Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Starte affiliate program for min webshop

Ctech

Medlem
Hei,

Jeg kan lite om affiliate programmer. Men jeg vurderer å sette opp en for min nettbutikk..

Skal selge vitaminer, kosttillskudd, sminke, økologiske produkter og slikt.


Har jeg forstått det rikitg hvis:

- Andre reklamerer til siden din, og får en % av totalt salg som skjer gjennom deres banner. ?

- Hva er vanlig (5%)
 

picxx

Well-Known Member
Hei,
Har jeg forstått det rikitg hvis:

- Andre reklamerer til siden din, og får en % av totalt salg som skjer gjennom deres banner. ?

- Hva er vanlig (5%)

Ja, det fungerer enkelt forklart på det viset du sier ovenfor.
Hvor mye man betaler til sine affiliates avhenger jo noe av hvor mye profitt du selv gjør på produktet.
Reiseselskap har en tendens til å gi veldig lite i forhold til totalpris, da de ikke har like mye overskudd som en som f.eks. selger script eller andre virtuelle produkt.

For å titte på noen affiliate script kan du se her:
PHP Affiliate Program Script and Programs :: Hot Scripts

Personlig ville jeg nok kanskje heller tatt kontakt med forskjellige annonsenettverk (som euroads, mmmedier, comeandstay, clash-partners etc.) for å høre med hva det ville kostet å annonsere via dem. Du vil jo også automatisk få tilgang til flere affiliates på det viset, da de allerede er tilknyttet en god del affiliates.
 

Ctech

Medlem
Personlig ville jeg nok kanskje heller tatt kontakt med forskjellige annonsenettverk (som euroads, mmmedier, comeandstay, clash-partners etc.) for å høre med hva det ville kostet å annonsere via dem. Du vil jo også automatisk få tilgang til flere affiliates på det viset, da de allerede er tilknyttet en god del affiliates.

Dette betyr vel at jeg må betale selv om det ikke blir kjøp gjennom av de som kommer til sidene mine.

Og for en mindre butikk, med et minimalt marketing budsjett, så må vel X% av omsetning være bedre å betale for reklame enn x antall kroner på forhånd.

Iværtfall i starten.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg har ikke brukt noe annonsenettverk, men jeg vet at du må betale hos TD selv om du ikke får solgt, mens f.eks. euroads tror jeg kun tar provisjon. Men dette får du svar på om du kontakter dem.

Du må jo også regne antall salg du kan få i et annonsenettverk opp mot hvor lenge, og hvor mye det går med av tid og penger til selv å skaffe de affiliates som annonsenettverket allerede kan tilby deg.
Affiliates står langtfra å banker på døra den dagen du åpner for ditt affiliatesystem, og de aller færreste greier å selge i noe kvanta.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg ville nok fulgt picxx sitt råd her. Om du åpner et affiliateprogram så er sannsynligheten stor for at de fleste aldri vil få vite om det. Tradedoubler koster nok litt, men jeg tror Euroads bare tar provisjon og Advertising er langt billigere om jeg ikke tar feil!
 

Ctech

Medlem
Jeg har en god kontakt base så tror jeg kan få tak i en del. Men si nå at "det er lett" å få tak i folk som er villige til å være affiliates og har 2 valg.

1. 10 sider med annonser hvor jeg betaler 40'000 i måneden.

2. 10 sider med affiliate annonse, hvor jeg betaler 5% av omsetningen

nummer 2, er vel best for en liten og ny oppstartet butikk?


jeg vet jo at etter måned 1, så vil jeg jo vite svaret selv utifra statistikken :)
 

picxx

Well-Known Member
Hvor fikk du 40.000 fra ..
 

picxx

Well-Known Member
Vel var bare et eksempel

Et eksempel på hva.
Hvor stor beregner du omsetningen om du skal ut med 40.000 i fastpris, og vil du da komme gunstigere ut ved å heller betale prosent av omsetningen.
Det hele er jo bare et regnestykke, og man kommer ikke noe lenger ved å bare slenge ut løse tall hentet fra ingenting.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det koster ingenting å prøve. Enten får du affiliates eller så får du det ikke. Det kommer jo helt ann på hvor bra du promoterer det, hvor bra provisjon du gir og hvor mye hjelp du gir dem (i form av annonseringsmateriale og verktøy). Om f.eks Euroads ikke tar seg betalt annet enn provisjon har du iallefall ingenting å tape på å gå gjennom dem, så jeg ville iallefall vurdert det.

Du kan vel aldri få nok salgskanaler.
 
Topp