Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Stevning

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg mottok idag et brev fra Rogaland Politidistrikt hvor jeg blir stevnet i offentlig straffesak. Jeg er tiltalt for overtredelse av vegtrafikkloven §31 første ledd jf §5 første ledd jf annet ledd jf skiltforskriftens §8. Altså, de påstår at jeg kjørte for fort.

I brevet står det at jeg er stevnet "til å møte under hovedforhandling .. for å overvære sakens behandling, avgi forklaring og eventuelt motta dom."
Er det ikke mulig å komme med innsigelse? Jeg har mottatt svært lite dokumentasjon nemlig (bare en påstand), og for å kunne forsvare meg ordentlig må jeg helst ha innsyn i beviset?

Ellers blir jeg altså stevnet, og jeg lurer på om jeg må fremme noen krav eller utarbeide dokumentasjon på kostnader ifm reise og tapt arbeidstid (er det standard satser som gjelder her?)

Dette er nytt for meg.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Du burde, dersom dette er en alvorlig fartsovertredelse, kontakte en advokat. Det koster litt, men er absolutt verdt det.
 

Skjultip.no

New Member
Du sier at "de påstår at jeg kjørte for fort". Gjorde du det? Ble du tatt i laser, fotoboks, eller gjennomsnittsfart ved at politibil fulgte etter deg? Du tilstod tydeligvis ikke forholdene på stedet, da ville du bare blitt tatt inn for en tilståelsesdom, og ingen stevning. Så jeg lurer på om du vil forklare litt mer utdypende hva som har skjedd her? Så kanskje jeg kan bistå noe, uten å love noe som helst.
 

picxx

Well-Known Member
Nei, du kan ikke komme med innsigelser når du blir stevnet av øverigheta, men du kan anke en evt. dom.
 

Mortenxx

Medlem
Det enkleste er å alltid kjøre rundt med julenissemaske (eller andre masker). Det gjør fotokonfrontasjonen betydelig mer interessant.
Det kan'ke være meg, han der på bildet. Det er jo en gammal mann, jo. Hvitt hår og langt hvitt skjegg? Jeg er jo ikke mer enn 30 år?
Beviset i saken er mest sannsynlig en fotoboks, eventuelt gjennomsnitt mellom 2 fotobokser. Det kan selvfølgelig også tenkes at det er måleutstyr plassert i bil.

Ved fremmøte i retten får ihvertfall vitner dekket reiseutgifter og tapt arbeidsfortjeneste, men jeg aner ikke hvordan det er når man er tiltalt. Jeg aner heller ikke om de bruker standard satser, max satser eller reelle utgifter. Man fyller vanligvis ut et skjema som utleveres i resepsjonen, etter at man har fullført vitneplikten.
 

Skjultip.no

New Member
Det enkleste er å alltid kjøre rundt med julenissemaske (eller andre masker). Det gjør fotokonfrontasjonen betydelig mer interessant.


Vet ikke om det er trådd i kraft ennå, eller om det bare er vedtatt, men dette funker dessverre ikke lenger.

Det var et stort problem for politi ved fotoboks-bilder, og bomringer hvor folk kjørte på autopass. At de enten hadde maske, skjulte seg bak avis, solskjermen nede og hodet presset opp i taket, osv. Da kunne man ikke bevise hvem sjåføren var, og mange slapp tiltale (hvertfall straff.

Dette ble til slutt et så stort problem for de nevnte at det ble vedtatt at fra og med en eller annen dato så vil eieren av bilen bli holdt ansvarlig, dersom ingen andre påtar seg ansvaret for overtredelsen.

Så hvis du har noen kjente du av en eller annen grunn vil straffe, spør pent om å låne bilen deres en dag. Gjem ansiktet ditt, og kjør på autopass i bomringer, og lek litt med fotobokser!
 

Coulix

Medlem
Jeg har mottatt svært lite dokumentasjon nemlig (bare en påstand), og for å kunne forsvare meg ordentlig må jeg helst ha innsyn i beviset?

Nå er det vel helst politiet som skal kunne dokumentere at du kjørte for fort, gjennom måling over distanse og/eller laser. Har de det så har du ingenting å komme med uansett. Spør om å få se bevisene før du gjør en uttalelse, som du mest sannsynlig blir presentert med ganske tidlig likevel, så vet du fort hvor du står.

Avhengig av alvorlighetsgraden, er det sikkert ikke dumt å konsultere med en advokat først.
 

Knut

Medlem
Om du har rett til innsyn i sakens dokumenter avhenger vel litt av hvilken status du har. Er du misstenkt har du ofte ingen rett til innsyn. Er du tiltalt eller siktet har du noe større rett til innsyn. Du kan også ha rett til å få oppnevnt en advokat.

Da jeg måtte møte i tingretten for å ha nektet å vedta en bot for å ha kjørt for fort, fikk jeg kun se rapporten fra den politimannen som stanset meg.
Jeg fikk forklare meg og legge fram min sak, og måtte svare på spørsmål fra dommeren.

Forøvrig ble påstand om inndragelse av førerkort og ubetinget fengsel ble omgjort til full frifinnelse :)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg er siktet, så det er vel "forbi" mistenkt-stadiet?
Tenkte at jeg ikke ville bruke tid på vaset, men nå stevnet de meg altså til slutt. Er ikke noe imponert over administratørene.

Angående bevis tenkte jeg bl.a. på å få sett dokumentasjon at utstyret som ble benyttet var sertifisert (og kan godt ta hele veien på at den som har sertifisert faktisk er sertifisert etc). Har de tatt et bilde hadde det vel vært en ide å få sett det, selv om det jo ikke er JEG som avgjør om det er meg.
Har en mistanke at det er en fartsboks, men det står det ingenting om.

Jeg kjører aldri for fort, og dette er en mindre overtredelse tror jeg (57 i 50 sone). Pga av plettfri vandel, også når det gjelder fartsbøter, er det vel hevet over enhver tvil. Har lest en historie om at det ble utstedt samme skilt for to forskjellige biler.
To biler med samme registreringsnummer - Aftenbladet.no

Saken avgjøres i min arbeidstid.
Når man blir frifunnet: kan man fremme krav for godtgjørelse for tapt arbeidstid, eller må det skje før saken avgjøres?
 

Knut

Medlem
Du har rett til å få vite hvordan, hvor og med hva slags utstyr som ble brukt. Husk at det er politiet som må bevise og sannsynligjøre at det var du som kjørte.
Vær også obs på at om du hadde godtatt boten så hadde ikke det påvirket vandel o.l. En dom i retten vil gjøre det.
 

Nutz

Med lem
Du får garantert ikke fengsel for det Pong, de driver heller inn pengene. -Eiendeler på tvangsauksjon for å få inn pengene..
 
Topp