Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Starter nye nettaviser, søker partnere

sten

Medlem
Jeg synes du vakler litt her, ellers er det jeg som ikke forstår noe. I ditt første innlegg er du på jakt etter en aktiv partner som du blant annet kan sparre med. Og, nå er du plutselig bare på jakt etter en ren investor rett og slett. Men, uten å ha en plan for å få inn kroner!?!

Er dere virkelig 5 eiere av Botasport som skal dele på 250€ x12 - ikke rare avkastningen!

Har du en forretningsplan å legge frem?

Helt enig, uten en forretningsplan å legge fram kommer man ikke langt.
Det er en fordel å lage en forretningsplan før man starter, å som regel starter det ved at man har en forretningsidee.
Men det mange gjør feil er å la forretningsideen bli uskreven.
Tenk hvor mye lettere det er å kunne vise fram en forretningsplan hvor alt rundt forretningen er beskrevet i detalj.

En ting kan jeg si, å det er at jeg aldri kommer til å ta noen seriøst hvis de ikke engang har lagt ned arbeid i forretningsplanen, det sier jo noe om hvor lat man egentlig er.
Gjør et godt grunnarbeid så slipper man unødvendige fallgroper.

Når du har på papir hvem kundene er, hvilke behov dere skal dekke å hvilke produkter dere skal tilby for å dekke behovene så har dere også noe å rette dere mot.
Dette øker også effektiviteten betraktelig, så dere taper ikke noe på det.
Å husk, forretningsideen er ikke konstant, så den kan endres ved behov.
Så ikke vær redd for at ideen skal begrense dere, for den kan endres når man ikke føler at den er så effektiv i f.eks forhold til de nye forrutsetningene til bedriften.

F.eks kan ideen endres hvis man foreksempel har vokst mye, å ser at man har kapital til å dekke nye behov, nye kundegrupper og nye produkter for å dekke disse nye behovene.
Når jeg tenker på produkter mener jeg produktenes oppdeling som er varer og tjenester, hvor vare er noe man kan ta på mens tjeneste er noe man kan gi i form av å gjøre noe fysisk for en annen person.

Ole:Kan du komme med is til meg?
Kari:Ja det kan æ!
(Kari henter is til Ole)
Det er et eksempel på at Ole ber om et produkt som består av både en vare og tjeneste.
Varen er selve isen, mens tjenesten er det Kari gir i form av å hente isen.

Var et lite eksempel jeg kom på i farta.

Kan nevnes at det er litt mer motiverende å ha et mål å strekke seg etter, spesielt når målet er et fast mål svart på hvitt.

Så min anbefaling er at dere setter der inn i arbeidet med å lage forretningsplanen.;)
 

hansson

Langveisfarende
Jeg tror det er et feiltrinn å holde prosjektene separat. Tenk at dere er et mediehus, der dere bruker overskudd fra ett prosjekt til å bygge opp de andre. Det vil gi langt større slagkraft enn å pusle i det små med en rekke separate, men fattigere, prosjekter.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
for ikke å snakke om at det kan være nyttig å utveksle innhold, om ikke med de fulle artiklene på flere sider, så ihvertfall med bilde/tittel fra en artikkel fra en siden som også vises på en eller flere andre. Det er helt garantert at samme person vil være interessert i å lese om ting også under de andre områdene, noen i større, noen i mindre grad, men bortimot garantert til NOEN grad. Og vips, så øker dere trafikken og inntjeningen.
 

sten

Medlem
for ikke å snakke om at det kan være nyttig å utveksle innhold, om ikke med de fulle artiklene på flere sider, så ihvertfall med bilde/tittel fra en artikkel fra en siden som også vises på en eller flere andre. Det er helt garantert at samme person vil være interessert i å lese om ting også under de andre områdene, noen i større, noen i mindre grad, men bortimot garantert til NOEN grad. Og vips, så øker dere trafikken og inntjeningen.

Sant så sant ;)
Men man må ikke gape over for mye på en gang, bedre med mye om lite en lite om mye :D
 

n0stra

Medlem
Om det er slik at det albanske nettmarkedet er ungt og uutviklet så kan man jo ha et stort potensiale om man er nybygger. Man kan jo ta mange ideer fra andre markeder og lansere de der først. Det blir jo som Telenor når de gikk inn i Bangladesh osv. Selve salg per enhet var lavere men det ble mye penger utav det likavel.

Albania har jo også helt andre regler for reklame, sport er jo naturlig koblet med øl og brennevin i andre land som ikke har forbud mot alkoholreklame. Er det ingen lokale bryggerier og tilsvarende? Jeg vet Heineken er veldig hardt frempå for å posisjonere seg i sørøsteuropa blant annet. De har jo etablert bryggerier overalt der.

Og om du skal først snakke med slike store firma er det dødsviktig å ha en god markedsplan, statistikk på utvikling, besøk med mer. Du må vise hva de har å tjene på det, ikke komme med lua i hånda innstillingen mange dessverre har i begynnelsen. Du må være av typen "fordi dere vil få et godt utstillingsvindu mot en stadig økende lesergruppe som er midt i deres produkts målgruppe, og det til en meget god pris med mulighet for reforhandling senere"
 

Liridon

Medlem
Jeg synes du vakler litt her, ellers er det jeg som ikke forstår noe. I ditt første innlegg er du på jakt etter en aktiv partner som du blant annet kan sparre med. Og, nå er du plutselig bare på jakt etter en ren investor rett og slett. Men, uten å ha en plan for å få inn kroner!?!

Er dere virkelig 5 eiere av Botasport som skal dele på 250€ x12 - ikke rare avkastningen!

Har du en forretningsplan å legge frem?

En aktiv partner er det jeg ønsker, mulig jeg ikke var tydelig nok på dette. Det jeg mente med det siste innlegget var at jeg kan ta meg av de praktiske tingene dersom det er ønskelig. Det er snakk om for eksempel kommunikasjonen med journalistene.

Jeg eier 50 % av BotaSport, de resterende eiendelene er fordelt på de fire andre. Å øke omsetningen er noe vi jobber med. Det skal sies at vi har fått et bud på 20.000 Euro på prosjektet. 10.000 Euro i eventuell profitt i løpet av 10 måneder er ikke dårlig.

I skrivende stund har jeg ingen forretningsplan å legge fram, men jeg skal få det på plass i løpet av helgen.
 

hansson

Langveisfarende
Dere tenker for smått her. 10 000 euro i profitt på et markedsledende nettsted er peanøtter. Med litt ekstra innsats på å konvertere lesere til penger kan dette nettstedet selges for ti til 30 ganger det beløpet, bare for å dra et tall ut av hatten.
 

Liridon

Medlem
Om det er slik at det albanske nettmarkedet er ungt og uutviklet så kan man jo ha et stort potensiale om man er nybygger. Man kan jo ta mange ideer fra andre markeder og lansere de der først. Det blir jo som Telenor når de gikk inn i Bangladesh osv. Selve salg per enhet var lavere men det ble mye penger utav det likavel.

Albania har jo også helt andre regler for reklame, sport er jo naturlig koblet med øl og brennevin i andre land som ikke har forbud mot alkoholreklame. Er det ingen lokale bryggerier og tilsvarende? Jeg vet Heineken er veldig hardt frempå for å posisjonere seg i sørøsteuropa blant annet. De har jo etablert bryggerier overalt der.

Og om du skal først snakke med slike store firma er det dødsviktig å ha en god markedsplan, statistikk på utvikling, besøk med mer. Du må vise hva de har å tjene på det, ikke komme med lua i hånda innstillingen mange dessverre har i begynnelsen. Du må være av typen "fordi dere vil få et godt utstillingsvindu mot en stadig økende lesergruppe som er midt i deres produkts målgruppe, og det til en meget god pris med mulighet for reforhandling senere"

Du peker på noe veldig viktig her. Det albanske nettmarkedet er ungt og ennå uutviklet, som du selv nevner. Det er noe av grunnen til at vi fikk stor suksess på veldig kort tid med nettsiden BotaSport. Vi var en av få aktører på markedet.
 

Liridon

Medlem
Dere tenker for smått her. 10 000 euro i profitt på et markedsledende nettsted er peanøtter. Med litt ekstra innsats på å konvertere lesere til penger kan dette nettstedet selges for ti til 30 ganger det beløpet, bare for å dra et tall ut av hatten.

Takk for gode innspill. Vi har vært flinke til å markedsføre produktet og få det til å vokse, men jeg er enig i at vi har ennå mye å hente med tanke på inntjening. Det er mulig vi mangler litt kompetanse på dette område, og det kan kanskje være noe av grunnen til at vi ikke har tjent mer penger på nettstedet.
 

Liridon

Medlem
Har du tenkt til å også kjøre disse sidene på albansk?

Jeg eier også en norsk nettside: Italienskfotball.no. Nettsiden har vært inaktiv i ett år nå, men jeg har kontakt med en person i Kosovo som er interessert i å jobbe som journalist. Han har bodd i Norge før, og snakker flytende norsk. Grunnen til at jeg ser til Kosovo når jeg skal finne journalister, er at arbeidskraft er billig.
 
Topp