Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Strengere med henvisnig

Tonny Kluften

Administrator
Det blir strengere her ang. å henvise til artikler på andre nettsteder. Hvis det viser seg at artiklen ikke er veldig hjelpsom blir innlegget slettet. Den som poster lenker til artikler andre steder bør istedenfor kopiere teksten fra artiklen og poste den her hvis dette er mulig (lovlig).
Målet er at brukerne her på WF skal slippe å hoppe frem og tilbake mellom WF og andre nettsteder for å få info.
 

Erlend

Medlem
Bra at det blir strengere. Ser at mange lenker til egne nettsider, men for å være helt ærlig så har jeg ikke blitt noe klokere flere av gangene.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Kan ikke si meg enig i dette da det i 99,99% av tilfellene er ulovlig å kopiere teksten hit.

At det skal bli enda strengere har jeg ikke noen stor formening om da jeg ikke synes det har vært noe særlig med linking til andre artikler - så jeg ser ikke helt problemet.

At brukerne ikke skal ha behov for å hoppe rundt fra nettsted til nettsted synes jeg bare virker som en billig unnskyldning for å få mer innhold og trafikk på WF - men, mulig jeg tar feil!?!
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Tja.. I disse 99,99% kan du sikkert quote det vesentlige og legge ut en lenk til artikkelen. Som Tonny sier:
Hvis det viser seg at artiklen ikke er veldig hjelpsom blir innlegget slettet

Du kan lese hans innlegg her: https://www.webforumet.no/forum/nytt-fra-wf/9887-strengere-med-henvisnig.html#post90261

Ellers flott at du ikke ser problemet. Med Tonny's vedtak blir det enda mindre av lenking til egne sider, så hvis du ikke synes det er noe problem nå, så kommer du nok ikke til å merke noe forskjell ;)
 

kongen

kongemedlem
All lenking til eget nettsted i post burde vært forbudt. Man kan benytte signatur hvis man ønsker å lenke til nettsted.

Alternativt så kan du gå over til <nofollow>
 

Nutz

Med lem
Ja, lenking til en artikkel på egne sider er helt unødvendig, -det er bare å ta en cut/paste. -Lover at dere ikke kommer i noen nevneverdig copyright-trøbbel med eieren av innholdet. :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
...så hvis man har skrevet en bra artikkel på sine egne sider, og noen spør om temaet her, så skal man i stedet for å linke til den, "gi den bort" til webforumet?

Og ang. kopiering fra noen andres artikkel: å sitere en setning eller to er en ting, men det skal ikke så mye til før man overskrider sitatretten, og i de fleste tilfeller vil det vel kreve mer enn et par setninger for å forklare noe man har skrevet en hel artikkel om. For ikke å glemme at man i alle fall bør (må?) oppgi/linke til kilde for å gjøre dette lovlig.

Syns dette var en litt tåpelig regel.
 

Tonny Kluften

Administrator
Det er ikke helt forbudt å linke til egne artikler nei. Men det er lov å bruke hodet! Hvis bare en setning eller så i artiklen er nyttig og resten reklame eller lign. blir det tull å linke til den. Og det har skjedd noen ganger, det er derfor jeg nevner dette.
Og hvis man gidder å lese det jeg skrev så står det "...poste den her hvis dette er mulig (lovlig)".

Det er forøvrig ikke tåpelig å få mest mulig god info på et enkelt sted.
 

picxx

Well-Known Member
...så hvis man har skrevet en bra artikkel på sine egne sider, og noen spør om temaet her, så skal man i stedet for å linke til den, "gi den bort" til webforumet?

Hvorfor ikke skrive artiklen på wf-bloggen, hvor man også får kreditt tilbake til egen nettside, så kan man linke fra forumet til wf-bloggen?
Dette gjelder selvsagt de som ser nytten i å "skynde seg" i å skrive en artikkel når man ser et spørsmål dukker opp her på WF.
Ellers står jo Tonny ganske fritt til hvordan han vil ha det på wf da, så enten føyer man seg eller man lar bare være å bruke forumet :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Ja, jeg er overrasket over hvor få som vil skrive artikler på WF-bloggen og ha interesserte lesere samt en god saftig relatert lenke inn til nettstedet sitt. Den lenka er like mye verdt for ens nettstedet som om artikkelen bare skulle stått på ens egen hjemmeside/blogg. Og artiklen på WF-bloggen behøver ikke være unik heller, kan gjerne ha postet den på hjemmeside først.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Gå tilbake til nofollow og la brukerne få linke, eller fjern linkene og la kun URL stå igjen. Alternativt setter du opp en slik javascript redirect slik at det ikke blir en utgående lenke. Slå ned på ren reklame.

Internett er bygget opp av lenker å det vil være tåpelig å forby lenker. Det er enda med tåpelig å lage en regel som ikke er en regel. Enten er det lov eller ikke. Om det ikke er lov må du ta det med i retningslinjer for bruk av Webforumet.

Brukerne forventer at moderatorer moderer et forum i henhold til retningslinjene, ikke synsing i en tilfeldig tråd.
 

Tonny Kluften

Administrator
Gå tilbake til nofollow og la brukerne få linke, eller fjern linkene og la kun URL stå igjen. Alternativt setter du opp en slik javascript redirect slik at det ikke blir en utgående lenke. Slå ned på ren reklame. ...

... Brukerne forventer at moderatorer moderer et forum i henhold til retningslinjene, ikke synsing i en tilfeldig tråd.

Det er ikke mulig å lage en absolutt regel fordi nyttige utlenker skal finnes (og ha dofollow), reklame/ren lenkebygging skal bort. Derfor går det på skjønn, og sånn kommer det til å bli framover.
 

picxx

Well-Known Member
Det Tonny skriver er jo enkelt oversatt : "Bruk sunn fornuft ved lenking i poster"...

Ellers har hver bruker mulighet til å sette inn 5 linker i posten sin (4 i signatur+/- og rss strømmen), så det burde ikke skorte på muligheter med å få vist seg frem...
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Har du tenkt noe over hvorfor det ikke er så mange som vil skrive artikler der?

Kanskje fordi bloggen i praksis er overstrødd med annonser for deg? På WF-bloggen står det samme QTS-banneret som her på forumet på toppen, med "trenger du ny hjemmeside? klikk her", samt QTS.no+tonny.no i linklista på siden av bloggen, mens ens egen link ser ut til å komme helt på slutten av artikkelen, og kun der...

Sorry, men det frister ikke veldig :)

Forøvrig - ang. unik artikkel - trodde da at google ikke var overbegeistret for duplikatinnhold?
 

Tonny Kluften

Administrator
Har du tenkt noe over hvorfor det ikke er så mange som vil skrive artikler der?

Kanskje fordi bloggen i praksis er overstrødd med annonser for deg? På WF-bloggen står det samme QTS-banneret som her på forumet på toppen, med "trenger du ny hjemmeside? klikk her", samt QTS.no+tonny.no i linklista på siden av bloggen, mens ens egen link ser ut til å komme helt på slutten av artikkelen, og kun der...

Sorry, men det frister ikke veldig :)

Forøvrig - ang. unik artikkel - trodde da at google ikke var overbegeistret for duplikatinnhold?

Det er veldig lite reklame på WF-bloggen.

Ens egen link kommer på slutten eller inne i artiklen så klart hvis det gir mening. Og linker er som kjent bra...
Det gjør ikke noe om det er duplikatinnhold fordi Google vet hvilken som er orginalen, og orginalen vil ranke i Google, ikke kopien. At postene på WF-bloggen er kopier og ikke ranker på Google er helt ok, det er ikke derfor jeg vil ha artikler der, jeg vil ha artikler der som er nyttige for de som som leser bloggen.
 
Topp