert produkt vi til enhver tid skal ha i hyllene, hvor mange varer som skal være tilgjengelige på bestilling og eventuelt på presslager. Denne metoden har jeg tatt med videre når jeg driver min nettbutikk slik at jeg til enhver tid kan overvåke situasjonen på mine varer. Hvis du vet at en varelinje burde ha 2 i antall, men det er bare 1 igjen, er det på tide å bestille den inn for å overkomme behovet. Jeg opplever at jeg ved å bruke denne metoden, svært sjeldent blir utsolgt for varer. Dessuten har jeg, der det er mulighet, laget automatisk innkjøpsprosesser. Når produkter nærmer seg utsolgt, sendes en "restock"-melding til leverandøren. Dessverre fungerer ikke dette hos alle leverandører da mange har egne prosedyrer eller intranett med skjemaer som må fylles inn, eller leveringskriterier (for eksempel minimum total).

Planlegg innkjøp i god tid. I dagligvarebransjen er man klar over tilbudene i et halvt år i forveien og har derfor god tid til å planlegge kampanjevarer. I nettbutikken min planlegger jeg alle høytider og gode salgsdager ett år-ett halvt år i forveien med moderasjon underveis, noe som gir meg fullstendig kontroll over varesuppleringen. Det er svært viktig å markere Black Friday, julaften og Halloween i kalenderen sin, for eksempel. Og siden dere er så mange som skal starte opp denne nettbutikken, er også dialog mellom dere svært viktig. For eksempel må det planlegges kampanjetrykk, annonsering etc. og dette vil i stor grad avgjøre innkjøpsmengde.

Innkjøp handler for det meste om å bruke salgstallene du har tilgjengelig, være bevisst på dine produkter og å være oppdatert på trenden i bedriften. En innkjøper som ikke har innsikt i nettbutikkens strategi, trend og marked, vil slite og vil nok mest sannsynlig ikke klare å overkomme forventningene til kunden. Dessverre finnes det ingen fasit over hvilke produkter som vil selge bra i dag og dårligere i morgen. Til syvende og sist er det hvor godt dere klarer å selge varer som vil avgjøre en god lagerstyringstrategi. Og siden du ikke har mye erfaring ved å kjøpe inn varer til en nettbutikk, handler det mye om å lage gode rutiner. Lag gode rutiner på bestilling, kontakt med leverandørene og ikke minst organiseringen på lageret. Ved å gjøre et godt forehåndsarbeid så slipper du at du har varer på lageret som ikke blir solgt.

Dere må ha masse lykke til og husk at det er mange som gjerne hjelper dere her på forumet!
 
Sist redigert:

H-O-M

New Member
Jeg må jo bare si at når jeg logget meg inn her nå etter å ha kommet hjem fra jobb er ekstremt overrasket over all den gode og konstruktive responsen. Jeg skal gå igjennom alt for så å sikkert komme med flere spørsmål, for her er det helt klart kompetanse!

Tusen takk!
Mvh
H-O-M.
 
Topp