Jeg foretrekker å foreta min egen analyse før jeg lar de bli "fargelagt" av avgrensede fagområder. Jeg er først og fremst "forretningsmann" og ikke "jurist" - dvs. at interesseområdene er i omtrent den rekkefølgen. Jeg har trolig mer bredspektret fokus enn en jurist, mens juristen er betydelig mer kompetent innenfor et avgrenset område. Ulempen er at han vurderer alle ting innenfor et avgrenset område som er hans eget fagfelt.
Jeg finner det meningsløst for en forretningsmann å blande seg inn i spørsmål om ytringsfrihet, dvs. at jeg tror ikke at avstengning av en betalingstjeneste handler om angrep på ytringsfrihet. Det handler langt mer sannsynlig om forretningsmessige avgjørelser. De som driver med betalingsformidling vurderer trolig ting innenfor sitt eget fagfelt - f.eks. hvilke regler de må forholde seg til for å drive lovlig.
Jeg driter forresten i om fyren er professor i jus. Eksperter tar feil de også, omtrent like ofte som alle andre. Nå rett før jul gidder jeg heller ikke å sette meg detaljert inn i argumentene hans (på bekostning av julehandel) - men rent overfladisk kan jeg antyde at han har vurdert saken litt ensidig. I jus bør man ha et flersidig utgangspunkt - dvs. at man bør sette seg inn i hvilke lover og regler den andre parten må forholde seg til - samtidig med at man vurderer sitt eget juridiske "ståsted". Betalingstjenester har haugetalls av regler som de må forholde seg til, f.eks. hvitvaskingsregler, regler mot terrorisme, regler som skal forhindre kriminalitet, osv.
En forretningsjurist vil temmelig sikkert vurdere saken innenfor sitt eget fagfelt. Jeg gjetter på at de har funnet et sett med regler som gjør det påkrevet å vise aktsomhet i forhold til disse trnsaksjonene, inkludert å stoppe overførsler. Mest sannsynlig har de et legitimt juridisk grunnlag - omtrent på samme måte som når kroverten nekter en dritings gjest adgang til pub'en sin.
Resten får være opp til fagjurister å vurdere. Dette handler mest sannsynlig ikke om ytringsfrihet, men det kan handle om rangordning mellom ulike lover - professorens sett med lover og forretningsjuristenes.