Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Starte nettbutikk - hvordan får man tak i varer

thomasn

New Member
Hei!

Jeg er helt grønn på området nettbutikk. Dvs Jeg vet hvordan jeg lager en nettbutikk,
oppretthoder den osv, men jeg vet ikke hvordan jeg går frem for å få tak i varene.

Si jeg skal selge sko, hvor begynner jeg?
går jeg til de som har agentur og kjøper av de eller går jeg rett til skomerket jeg vil selge?

er det noen som har noen tanker, lenker eller en liten utstrakt hånd til en fremtidig gorssist? :)


Thomas
 

thomasn

New Member
hvis jeg kjøper fra alibaba, hvordan vet jeg om det er ekte vare?

og hvis det fins en med agentur i norge på en vare, har jeg lov til å kjøpe varen fra alibaba og selge den?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hvis du kjøper "fra Alibaba" er det egentlig bare slik at du får kontakt med en 'produsent' via Alibaba. De fleste er ikke produsenter, men representerer en produsent. Med mindre du kan ringe til China selv (og de snakker ikke bra engelsk) så finner du ikke lett ut hvem som produsenten er.
Vi kjøpte en del kaffekopper via produsenten av kaffemaskinen vi selger, og hun fant ut at hun også hadde kjøpt av en mellommann da de reklamerte på varene - og det er altså i Kina selv. Så som nordmenn forventer jeg ikke at man finner produsenten lett.

Du kan prøve å snakke med en tredje part. En lenk til ei jeg kjenner som bor i Shanghai (Helen Xiao - de allerfleste engelske fornavn der borte er selvvalgt for å gjøre kommunikasjon litt enklere) la jeg til i forrige posten.
Hun har skaffet meg kontaktinfo med den som produserer hagebelysning for oss.

Alternativt kan du reise til en messe (jeg var i tyskland i september ifjor: morro, travelt, kjekt, veldig viktig å treffe og snakke med folk ansikt til ansikt).

Når du har funnet en produsent kjøper du noen samples, slik at du får se på og prøve produktet i virkeligheten.
Hvis produsenten har en avtale med en norsk firma så hører du nok om det.

En agentur innebærer en kontrakt mellom to parter, og påvirker ikke nødvendigvis deg.
Hvis jeg kjøper te fra en leverandør (A) i Pakistan og et AS har en agentur på te fra en annen leverandør (B) i Pakistan så påvirker deg ikke meg. Til og med ikke når leverandør A kjøper av leverandør B.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Vi har ikke blitt svindlet enda (i Kina, men her i Norge derimot....), men så lot jeg være å bestille når ting ikke føltes riktig noen ganger.

F.eks. var det en gang jeg skulle få tak i to stykk high-end keyboard som det visstnok var meget stor prisforskjell på, og verdt å importere selv. Det er aldri kun 1 som tilbyr sånt så prisforskjellen virket mulig. Fant så en person som jeg snakket en del med, men han hadde etter min oppfatning mye mer interesse i hvordan pengene skulle komme hans vei, enn hvordan varene skulle komme min vei.

Og så har jeg jo Helen som snakker kinesisk samt engelsk og som jeg spør titt og ofte. Hun er rimelig og jeg kan stole på henne.
F.eks.: en konkurrent på en av våre produkter kjøper hos en mellommann som bestiller hos samme fabrikk der vi får produsert, så der sparte vi noen kroner takket henne.
 

thomasn

New Member
takk for mange gode tips!

men da lurer jeg på.

er det noen fordeler man har som butikk. Får man moms fradrag på varer siden man tar moms av varen når man selger den i norge? og for man noen fordeler vedrørende import og toll avgifter?
 

hohohoo

Medlem
I min ungdom så vurderte jeg faktisk å starte en nettbutikk for sko. Ideen er forsåvidt ikke lagt død enda. Det strandet på manglende finanisering av markedsmidlser for min del.

For en ting er å få en butikk på luften noe annet, er å få folk til den som handler.

Nuvel,, å søke på "wholesale shoes" er en god start.

Utfordringen med "wholesale" eller grossist, er at du må kjøpe mange par, 10 eller flere. Men når jeg gjorde mitt regnestykke, så kunne jeg gange kostprisen med 6 og fortsatt være konklurrransedyktig med f.eks Din Sko.

Ganger du kostprisen med 6, så trrenger du å selge 2 par til full pris, sånn ca, for å være i null. Selger du de siste 8 parene på salg til halv pris, så er det du tjener på salget ren netto.
 
Topp