Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Starte flere Enkelt Person foretak?

zapotek

Medlem
teknisk sett er det jo kundene som betaler momsen, men det er meg det går utover da jeg må ta lavere pris for mine produkter.

Nok en gang, bedriftskundene dine får igjen momsen. Det er kun sluttforbrukere som skal betale moms. Du selger vel ikke design- og programmeringstjenester til privatpersoner?
 

MobyDick

New Member
santo: korrekt korrekt ;) godt conta faktura kvalitetssikrer mva-utregningene mine...

zapotek: nei, selger ikke designjobber til private, opererer ikke i den bransjen i det hele tatt. rundt 80% av mine salg er til private, og når jeg opererer med 1000-5000% profitt så taper jeg mye på momsen desverre... summene jeg får igjen er minimale, det eneste med litt verdi er macen jeg skrev av.

hadde det vært kun til bedrift så hadde det selvfølgelig ikke vært så farlig :)
 

alex1500

Medlem
Hjertelig takk for svar.

Hvorfor ønsker du egentlig gjøre dette? (jeg mener altså at "fokus" er et litt vagt begrep).

Grunnen til at jeg ønsker å ha to firma (istedefor å ha alt under ett firma), er at det blir uoversiktlig for potensielle kunder å ha alt under samme firma og webside. Firma som jeg driver nå, er ett programvare firma med fokus på systemer for shipping bransjen. Har pr idag 7 applikasjoner. Websiden til det firma skal presentere systemene (og bare ha fokus på det). Det er en del info som skal presenteres.

Det nye firmaet kommer til å tilby 10-15 IT tjenester. Hvis en potensiell kunde kommer inn fra f.eks. google og man har så mange programmer og tjenester at det er vanskelig å få oversikt over hva man egentlig driver med, så kan man miste kunden. Statestikk viser at man bare har noen sekunder på seg til å fange interessen til potensielle kunder.

Føler også at målgruppene for de to firmaene er forskjellig, siden shipping bransjen er dominert av menn (ca 80 - 90 prosent) og websiden er derfor utformet med menn i tankene (mørke farger), mens websiden for IT tjenestene bør være litt mer nøytral, siden målgruppen er alle firma i hele verden (bør derfor utformes med både menn og kvinner i tankene).

Hvis det ikke er mulig å registrere flere ENK, hvilke andre muligheter har jeg til å få firma nummer to opp å kjøre? AS blir som sagt litt for omstendelig.
 

zapotek

Medlem
Hjertelig takk for svar.



Grunnen til at jeg ønsker å ha to firma (istedefor å ha alt under ett firma), er at det blir uoversiktlig for potensielle kunder å ha alt under samme firma og webside. Firma som jeg driver nå, er ett programvare firma med fokus på systemer for shipping bransjen. Har pr idag 7 applikasjoner. Websiden til det firma skal presentere systemene (og bare ha fokus på det). Det er en del info som skal presenteres.

Det nye firmaet kommer til å tilby 10-15 IT tjenester. Hvis en potensiell kunde kommer inn fra f.eks. google og man har så mange programmer og tjenester at det er vanskelig å få oversikt over hva man egentlig driver med, så kan man miste kunden. Statestikk viser at man bare har noen sekunder på seg til å fange interessen til potensielle kunder.

Føler også at målgruppene for de to firmaene er forskjellig, siden shipping bransjen er dominert av menn (ca 80 - 90 prosent) og websiden er derfor utformet med menn i tankene (mørke farger), mens websiden for IT tjenestene bør være litt mer nøytral, siden målgruppen er alle firma i hele verden (bør derfor utformes med både menn og kvinner i tankene).

Hvis det ikke er mulig å registrere flere ENK, hvilke andre muligheter har jeg til å få firma nummer to opp å kjøre? AS blir som sagt litt for omstendelig.

Jeg skjønner ikke problemstillingen helt. Det er ingenting i veien for å ha 2 ulike nettsider for samme firma. Et for designtjenesten og et for programmeringstjenesten. Kan overhode ikke se at dette skulle være forvirrende for kundene dine.
 

zapotek

Medlem
zapotek: nei, selger ikke designjobber til private, opererer ikke i den bransjen i det hele tatt. rundt 80% av mine salg er til private, og når jeg opererer med 1000-5000% profitt så taper jeg mye på momsen desverre... summene jeg får igjen er minimale, det eneste med litt verdi er macen jeg skrev av.

Ser jeg blandet deg sammen med trådstarter.... :D Det var han som drev med programmering og design.
 

alex1500

Medlem
Jeg skjønner ikke problemstillingen helt.

En del av firmanavnet mitt idag inneholder order "Software" og navnet er også veldig tydelig at har med shipping å gjøre. Ville du ha kjøpt f.eks logo av ett programvare firma i shipping bransjen?

Jeg ønsker at både logo og profil ellers for det nye firma skal være relatert til det som firma representerer. Jeg ønsker derfor å ha dette som to sperate firma.
 

MobyDick

New Member
Hørte med brønnøysund. de sa man måtte enten 1) ha ansatte eller 2) registrere det nye ENK-et i en annen kommune. ergo ikke tidenes hassle, sett det nye ENK-et på dine foreldre/besteforeldre/barn/kjærestes adresse i en annen kommune.

Jeg lurer på en annen ting: La oss si man driver et ENK kalt Hansen Foto. Man har oppgitt til brreg at man kun driver med fotografering. Så ønsker man å starte feks Hansen webdesign. Man kan ikke opprette et nytt ENK siden man ikke har ansatte, og man har ikke en alternativ adresse i en annen kommune. Kan man da bare begynne å drive med sin nye geskjeft selv om man har spesifisert at ENK-et skal drive med noe annet?

Kan Hansen Foto føre opp sitt nye domene som en utgift, selv om dette domenet skal brukes i forbindelse med webdesign-virksomheten? Hvis man selger klær, men ønsker å starte trykkeri, kan man kjøpe trykkeutstyr og bare skrive av momsen på firmaet? Det burde jo være lov, iom at staten gjør det så jævli vanskelig å starte ett separat ENK...
 

Tony J

Alle skal få
En del av firmanavnet mitt idag inneholder order "Software" og navnet er også veldig tydelig at har med shipping å gjøre. Ville du ha kjøpt f.eks logo av ett programvare firma i shipping bransjen?

Jeg ønsker at både logo og profil ellers for det nye firma skal være relatert til det som firma representerer. Jeg ønsker derfor å ha dette som to sperate firma.

1. Du kan når som helst endre firmanavnet ditt fra noe annet enn det du har i dag som
inneholder bl.a Software.

2. Nå vet jeg ikke hva den andre delen av firmanavnet ditt inneholder, men det
er muligens deler av navnet ditt som ENK krever. Så f.eks hvis navnet ditt i dag
er Olsen Software. Og du i utgangspunktet ønsket å ha et firma nr 2 (Olsen Logo)
, kan du istedenfor å ha et firma nr 2 kun ha ETT og kalle dette f.eks "Olsen Media" eller et
annet navn som kan dekke de begge jobbene du utfører.

3 Ved å ha ETT firma så vil du få det enklere i forhold til regnskap, samt du har muligheten til å samle domener, serverleie og alt annet utgiftshelvete som måtte dukke opp i samme firma slik at det også er lettere å holde oversikt på ting:)

God Jul

Tony
 

MobyDick

New Member
Tony J: var det også svar på mitt spm...? altså at jeg kan kjøpe ett nytt, urelatert domene nå, og trekke fra utgift + moms på mitt ENK som ikke har noe med det nye domenet å gjøre?
 

Tony J

Alle skal få
Tony J: var det også svar på mitt spm...? altså at jeg kan kjøpe ett nytt, urelatert domene nå, og trekke fra utgift + moms på mitt ENK som ikke har noe med det nye domenet å gjøre?

Nja, det er heller ment sånn at hvis ditt nåværende ENK ikke har noe med den nye tjenesten du ønsker å utføre kan du endre navn og beskrivelse på bedriften din slik at du får en næringskode som fanger opp driften av begge tjenestene.

På Altinn er det viktig at du oppgir en nøyaktig beskrivelse av det du skal holde på med slik at du får riktig næringskode.

Det er ikke du som setter din egen næringskode, men det blir satt ut i fra beskrivelsen din. Så dersom du ender opp med denne næringskoden f.eks:

63.12 Drift av web-portaler

Omfatter drift av websteder som bruker en
søkemotor til å generere og vedlikeholde store
databaser over internettadresser og -innhold i
et søkbart format og drift av andre websteder
som fungerer som portaler til internettet, f.eks.
mediewebsteder som leverer regelmessig
oppdatert innhold.


- så ser jeg ikke probmenet med å registrere mange domener og drive disse mot flere websteder.

Tony
 

TT D

New Member
Kanskje litt off topic, men ... Går det ann å ha flere næringskoder på ett ENK eller bør/må en helst starte ett nytt? Jeg har ett ENK som er rettet mot musikk, (booking og trubadur virksomhet) og holder på å starte opp som web designer. Det ENK jeg har pr i dag er ikke moms pliktig. Hva er det beste for meg å gjøre her?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
næringskoden spiller vel egentlig ingen rolle, såvidt jeg husker.

Bare fortsett fram til du nærmer deg 50.000 i omsetning for webdesigndelen (altså omsetning som er innenfor mva-området, og i løpet av en 12-mnd-periode), så registrerer du deg og blir mva-pliktig, og deretter legger du til mva på fakturaene for webdesignjobbene.

Hvis du gjør jobber som ikke er mva-pliktige (ville ha dobbeltsjekka det om bookingdelen), så skal du fremdeles ikke beregne mva på disse, men du kan fint fakturere det fra samme firma.
 
Topp