Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Stop Streamin Group! Advarer mot å embedde!

Altberger

Medlem
hei!

Fikk nettopp mail fra de nevnt over om at de ber Sportsbloggen.com fjerne en embedding - Vi stremaer ikke selv - vi embedder, fra sportsbloggen.

Kopi;

Viser til e-post fra C More Entertainment AB, og bekrefter at saken er registrert med saksnummer NO-10-0012.

Vi gjør oppmerksom på at denne typen distribusjon rammes av åndsverksloven §54, jf. §§ 45a og 53a, selv om videoen kommer fra en tredjepart og kun hotlinkes/embeddes på siden og Sportsbloggen.com ikke står for selve kilden til streamen.

Vi anmoder derfor om at Sportsbloggen.com umiddelbart avstår fra en slik distribusjonsform uten kringkastingsforetakets og rettighetshavers samtykke.


Med hilsen

STOP Streaming Group
STOP NO


Hej,

Vi har noterat följande text på er hemsida (sportsbloggen.com):

Ja! Vi vil forsøke å legge opp ulike live streams av kampen mellom Kypros og Norge i fotball nå på førstkommende fredag. Mange har spurt etter gode live streams og vi lover å gjøre vårt beste for at du skal få en god fotballopplevelse. Mer informasjon vil du finne på selve kampdagen førstkommende fredag. Watch Cyprus Vs Norway Live Stream here! 08 October, 2010
Les hele artikkelen »

Vi vill härmed informera er om att C More Entertainment AB (Canal+) innehar exklusiva rättigheter till att göra livesändningen från matchen mellan Cypern och Norge tillgänglig för allmänheten i TV och via Internet inom hela Norden.

Canal+ har inte lämnat sin tillåtelse vare sig till Sportsbloggen.com eller någon annan att göra sändningarna från matchen mellan Cypern och Norge tillgängliga för allmänheten genom livestreaming på det sätt ni anger på er hemsida. So om ni verkligen avser ”legge opp ulike live streams” till matcherna eller på annat sätt marknadsföra sådana live streams, så begår ni ett intrång i Canal+ rättigheter.

Om ni inte snarast bekräftar till oss att inga live streams kommer att läggas upp eller marknadsföras av er så förbehåller sig Canal+ rätten att vidta rättsliga åtgärder inklusive kräva skadestånd.

Vänliga hälsningar,
XXXXXXX


XXXXXX
General Counsel

Office: C More Entertainment AB, Tegeluddsvägen 3, 115 84 Stockholm, Sweden

Kopi slutt!

Jeg fikk også nettopp en telefon fra en som hadde registert seg men som lurte på diverse. Blant annet om jeg streamet fra GET. Noe jeg selvsagt ikke gjør. På spørsmålene så skjønte jeg hvem jeg snakket med og rett etter kom mailen over.

Men. Jeg streamer jo ikke selv. Jeg embedder. Er det plutselig så mye værre enn å legge ut en lenke?
Jeg mener at Canal+ her missforstår. At de ikke skjønner at det ikke er jeg som streamer.

Lenke til siden; Se Kypros vs Norge Live Streaming! Cyprus / Norway | Sportsbloggen.com

Stremen embeddes fra her; Live Streaming | Live Videos | Live Broadcasting | Live streaming TV
De skyter feil hest vel?

Hva er riktig her?

haster med svar for kampen starter snart,,,,
 
Sist redigert:

Erlend

Medlem
Det eneste rådet jeg har, er å ringe en jurist som har peiling på det. Så vet du det til neste gang du skal streame.
 

kongen

kongemedlem
Det kan fort bli kostbart for deg hvis det viser seg at du ikke har lov å tilrettelegge for visning av kampen som andre har rettigheter til. Dessuten vil ikke en gambling-reklame på samme side virke særlig formildende i rettsystemet.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det gjorde jeg for noen måneder siden og han sa at så lenge du ikke streamet selv var det ok.
Men det var bare 1 jurist. Det er mange jurister...

Er det advokaten til folka bak Pirate Bay du har snakket med? Vel, de ble jo dømt til forholdsvis harde dommer. Og la meg bare fjerne all tvil fra ditt hode. Du har ikke under noen omstendigheter lov til å "kringkaste" noe som helst enten via linker, streaming, embedding eller hva som helst uten rettighetshavers tillatelse. Sorry, sånn er lovverket.

Men for min del må gjerne legge ut linker til streams for kampen, altså. Jeg skal til og med sjekke dem ut. Jeg er jo tross alt fotballinteressert. Men det er ikke lov for deg å gjøre dette, og det er helt riktig som en annen i tråden sier.

Dette kan bli dyrt for deg.
 

Altberger

Medlem
Er det advokaten til folka bak Pirate Bay du har snakket med? Vel, de ble jo dømt til forholdsvis harde dommer. Og la meg bare fjerne all tvil fra ditt hode. Du har ikke under noen omstendigheter lov til å "kringkaste" noe som helst enten via linker, streaming, embedding eller hva som helst uten rettighetshavers tillatelse. Sorry, sånn er lovverket.

Men for min del må gjerne legge ut linker til streams for kampen, altså. Jeg skal til og med sjekke dem ut. Jeg er jo tross alt fotballinteressert. Men det er ikke lov for deg å gjøre dette, og det er helt riktig som en annen i tråden sier.

Dette kan bli dyrt for deg.

Vel, jeg har fulgt canal+ sin anmodning i dette tilfellet. Men... en stråmann som eier virker bare mer og mer forlokkende!! :(
 

Tonny Kluften

Administrator
Om ni inte snarast bekräftar till oss att inga live streams kommer att läggas upp eller marknadsföras av er så förbehåller sig Canal+ rätten att vidta rättsliga åtgärder inklusive kräva skadestånd.

Du behøver ikke si ifra til dem atdu ikke skal sende kampen.
Når det er sagt så er det soleklart at du ikke har rett til å sende kampen. Vises kampen på siden din så kringkaster du kampen. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor det er noe å lure på om du har lov eller ikke.
 

Altberger

Medlem
Om regulert, hvor går i så fall grensen?

(disse spørsmålene har jeg også sendt til streaming norge)

Hei!
Har ikke noe ønske om å bryte lovverket så da må jeg spørre om de retningslinjer som gjelder.

Som jeg meget tydelig forklarte da en av deres folk ringte meg per telefon så var det aldri snakk om å streame noe selv, kun vise til streamer som alt ligger ute på Internett.

Hypotetisk tilfelle:
Om jeg viser en lenke til MyP2P.eu :: Free Live Sports on your PC, Live Football, MLB, NBA, NHL and more... - er det forbudt eller tillatt?

Om det er tillatt. Er det da det samme som gjelder om jeg legger lenken hit;
MyP2P.eu :: Football schedules, watch live Football on your pc.
- Er det tillatt eller ikke?

Og videre.
Blir det noe verre om jeg viser de helt fram?
Dvs hit; MyP2P.eu :: Uefa Euro 2012 Qualifying - Israel vs. Croatia
Hvordan kan dette evt. være lovstridig?

Eller. Er det plutselig her at jeg bryter loven?
sop://broker.sopcast.com:3912/90804

Hva er en hotlink? En lenke som er aktiv?
Betyr dette at det da er lov å vise en lenke som ren tekst men ikke tillatt å gjøre den klikkbar?

Hvor går grensene?
Finnes disse?
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Alle dine linker er ulovlige, bl.a etter åndsverkslovens §45 a):


En kringkastingssending eller deler derav må ikke uten kringkastingsforetakets samtykke:
a) opptas på innretning som kan gjengi den,
b) utsendes trådløst eller videresendes til allmennheten ved tråd, eller
c) på annen måte i ervervsøyemed gjøres tilgjengelig for allmennheten.
(kilde: <dato>LOV-1961-05-12-2</dato> Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven).)​

Gjennom dine linker gjør du disse opptakene tilgjengelig for allmenheten, og det er forbudt. De som streamer bryter selvfølgelig flere paragrafer enn bare denne, og det gjør nok du også dersom du bare leter litt.

Men hvis du spør om en grense, så tror jeg nok du skjønner den. Grensen er: Det er forbudt å linke til/streame/hinte til hvor dette materialet ligger. Det var da også dette pirate bay ble dømt for.

Men herregud, du er jo vel over 18 år så det er jo bare å kjøre på så mye du orker. Det er jo et fritt land og den greia der.
 

Kassimaja

Geocacher
Men hvis du spør om en grense, så tror jeg nok du skjønner den. Grensen er: Det er forbudt å linke til/streame/hinte til hvor dette materialet ligger. Det var da også dette pirate bay ble dømt for.

Hvis det er slik du sier så vil bare det å nevne et eller annet piratnettverk være ulovlig. Det er da vell ikke slik at jeg ved å nevne pirate bay og noe av alt du kan laste ned der bryter loven. Det er den personen som eventuelt laster ned som gjørnoe feil, ikke jeg som fortalte han om siden...

Ved å tilrettelegge for visning av ulovlig materiale ved å vise det på din nettside er du på tynn is, men ikke hvis du bare forteller hvor det ligger og gir de som leser et valg om de vil følge linken eller ikke.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hvis det er slik du sier så vil bare det å nevne et eller annet piratnettverk være ulovlig. Det er da vell ikke slik at jeg ved å nevne pirate bay og noe av alt du kan laste ned der bryter loven. Det er den personen som eventuelt laster ned som gjørnoe feil, ikke jeg som fortalte han om siden...

Ved å tilrettelegge for visning av ulovlig materiale ved å vise det på din nettside er du på tynn is, men ikke hvis du bare forteller hvor det ligger og gir de som leser et valg om de vil følge linken eller ikke.

Det er galt. Det er fullt lovlig, i en redaksjonell kontekst, å opplyse allmennheten om f.eks pirate bay og aktiviteten der, men det er derimot ikke lov å gjøre som trådstarter gjør her, nemlig henvise brukere til ulovlig streams i ervervsøyemed. Men dette er forsåvidt en tolkningssak, noe rettssaken mot pirate bay viste.

I dette tilfellet er jeg dog redd for at trådstarter bryter loven.
 

Kassimaja

Geocacher
Men hva er forskjellen på om TS lenker til en annen nettside som viser ulovlig materiale eller det at vg.no skriver om den samme nettsiden. Den store forskjellen er i alle fall at mange flere leser vg og blir fristet til å laste det ned.

En annen ting er at i dette tilfellet snakkker vi om streamet materiale. Det er altså ikke snakk om noe nedlastning eller arkivering for senere bruk. Det er kringkasteren som er den ansvarlige ikke platformen materialet vises på, for dette kan variere.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Men hva er forskjellen på om TS lenker til en annen nettside som viser ulovlig materiale eller det at vg.no skriver om den samme nettsiden. Den store forskjellen er i alle fall at mange flere leser vg og blir fristet til å laste det ned.

Skjønner ikke hvorfor du spør om dette. Den eneste rettskraftige dom vi har, som må sies å kunne skape en viss presedens, er dommen fra sverige der pirate bay ble dømt. Hadde de blitt dømt i norge? Utvilsomt. Og når man tenker på en nylig dom fra stavanger der et privat selskap fikk rettens medhold i at de måtte ha rett til å få utlevert navnet på en fildeler fra en bredbåndsleverandør, så kan du jo tenke deg selv.

Det er ikke noe å diskutere. Dette er ikke lov, dette kan bli veldig dyrt - men igjen; dere er jo alle over 18, så sett igang. Spre så mange streamingmatcher dere klarer.

Really, I don't care. Det er ikke mine penger.
 

Knut

Medlem
Den er ikke rettskraftig heller. De holder på med ankesaken nå.
Om det skulle vært sånn at man ville bli dømt for å linke til en side med ulovlig innhold så ville internett i norge blitt intranett.
Vi i norge ville ikke engang kunne linke til en svensk eller dansk avis fordi denne har reklame for gambling.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Den er ikke rettskraftig heller. De holder på med ankesaken nå.
Om det skulle vært sånn at man ville bli dømt for å linke til en side med ulovlig innhold så ville internett i norge blitt intranett.
Vi i norge ville ikke engang kunne linke til en svensk eller dansk avis fordi denne har reklame for gambling.

Å? ABC Startsiden måtte da fjerne linker fra sin katalog som henviste til gamblingsider. Og enhver skjønner jo at å linke til en stream der ulovlig materiale vises ikke er holdbart, hverken juridisk, moralsk eller etisk. Men som jeg sier. Det er jo bare å kjøre på.

Det blir moro å følge rettssaken.
 
Topp